(20.10 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Já to nedokážu v tuto chvíli rozklíčovat z finančního hlediska, protože jak říkám, vy jste tam ten pozměňovací návrh dala asi - je to dvě hodiny dozadu. Musím říct, že určitě se na něj ještě podívám. Budu velmi ráda, pokud na to v tuto chvíli zareagujete, protože já také předkládám nějaký pozměňovací návrh. Takže já se ještě po vaší reakci přihlásím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. A nyní řádně přihlášená paní poslankyně Olšáková. Prosím.

 

Poslankyně Eliška Olšáková: Já bych tedy s dovolením, prostřednictvím předsedajícího, reagovala na paní kolegyni Vildumetzovou. Myslím, že jsme se nepochopily, protože co se týká odměny pro neuvolněné starosty, tak tam to není, že my bychom nějakou hranici rušili, ale ten zákon už to dává přímo do zákona, že ta hranice vyjde z toho zákona, kdy se to vlastně určuje jako součin základny pro výpočet odměny a koeficientu stanoveného v příloze k tomuto zákonu, tudíž stanovení té horní hranice je nadbytečné. To je prostě jenom upravení toho, že už tam dneska nemusí být 0,3 až 0,6, protože vrchní limit je tam stanovený. Takže já bych řekla, že tato část toho pozměňovacího návrhu je v podstatě jenom technická úprava toho, co v tom zákoně je nadbytečné a nemusí tam být.

Co se týká připomínky k navýšení koeficientu o 3,2 dalším starostům a starostkám: samozřejmě stejně dobře jako vy tu práci, která na tom území je u starostů, velmi dobře znám. Vím, jak velmi náročné a těžké to je, protože znám starosty, kteří starostují na těch menších obcích, kde jsou opravdu bez tajemníků, mají tam školku, školu, další nějakou příspěvkovou organizaci, mají matriku, mají stavební úřad a nemají tam žádný aparát, jako má třeba oerpéčko, kde jsem starostovala já, kde máte prostě sedmdesát úředníků, kteří vám se vším pomůžou, tak je to, samozřejmě ten názor může být rozdílný. My jsme se prostě přiklonili tady k tomu rozmezí, tomu nižšímu, aby se... A samozřejmě ještě musím dodat, to jsou peníze, které si ty obce na to budou dávat ze svých rozpočtů, takže to je taky důležité říct.

Co se týká pozměňovacího návrhu, který vlastně stanovuje 0,3násobek na neuvolněné radní, tak vy jste to tady vlastně v závěru, prostřednictvím pana předsedajícího, řekla. Obce nebo města to pak obchází tím, že jsou všichni členové rady uvolnění nebo že je více místostarostů neuvolněných. Aby se v podstatě neuvolněný radní, který pracuje a má nějakou agendu, mohl odměnit, proto je navrženo 0,3 násobku uvolněného člena rady. Takže to bych jenom doplnila k tomu pozměňovacímu návrhu.

Samozřejmě s pozměňovacími návrhy navzájem nemusíme souhlasit. Já jsem před výborem, který proběhl minule pro veřejnou správu a regionální rozvoj, o těchto návrzích samozřejmě ústy diskutovala, my jsme se o tom bavili i před výborem. Ten pozměňovací návrh jsem nenahrávala, protože jsem neměla ho kompletní, takže proto jsem využila až tady toho, načíst ho na plénu při druhém čtení. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Chystáte se ještě reagovat, paní poslankyně? Prosím, vaše řádná přihláška do obecné rozpravy.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Děkuji za reakci paní poslankyni Olšákové, prostřednictvím pana předsedajícího. Já jsem se na to podívala. Můžeme se na to podívat spolu, a já to tam prostě pořád čtu: "Neuvolněnému členovi zastupitelstva hlavního města Prahy, který vykonává funkci primátora" - pak je tam hejtmana a starosty - "poskytuje hlavní město Praha odměnu v rozmezí 0,3 až 0,6. To je škrtnuté a je napsáno nejméně ve výši 0,3násobku výše odměny, která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva hlavního města Prahy. Pokud zastupitelstvo hlavního města Prahy neuvolněnému členovi, který vykonává funkci primátora, odměnu nestanovilo, náleží mu 0,3. Ale to znamená, že mu můžou stanovit i 1,0. V té tabulce, o které vy hovoříte, tak já tam vidím, že se to dotýká pouze členů rady. Podíváme se na to.

Znovu tam vidím to, a byly ty případy, že když někdo byl poslanec, nechal se schválit jako neuvolněný, protože měl nárok - jako neuvolněný - na 0,6, jako uvolněný na 0,4. Pravdou je, že samozřejmě, když jste uvolněný, tak vám platí sociální a zdravotní, když jste neuvolněný, tak vám sociální a zdravotní neplatí.

K tomu, že chcete navýšit, byť o 3,2 % starostům, místostarostům, a tak dále, 600 až 1 000 obyvatel a 1 000 až 3 000 obyvatel, tak já na vás znovu apeluji jako na předsedkyni Sdružení místních samospráv. Vím, že zastupujete většinou, a tím se nechci dotknout, menší obce, ale znovu říkám, já bych fakt považovala za zpravidla, jak říkáte, že mají mateřské školy, že mají školky, ale to mají i ty primátoři, to mají i ti starostové.

V tuto chvíli bych byla nejradši, aby se to projednávání, paní předsedkyně, prostřednictvím pana předsedajícího, přerušilo a abyste to opravdu změnila. Nemám s tím problém, mám problém s tím, aby to dostali všichni. Já si totiž myslím, že oni odvádí tu práci a že to bude prostě nefér, takže ten, kdo je starostou 3 001 obyvatel, to navýšení nedostane, protože vy jste to navrhla jenom pro ty dvě kategorie, a uvádíte, že tedy nemají tajemníka, a tak dále. Ale já jsem třeba včera navštívila město a tam jsem taky neviděla, měli 5 000 obyvatel, starosta mi říkal, že šetří, že teď v tuto chvíli dělá funkci starosty i sekretářky, a tak dále. Takže já jako... myslím si, že ten váš návrh je vůči těm ostatním, byť je to takto málo, 3,2 %, o kterých hovoříte, ale myslím si, že to měli prostě dostat všichni.

A nyní, velmi mě překvapilo vystoupení - nebo spíše nepřekvapilo - pana ministra vnitra Víta Rakušana, protože jsem očekávala, a mluvila jsem o tom i s panem Michálkem, že se tady vedla diskuse v rámci prvního čtení na ty dary a na ty dotace, kde dneska je pravomoc rady. Já pořád říkám, rada je, pane ministře, neveřejná. Sedí v ní pouze koalice, nesedí v ní žádný opoziční politik, a já jsem prostě přesvědčena o tom, že navýšit to o pětinásobek je opravdu hodně. Z tohoto důvodu jsem si dovolila předložit pozměňovací návrh pod číslem 3256, ke kterému se ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Samozřejmě vnímám, že opravdu to, co stálo 100 korun, dneska stojí daleko více, že to navýšení by tam nějaké mělo určitě být, ale myslím si, že například u krajů, kde tedy dneska o finančním daru do 100 000 rozhodovala rada a nad 100 000 zastupitelstvo, navýšit to na 500 000 si opravdu myslím, že je obrovský skok. Chtěla bych zdůraznit, že u finančního daru nikdo nemusí dávat vyúčtování, ano, jako u dotace. U dotace musí být řádné vyúčtování. Finanční dar se schválí a finanční dar prostě dostane ta konkrétní fyzická právnická osoba, prostě tak, jak o tom rozhodne rada. Dovolila jsem si za náš poslanecký klub předložit návrh, aby to byl trojnásobek, pane ministře. To znamená, že například... předkládáme to jak pro města, pro obce trojnásobek, tak pro kraje, tak i pro hlavní město Prahu. Byla jsem v naprostém šoku, že u darů tam byl návrh u hlavního města Prahy, aby měla 10 milionů - ano, ze 2 milionů na 10 milionů. Takže myslím si, že opravdu ten trojnásobek je adekvátní a budu určitě očekávat, jakým způsobem se k tomuto pozměňovacímu návrhu postavíte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji, paní poslankyně. V současné době... A hlásí se s faktickou poznámkou pan ministr. Chcete přednostní právo nebo faktickou poznámku? Faktickou. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Faktická. Děkuji, pane předsedající. Paní poslankyně dvakrát použila slovo "naprostý šok". Nečekal jsem, že vyvolá tenhle návrh nějaké naprosté šokování tady v sále. Jednou to bylo u paní kolegyně Olšákové, podruhé u mě. Paní poslankyně, já jsem tady zdůvodňoval, že ten pětinásobek mně přijde adekvátní. Koneckonců jsem byl v Plzeňském kraji v pátek na jednání. V Plzeňském kraji je hnutí ANO ve vládní koalici, diskutoval jsem o tom i s představiteli vládní koalice za hnutí ANO, a všem jim přišlo navýšení na pětinásobek zcela adekvátní a vycházející z aktuálních potřeb kraje. Ale samozřejmě vždycky určitě záleží na tom pohledu, kdo je v opozici, kdo vládne, to chápu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP