(10.50 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
Za vyložený rozpočtový zločin pak považuji tu skutečnost, že jsou z veřejných prostředků financovány subjekty - teď jsem to říkal - které se zabývají ideologicky a politicky motivovaným účelovým bojem proti takzvaným dezinformacím a fake news. Já můžu říct jenom dvě věci: jsou to neziskovky s politickým programem, které například vypnuly web našeho demokraticky zvoleného europoslance Ivana Davida s tím, že je to dezinformační web. Do toho webu nejde ani koruna odnikud jinud, z žádné jiné země než od Ivana Davida. Na rozdíl od těch neziskovek, které mu zajistily to vypnutí a řekly české vládě, že ho mají vypnout, tak tam jdou peníze z jiných zemí, z jiných velmocí. Ale ne k Ivanovi Davidovi. Stejně tak Facebook vypnul, vymazal účet demokraticky zvolené senátorce Zwyrtek Hamplové. Tak to jsou ti hlídači. To jsou ti hlídači demokracie, kteří toto dělají a které financuje tato vláda prostřednictvím českého státního rozpočtu.
Je naprostou nehorázností vyhazovat státní peníze za tyto udavačské a cenzurní aktivity, které jsou útokem na samotnou podstatu svobody a demokracie. S tím se... ne my nikdy nesmíříme, ale žádný demokrat na světě by se s tím neměl nikdy smířit. Protože pokud se s tím smíříme, je to konec demokracie. Je to konec demokracie a vracíme se tam, kde být nechceme.
Jediný případ, kdy jsem ochoten tolerovat platbu soukromému subjektu ze státních peněz, je situace, kdy takový subjekt vykonává jasně definovanou veřejnou službu ve veřejném zájmu tam, kde na to stát momentálně nemá kapacity. A takové služby samozřejmě existují, například v sociálních oblastech, ve školství a podobně, například v oblasti předškolní péče či sociálních služeb pro seniory a zdravotně postižené. Nic dalšího.
Na straně rozpočtových příjmů bychom pak za klíčové a naprosto legitimní konsolidační opatření považovali zavedení srážkové daně na dividendy vyplácené ze zisků vytvořených v České republice a vyváděných odsud nadnárodními korporacemi do zahraničí. Ostatně toto je dlouhodobý postoj SPD a je to i obsahem jednoho z pozměňovacích návrhů mého kolegy Jana Hrnčíře k tomuto vládnímu tisku.
Musím se ještě vrátit k těm nadnárodním korporacím a řetězcům. Existují dokonce i řetězce, nadnárodní řetězce, které fungují jako veřejná obchodní společnost. To znamená, že veškeré zisky mohou převádět na své společníky, kteří je mohou zdaňovat například na Kypru nebo v jiných daňových rájích. Znám minimálně dva takové nadnárodní řetězce, které v České republice dělají obrat okolo 50 miliard a nezaplatily ani korunu. Ani korunu! Takže to musíte zaplatit vy. Vy všichni, občané České republiky. Ale oni tady podnikají úplně zadarmo. A ještě si vyvádějí zisky bez jakýchkoliv daní do cizích zemí.
Musím zde ještě jednou důrazně zopakovat, že balík zákonů, který zde teď ve třetím čtení projednáváme, není ničím jiným než masivním plošným zvýšením všech existujících daní a povinných pojistných odvodů v České republice. Zvýšením daní, které negativně dopadne na všechny skupiny českých občanů a českých ekonomických subjektů. Tento balíček bude ještě dále snižovat náš hospodářský výkon, tedy hospodářský růst měřený vývojem hrubého domácího produktu. Lépe řečeno, už půjde o hospodářský pokles, nikoliv o růst.
Ostatně už teď všechny relevantní statistické údaje hovoří jasnou řečí. Ve veškerých důležitých makroekonomických parametrech jsme aktuálně doslova na chvostu Evropy. No, prostě jsme poslední! Máme nejhlubší a nejdéle trvající propad reálných mezd, nejvyšší aktuální pokles hrubého domácího produktu a nejdéle trvající nejvyšší průměrnou inflaci. Jediná makroekonomická veličina, která se u nás zatím vyvíjí pozitivně, je nízká míra nezaměstnanosti, ale i ta může být už velmi brzo minulostí. Krátkodobě proto, že vládní balíček zvyšuje zdanění práce i další daňové a odvodové zatížení zaměstnavatelů, a střednědobě a dlouhodobě kvůli likvidačním dopadům jednotlivých opatření Green Dealu Evropské unie na náš průmysl, hospodářství i zaměstnanost. Samozřejmě klesá i průmysl, klesá stavebnictví v České republice. A saldo zahraničního obchodu se dostalo do minusu. Je minus 6 miliard korun!
Je až nepochopitelné, že tuto vládu propad všech důležitých ekonomických veličin v naší republice nechává v naprostém klidu. A nejde jen o tu ostudu, že jsme v Evropě nejhorší a každý to ví a vidí. Už vidím, jak se sem hrnou ti investoři do České republiky za nestabilního daňového prostředí, za situace, kdy jsme nejhorší ve všem! Tak si myslím, že ani žádné investiční pobídky už nepomůžou a že se budou investoři raději dívat po Asii, Turecku a jiných zemích, kde jsou daleko levnější energie a kde je stabilnější prostředí.
Důležité je, že tyto varující statistické údaje nejsou jen nějaká suchá akademická čísla, ale že se za nimi skrývají konkrétní, reálné osudy a životy lidí, kterým se dramaticky propadají příjmy a mizí jim celoživotní úspory, přestože celý život poctivě pracují. A za hospodářským propadem a propadem maloobchodních tržeb je už zcela viditelné strašidlo dlouhodobější recese se všemi negativy, které k této fázi hospodářského cyklu patří. To znamená zániky živností a firem, hrozba rostoucí nezaměstnanosti, a tudíž i poklesu výběru daní a růstu sociálních výdajů.
Proč si to myslím? Protože německý ekonomický motor Evropy se zastavil. Německo stagnuje, je v recesi. A nás to čeká. My jsme na Německo příliš navázaní na to, abychom se tomu mohli vyhnout. A Fialova vláda namísto pečlivé analýzy, naslouchání expertům a inspiraci v sousedních zemích, nasloucháním expertů ve Strakově akademii vyrábí pomyslné sebechvalné nástěnky a svými nápady ještě přikládá pod kotel. Působí to podobně, jako když Miloš Jakeš hovořil v říjnu roku 1989 o úspěších přestavby. Tenkrát říkal: Máme jedinou cestu - budovat socialismus! Jiná cesta nevede! Všechno ostatní nás povede do propasti. No? A teď máme to samé. Jasně že vedou jiné cesty. A my se je tady pokusíme nastínit.
Návrhu této takzvané konsolidace absolutně nepředcházela žádná kvalitní analýza naší současné ekonomické situace, což je zásadní defekt, který z povahy věci nemůže vést k dobrým řešením. A opět, neříkám to jenom já, ale i řada renomovaných ekonomů. Vláda nedokáže identifikovat příčiny současného neblahého stavu, a tak navrhuje zavést opatření, která jej bohužel - bohužel - ještě zhorší. Ukázkovým příkladem jsou chaotické změny v oblasti nastavení daně z přidané hodnoty, kde sama vláda přiznává, že jejich vliv na bilanci příjmů státního rozpočtu bude výrazně záporný. A navíc, chtělo by se říci jako bonus, ještě povedou k růstu inflace. Jsou proinflační. To je skutečný vládní majstrštyk, řečeno lehce ironicky.
Tato vláda prostě nemá žádnou dlouhodobou koncepci ekonomickou ani jinou, žádnou rozpočtovou ani hospodářskou politiku hodné tohoto označení a jen se potácí od jedné pseudoreformy a krize ke druhé, přičemž ta novější je vždy ještě horší než ta předchozí. Je to spirála. Základní podkladový materiál vlády k tomuto balíčku zákonů, tedy důvodová zpráva, postrádá řazení priorit a zcela zde chybí makroekonomický kontext, to znamená prognóza jeho vlivu a dopadu na vývoj klíčových makroekonomických ukazatelů. ***