(10.40 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)
Takže z tohoto mého vystoupení, co jsem říkal o lidovcích, zase samozřejmě sestřihnu video, uvidí ho opět statisíce občanů České republiky, kterým děkuju za to, že sledují mé sociální sítě. A já si myslím, že je dobré, aby se opakovaně občané České republiky po expozé pana Bartoška z KDU-ČSL seznámili s tím, kdo jsou partneři KDU-ČSL, kdo jsou to lidovci. A jestli toho nenecháte, toho vašeho nálepkování a těch lží, máme dva roky do voleb, já to tady budu říkat každý týden. Děkuju za pozornost. (Potlesk poslanců SPD.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pane předsedo, jenom ještě k vašemu návrhu na opakování druhého čtení, který zazněl, tak vzhledem k tomu, že se ještě nenacházíme v rozpravě a takový návrh musí, tak to musíte ještě jednou, jenom na to upozorňuji.
Tak nyní je tedy přihlášen pan předseda Radim Fiala. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, dámy a pánové, má vyjádření k takzvanému vládnímu konsolidačnímu balíčku, tedy k souboru návrhů zákonů, které plošně zvyšují všechny existující druhy daní a povinných odvodů v České republice, byla zde ve Sněmovně konkrétní a věcná. V prvním i ve druhém čtení jsem k tomu konkrétně a jasně hovořil a snažil jsem se to pojmenovat. Ano, byla to vyjádření a vystoupení tvrdá a kritická, ale vždy se týkala merita věci, vždy směřovala k podstatě a k obsahu těchto vládních návrhů a také vždy obsahovala prvky analýzy současné ekonomické a rozpočtové situace naší země a návrhy SPD na její řešení. To považuji za samozřejmou povinnost každého subjektu, který se uchází o vládní odpovědnost. A hnutí SPD tuto ambici má a jasně to deklarujeme.
Vládní návrhy na údajnou konsolidaci veřejných financí povedou k nejrůznějším důsledkům a efektům, ale k jednomu určitě ne. Ptáte se k jakému? No právě ke konsolidaci veřejných financí. Ta výsledkem vládou navrhovaných změn rozhodně nebude. Naopak. Jejich důsledkem bude pokles výběru daní a veřejných příjmů jako takových, zvýšení rozpočtového deficitu a zadlužení státu, zdražení dluhové služby a na druhé straně pokles příjmů a životní úrovně všech skupin českých občanů a pokles konkurenceschopnosti českých živnostníků a firem a existenční ohrožení mnoha z nich.
Pokud bych měl pro tento takzvaný vládní konsolidační balíček použít název nějakého českého filmu nebo nějakého klasika, napadá mě závěrečný díl Vávrovy husitské trilogie Proti všem. Protože toto plošné zvýšení daňového zatížení poškodí skutečně každého českého občana, poškodí zaměstnance, poškodí živnostníky, seniory, zdravotně postižené a zvláště silně pak poškodí rodiny s nejmenšími dětmi. Takže proti všem. Poškozeni budou. A neříkám to pouze já, stejnou řečí hovoří různé centrály, zaměstnavatelské, podnikatelské svazy, asociace samospráv a mnozí další. Například i Česká národní banka, která varuje před tím, že tento vládní balíček způsobí dlouhodobé pokračování hospodářského propadu naší země, protože ještě více než nyní podsekne kupní sílu a koupěschopnou poptávku domácností. Jeho výsledkem tedy bude hospodářská recese v kombinaci s inflací vyvolanou dalším zvyšováním nepřímých daní, tedy spotřební daně a daně z přidané hodnoty, což zdraží většinu druhů zboží a služeb na našem trhu. Tedy proinflační balíček. Makroekonomicky i fakticky to bude vražedná kombinace.
Ve svých projevech jsem zde vždy hovořil o tom, proč tento vládní návrh považujeme za zásadně špatný a proč k němu podáváme desítky pozměňovacích návrhů, které mají za cíl minimalizovat jeho škodlivé dopady na české občany, na české firmy, a tím i na budoucnost české společnosti a české ekonomiky. Protože mnoho z těchto změn, pokud projdou, i když je později, až budeme spoluvládnout, zrušíme, už napáchá nevratné škody. Například v tom směru, že tisíce rodin si rozmyslí mít právě nyní dítě, jestliže jim zrušením školkovného a omezením slevy na pečující manželku či manžela škrtem pera berete minimálně 43 000 čistých příjmů ročně, což je naprosto neuvěřitelný zářez, který navíc směřuje přímo proti vládou a ministrem Jurečkou deklarovaným záměrům a principům důchodové reformy. Navíc je to činěno v době klesající porodnosti.
Několikrát jsme na jednáních s ministrem Jurečkou řekli, že žádný průběžný důchodový systém není udržitelný, pokud se nebudou rodit děti. A já se vás ptám: Budou se rodit děti, když jim vezmete peníze? Když jim vezmete slevu na manžela, na manželku nebo když jim vezmete školkovné? Když budou platit větší nájem anebo budou platit vyšší daň z nemovitosti a budou mít vyšší náklady na bydlení? Už vidím, jak všichni mají další a další děti! Protože je rozhodně mít nebudou, protože si nebudou jisti, že je budou schopni zajistit a zabezpečit. Naše poslankyně Lucie Šafránková proto v rámci pozměňovacího návrhu požaduje zachování těchto prorodinných daňových slev na současné úrovni.
Jediným legitimním postupem vlády, jak v současné chvíli a v současné ekonomické situaci konsolidovat veřejné finance, a zkrotit tak hrozivě rostoucí deficit státního rozpočtu a státního dluhu, by bylo značně poškrtat a omezit rozpočtové výdaje. A nejen z debat o podobě státního rozpočtu na rok 2024 vidíme, že o něčem takovém vláda bohužel vůbec neuvažuje. Naopak, oproti původnímu návrhu z doby představování konsolidačního balíčku je nyní plánovaný rozpočtový deficit vyšší o více než 50 miliard korun.
Velice důležitým systémovým opatřením by bylo v této souvislosti od základu změnit či snížit rozsah a objem některých výdajů státu. Mám na mysli hlavně nemandatorní, nepovinné, zbytné či provozní výdaje státu a veřejné správy, ale rovněž nejrůznější nenárokové neinvestiční dotace, které v ničem neslouží České republice, jejímu hospodářskému růstu ani českým občanům. Dotace směřující privátním subjektům, často dokonce zahraničním či politicky orientovaným, jakkoliv maskovaným magickým termínem "neziskový sektor". Vláda ovšem nyní výdaje nijak výrazně omezit neplánuje a dle všeho to nehodlá udělat ani v budoucnu. Předpokládalo by to totiž například provést podrobný audit činností státu a veřejné správy, což vláda ve svém programovém prohlášení původně dokonce slibovala, a v jeho inovované verzi tento záměr o rok posunula, což v překladu znamená, že už se nejspíš neuskuteční. Přitom to by bylo skutečně záslužné a zásadní opatření, které by nám ukázalo, jaké činnosti a agendy státu a veřejné správy jsou nepotřebné, zbytečně rozsáhlé či duplicitní a kolik lze ušetřit z veřejných peněz.
Dámy a pánové, nefinancujeme z veřejných peněz ideologie ani žádné takzvané měkké projekty, které naší zemi ani jejím občanům naprosto nic nepřinášejí a kde jediný, kdo z nich profituje, jsou ti, kteří je provozují a inkasují na ně peníze z veřejných rozpočtů.
Až se jednou v České republice objeví rozsáhlá ložiska ropy a budeme mít masivně přebytkové státní rozpočty, jsem ochoten diskutovat, ne rovnou souhlasit, ale diskutovat o tom, jestli má nějaký spolek dostat ze státního rozpočtu peníze například na nějaké své osvětové či kulturní aktivity ve prospěch občanů v určitém regionu. Ale do té doby ne, protože ty peníze nemáme a musíme si je půjčovat od bank za dnes už poměrně veliký úrok a dluhová služba nás v následujících letech bude činit (stát) 100 miliard. Sto miliard zaplatíme na úrocích v následujících letech každý rok! Nevidím jediný důvod k tomu, abychom v době 300miliardových rozpočtových deficitů financovali z veřejných peněz školení o džendrismu, nebo genderismu, jak chcete, anebo aby si stát objednával politické analýzy od pochybných takzvaných think tanků anebo podporoval svůj politický vliv v neziskovkách s politickým programem. To, že budou někde pískat na nějaké demonstraci nebo před Českým rozhlasem nebo na opoziční politiky.***