(11.40 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Profesor Hindls hovoří i o aktuální inflaci a její prognóze, opět v podobném duchu, jako jsem zde tento jev v prvním čtení i dnes popisoval já. Uvádí, že konstrukce cenových indexů je postavena tak, že za současným poklesem jejich růstu stojí vysoké loňské hodnoty míry inflace, k nimž se nyní vztahujeme, tedy vysoká srovnávací základna. A to je faktor, který se do konce roku, možná už nyní na podzim, vyčerpá a pomine.

Na otázku redaktora "Jak hodnotíte postup vlády v energetické krizi?" profesor Hindls odpovídá - a prosím, poslouchejte pozorně: Měli jsme v roce 2022 ceny zastropovat u výrobců, ne u spotřebitelů. Výsledkem toho, že jsme tak neučinili, je zvláštní situace v letošním rozpočtu: na jedné straně stát inkasuje vysoké příjmy ze své majetkové účasti v ČEZu, na druhé straně krvácí při výplatě kompenzací. - A já k tomu dodávám: energetickým firmám, překupníkům a spekulantům. Naše peníze. - Nemohu vyloučit, že nakonec bilance mezi zisky z nadměrných zisků, příjmů a zisků na jedné straně a kompenzacemi cen energií na straně druhé nebude pro státní rozpočet záporná. Zvolený vládní přístup k cenovým stropům na energie nám tudíž jen akceleroval míru inflace. Proto zvýšil ceny energií víc, než bylo nutné, a potažmo tím vlastně zbrzdil i současný vývoj hospodářství. Tolik profesor Hindls.

Myslím, že k tomu není co dodat. V konsolidačním balíčku pak považuje profesor Hindls za problematické zvláště dvě věci. Za prvé plošnost zvyšování daní a pojistných odvodů včetně zavádění nových, což zatíží mnohem víc nízkopříjmové skupiny občanů, zejména pak ty s úplně nejnižšími příjmy, takže určitá část populace se může propadnout až do pásma nutné sociální podpory a pomoci, což si vyžádá zase jen další výdaje státu. A za druhé jde o komplikovanost vládních návrhů bez jasného řazení priorit, kdy se řada věcí řeší a mění za pochodu, bez koncepce anebo až ex post. Profesor Hindls uvádí jako příklady debatu o zpřísňování podmínek pro odchod do důchodu, zatímco není hotov katalog náročných profesí, z nichž zaměstnanci budou odcházet do důchodu v jiném režimu, nebo absenci podoby vládou slibované redukce dotačních titulů. Totéž přece říkáme my už řadu měsíců.

Shrňme si to tedy na závěr.

Vláda zvyšuje daň z příjmů právnických osob, která tak u nás bude nejvyšší z okolních zemí. Už vidím, jak přilákáte nové investory.

Zvyšuje sociální odvody živnostníkům o 60 %. To bude pro mnoho z nich pověstný poslední hřebík do rakve jejich podnikání a už vidím, jak budou brát sociální dávky, které zase zvýší výdaje státního rozpočtu.

Vláda zavádí nemocenské pojištění pro zaměstnance, což je formou i obsahem klasická daň, nová daň a další zdanění práce. Dvoučlennou domácnost s průměrným příjmem to bude stát 6 000 korun ročně. Tato nová daň dopadne v relativním poměru nejvíce na nízkopříjmové pracující, kterým se sníží čisté příjmy.

Vláda zvyšuje daň z nemovitosti a z vrozené skromnosti mlčí o tom, že se tato daň má do budoucna každoročně zvyšovat o aktuální růst míry inflace. To znamená, vláda nám tady nastavila zvyšování daně z nemovitosti, a to každoročně, tedy že k ní vláda zavádí inflační doložku. Takže důchodci nemohou mít inflaci v podobě valorizace důchodů kompenzovanou v plném rozsahu, ale vláda si ji k dani z nemovitosti přirazí. To je pozoruhodné.

Zrušením a omezením prorodinných daňových slev vláda útočí na pracující rodiny s nejmenšími dětmi a ohrožuje budoucí vývoj už tak klesající porodnosti a s tím ohrožuje i vyplácení důchodů za dvacet třicet let. A nesystémovým chaosem v oblasti daně z přidané hodnoty vláda zdražuje zvýšením její snížené sazby mnoho druhů zboží a služeb základní denní potřeby a ještě řadu dalších komodit převádí do o 11 procentních bodů vyšší základní sazby. Vláda tedy opět vyvolá ducha inflace a jde na ruku některým monopolům, oligopolům a kartelům.

Ve výsledku tedy platí, že takzvaný konsolidační balíček nebude mít na veřejné finance zdaleka tak pozitivní efekt, jako je dnes prezentován, ale naopak, ten efekt bude opačný a veskrze negativní. A jeho případné schválení povede k ještě dalšímu snížení životní úrovně českých občanů a ještě více prohloubí pokles české ekonomiky. Na to, že tento návrh má včetně důvodové zprávy přes 700 stran a je revidován dvakrát měněným souhrnným vládním pozměňovacím návrhem, je to přece katastrofální výsledek. Mnohem lepší a levnější by bylo, kdybyste, vážená vládo, nepředložili vůbec nic a kdybyste ponechali daňovou legislativu ve stavu, v jakém je dnes, když už ji neumíte nebo nechcete vylepšit tak, aby sloužila českému státu, jeho občanům a jejich prosperitě a slušné životní úrovni těch, co pracují.

Naší povinností je vysvětlovat lidem, proč je tento vládní návrh od základu špatný a nepřijatelný a proč k němu předkládáme desítky pozměňovacích návrhů, které ve druhém čtení a v podrobné rozpravě velmi podrobně představili moji kolegové.

Ale abych jen nekritizoval. SPD si jako státotvorné politické hnutí dobře uvědomuje vážnost současné i budoucí ekonomické a rozpočtové situace. Záleží nám na tom, jaký bude život občanů v naší zemi nyní i v delší časové perspektivě. Jsme si dobře vědomi toho, že v oblasti veřejných financí i v hospodaření a fungování státu musí dojít k podstatným změnám, stejně tak jako v oblasti hospodářské politiky. Proto jsme okamžitě připraveni k širší politické a odborné debatě i k součinnosti s vládou v oblastech a projektech, které považujeme za zásadně důležité. Jsou to v první řadě tyto: revize energetické politiky a převzetí zodpovědnosti státu za výrobu, distribuci, cenotvorbu a prodej elektřiny, včetně vykoupení minoritních podílů ve společnosti ČEZ a urychleného zahájení výstavby dalších jaderných bloků, a nejenom v těch Dukovanech; skutečná důchodová reforma zajišťující stabilitu důchodového systému a důstojné důchody na desítky let dopředu; národní plán podpory rodin a porodnosti; dohoda opozice a vlády na tom, jak se bránit likvidačním normám a nařízením vyplývajícím z Green Dealu Evropské unie, a na tom, jak se účinně bránit jejich aplikaci, tedy jakýsi plán aktivní rezistence proti Green Dealu. K těmto jednáním jsme okamžitě připraveni, máme své návrhy, máme odborníky a máme odhodlání. Jde nám o lepší budoucnost České republiky, kterou při vší úctě nezajistí tento daňový balíček pětikoaliční vlády, proti kterému budeme hlasovat z důvodů, které jsem tu snad dostatečně a zevrubně a velmi konkrétně představil.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Než předám slovo dalšímu přihlášenému, kterým je pan předseda Babiš, načtu omluvy. Omlouvají se pan poslanec Hubert Lang od 12.30 do 14 hodin z pracovních důvodů, Metnar Lubomír z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty a Richter Jan ze zdravotních důvodů z celého jednacího dne.

Dalším přihlášeným s přednostním právem je pan předseda Babiš. Následuje otevření bodu. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Andrej Babiš: Dobrý den, děkuji za slovo. Vážení spoluobčané, dámy a pánové, já jsem tady vystoupil naposledy ve středu 13. září a samozřejmě jsem vyslovil nějaké názory, co se děje v naší zemi, a chtěl bych samozřejmě v tom pokračovat, protože my skutečně žijeme v době nové totality a ta totalita je reprezentována hlavně veřejnoprávními médiemi a Českou televizí, která dneska ráno mě tady odchytila a která zase připravuje nějakou kampaň o Dozimetru, ale ne tu skutečnou, ten organizovaný zločin, ale to, že údajně na Ministerstvu obrany zasahovali, a ne na Ministerstvu obrany, ale na armádě, a samozřejmě paní Černochová říkala, že se jí to netýká, ale netýká se to nikoho. Jsou úředníci a ten Dozimetr, který skutečně je neskutečný projekt rozkrádání peněz daňových poplatníků, je všude, ale to samozřejmě ta média neřeší, ale já se k tomu ještě dostanu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP