(14.10 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Samozřejmě to pozitivní, které tam vidíme, je v tom, že ceny těch produktů samozřejmě nebudou se zvyšovat díky tomu, že se uvolní část té finanční rezervy, což je pozitivní pro naše občany, že se jim nebudou zvedat ceny potravin, protože ty obaly samozřejmě jsou v ceně jakýchkoliv potravin. Takže bych byla ráda, říkám, využít toho, že jste přišel. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času. Nyní v obecné rozpravě je řádně přihlášen pan poslanec Jan Hrnčíř, připraví se pan poslanec Helebrant. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, když jsme před časem projednávali v prvním čtení první verzi tohoto prý úsporného balíčku vlády, byli jsme spolu s veřejností ujišťování, že je návrh kvalitní, opatření jsou šetrná a že je očekávaná úspora precizně vypočítána a není nejmenších pochyb o jejím dosažení, neb se nad vypracováním tohoto obsáhlého dokumentu sešla vláda spolu s týmem těch nejlepších odborníků. Média nás přesvědčovala, že se jedná téměř o svatý grál, který zastaví propad schodku státního rozpočtu, ozdraví veřejné finance a zajistí v naší zemi opravdový ráj. Jak je u této vlády bohužel zvykem, opak byl pravdou. V balíčku se postupně nacházely věci, u kterých údajně nikdo nevěděl, kdo je tam vlastně zapracoval. O mnoha položkách vznikly pochybnosti, u dalších poté vláda sama naznala, že nebudou plnit svůj účel.

Nyní se tedy scházíme ve druhém čtení nad jeho velmi modifikovanou podobou. Vláda ovšem tento svůj pokus o reparát bohužel nevyužila. A já si dovolím krátce se vyjádřit položkám, které mi vadí nejvíce. Než přejdu ke konkrétním bodům, pojďme prosím nazývat věci pravým jménem. Tento soubor opatření, tak neškodně nazývaný konsolidačním balíčkem, je ve skutečnosti nejrozsáhlejším zvyšováním daní v novodobé historii České republiky. Vláda, která sama sebe nazývá pravicovou a která se zapřísahala, že daně v žádném případě zvyšovat nebude, je autorem opatření, která zvýší odvody snad všech typů existujících daní. Je to šílené, je to absurdní, ale je to bohužel tak. Nadto tato opatření cílí na ty, které by měla paradoxně nejvíce chránit, a to jsou pracující občané, rodiny s dětmi, živnostníci a důchodci. Vláda bude doslova trestat všechny ty, kteří se živí poctivou prací, ať už jako živnostníci, drobní podnikatelé, nebo jako zaměstnanci. Upozorňoval jsem na to již před časem v marné naději, že si vláda uvědomí, jakou nehoráznost chystá, a opatření přehodnotí, ale marně.

Ještě se krátce zastavím u přesunu u DPH. Vláda se okázale chlubí tím, že chystá zlevnit některé potraviny, a to snížením jejich DPH o 3 %. Nedodává ale, že zároveň dojde ke zvýšení DPH u léků, vodného, stočného, dodávek tepla, kadeřnických služeb nebo u nápojů, a to někdy ke zvýšení velmi razantnímu. Přesunout kojeneckou vodu do nejvyšší sazby DPH mi připadá zcela nemorální. Musím dále poznamenat, že tyto zmatené a nekoncepční přesuny jsou zcela kontraproduktivní. Změny nepřinesou ani očekávané zvýšení výběru daní pro státní rozpočet, ani nezbude nic navíc v peněženkách občanům. Pokud by vláda skutečně chtěla lidem pomoci, zavedla by pro základní potraviny sociální sazbu DPH okolo 7 nebo 8 %. Zatím to ovšem neudělala, tak jen nejapně přihlíží tomu, jak zklamaní a po právu naštvaní občané utrácí své peníze při nákupech v zahraničí. Že daně z takovýchto nákupů plní pokladny okolních států, nikoliv naši, asi nemusím připomínat.

Přesuňme se nyní k plánovanému zvýšení daně z nemovitostí. Zde je plánem vlády zvýšení této daně až o 1,8násobek. Marně jsem doufal, že od tohoto plánu vláda upustí, a to z důvodu, který ona sama před volbami zdůrazňovala: daň z nemovitostí je nemorální, znovu zdaňuje něco, co již zdaněno bylo, a je trestem za schopnost občana se sám o sebe postarat, nikoliv jen natahovat ruce pro další sociální dávku. Zná to každý stavebník. Penězi, které již patřičně zdaněné obdrží, zaplatí stavební materiál i s DPH. A samozřejmě také práci stavební firmě a ostatním společnostem ve stavbě zainteresovaným. Opět s patřičným DPH. Nevyhne se ani placení spotřební daně, neboť pohonné hmoty jsou při převážení materiálu i osob potřeba. Pravděpodobně se až do konce života zaváže k placení hypotéky. To vše samozřejmě s myšlenkou, že sám sebe obstaral a zajistí si bydlení. Ovšem v té chvíli nastupuje stát a napaří mu daň z nemovitostí, kterou pak musí platit každý rok. To by tak bylo. Tento člověk odvedl do státní kasy spoustu peněz na různých odvodech, proč mu doživotně nepřidat ještě jeden další? A proč jej nyní ještě náležitě nezvýšit? Jako dokonale absurdní pak považuji argument vlády, že je daň z nemovitostí v České republice nízká a že jejím zvýšením se budeme teprve rovnat okolním státům. No kdyby to samé platilo i o mzdách, asi by se to dalo i pochopit. Takto je to ale nehoráznost!

Další takovou nemorálností je zvýšení odvodů pro živnostníky. Argumentace srovnání podmínek živnostníků a zaměstnanců je nehorázná a já hned vysvětlím, proč. Živnostník ráno přijde do kanceláře nebo dílny, kterou si sám pronajal a jejíž nájem pravidelně platí. Platí i za energie, vodu, vybavení a materiál potřebný k práci. Na jeho oběd rozhodně nemá přispěno ze žádných zaměstnaneckých benefitů, dovolenou mu též nikdo neproplatí. Placen je pak pouze tehdy, pokud se mu podaří sehnat zákazníky, kteří si zakoupí jeho službu nebo produkt, a nejenže je musí sehnat a oni si musí něco zakoupit, ale následně je také musí skutečně zaplatit. Zálohy odvodů ale musí zaplatit včas a pravidelně, bez ohledu na to, kolik a zda vůbec v měsíci něco vydělal.

Vlastně bych docela rád navrhl, aby si to vláda také zkusila. Jste už tak odtržení od reality, že si takové věci vůbec neuvědomujete. Myslím, že by bylo osvěžující, kdybyste museli platit za vše, co užíváte, ať už je to kancelář, vybavení, úklid, služební vozy a vše další. Placeni byste pak byli pouze tehdy, pokud by vám něco dobrovolně poslali vaši voliči. Ovšem sociální a zdravotní pojištění byste museli platit každý měsíc bez rozdílu. Možná poté byste byli schopni pochopit, jak těžké to má drobný živnostník nebo podnikatel a jak nehorázné je zvýšit jim jejich už tak dost vysoké odvody.

Třetí skupinou, které se chci dnes věnovat, je zrušení nebo snížení daňových úlev u daní z příjmu fyzických osob. Už jen samotný název tohoto souboru opatření vypovídá, proč je to špatně. Opět jsou trestáni poctivě pracující lidé. Pokud stát naplní své výhrůžky a skutečně omezí slevu na dani na manželku nebo studenta či zruší školkovné, skokově přibude těch, kterým se prostě jednoduše jejich práce přestane vyplácet a přesunou se ze skupiny plátců daní do skupiny takzvaných pobíračů daní skrze nejrůznější sociální dávky. Přesně tam totiž vláda svými neuváženými kroky směřuje. Pokud se rozhodne trestat poctivé lidi za to, že se sami živí nebo že si sami zajistí bydlení, brzy pozná, jaké to je, když občan bude zase na oplátku trestat ji.

I z těchto důvodů podalo hnutí SPD řadu pozměňovacích návrhů. Chceme občanům i této zemi skutečně pomoci, nikoliv jedno i druhé účelově vysávat, zjevně pod heslem po nás potopa. Na vás, kolegyně a kolegové, chci apelovat, nepodpořte tento vládní konsolidační balíček. Je navržený špatně! Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. No, já jsem chtěl v té faktické se zeptat, jestli pan ministr nebo někdo bude reagovat na nás, na ty pozměňovací návrhy, nebo ne, nebo jakým způsobem to bude fungovat. Já jsem tady měl několik v tom svém příspěvku dotazů, několik podnětů, tak aby to nebyl jenom takový jakoby monolog. A všechno se to týkalo pozměňovacích návrhů. Nebyla tam žádná věc, která by se týkala nějakého obecného politického pohledu na ten balíček, to si nechám na třetí čtení. Jsme ve druhém čtení. Takže já bych jenom, jestli tedy budou reakce, nebudou, tak ať aspoň tohle to víme. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. S faktickou bude reagovat pan ministr Stanjura. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: No, já budu mluvit k panu poslanci Nacherovi. Tak teď říká, co bude ve třetím čtení. Kdy se říkají stanoviska k pozměňovacím návrhům? Ve třetím čtení. Co po mně chcete slyšet, pane poslanče, prostřednictvím paní předsedkyně, teď? Jestli podpořím, nebo nepodpořím vaše konkrétní pozměňující návrhy? To já ještě nevím. Já jsem říkal, že všechny, ke kterým se přihlásí poslanci, prostě nastudujeme, poradíme se. Nevyloučil jsem dopředu žádný, pokud by razantním způsobem nesnižoval objem konsolidace pro příští nebo přespříští rok. Ten váš návrh to tempo konsolidace, tak přes palec, nechám to propočítat, snižuje o 1 až 2 miliardy, některé z nich, ročně, potenciální úsporu od roku 2025, protože v roce 2024 žádná úspora nebude. A že se bude vyplácet státní podpora z rok 2023, to víme oba dva. Takže já to nechám nejdříve zkvantifikovat, ty vaše pozměňovací návrhy, pak je promyslíme a pak bezesporu se k jednotlivým pozměňovacím návrhům vyjádřím v průběhu třetího čtení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP