(18.00 hodin)
(pokračuje Ivan Adamec)

A už tehdy, a kolega si na to určitě vzpomíná, se uvažovalo, že by ÚOHS byl tím správným úřadem, který by to mohl dělat, akorát tehdejší situace na ÚOHSu byla trošku jiná. To si připomeňme, nechci tady nikoho jmenovat, nechci tady říkat, jak to bylo, ale tehdy se vaše vláda přiklonila k tomu - a my jsme to nevyčítali - že to bude dělat nezávislý Drážní úřad. Ano, v pořádku, ten úřad musí být nezávislý, to je prostě pravidlo, protože kontroluje to rozdělování, přidělování kolejí jednotlivým společnostem, a to je v pořádku, ale řekněme si na rovinu, tehdy se to vážně zvažovalo, a jenom díky situaci, která tady byla ohledně ÚOHSu - a nebyla to hezká situace - se vaše vláda, váš ministr rozhodl pro to, že to bude nový úřad, který mimochodem je malým úřadem. A pokud dneska máme nějaké obavy, že ten převod budou možná provázet nějaké soudní spory, to jsou legitimní obavy a ukáže čas, jak to kdo myslel, ale já bych se toho neobával. Naopak si cením toho, že kolega říká, že nebude navrhovat zamítnutí - to považuji za správný přístup, ale rozhodně já tam zas tolik těch kritických bodů nevidím, a je možná škoda, že tehdy za vaší vlády se to neudělalo rovnou, a bylo to možná lepší. Ale tehdejší situace to podle mě vládě neumožnila, a vláda se tedy rozhodla správně. Já to říkám tady, jak to je, jak to bylo. A dneska říkáme, že pod ÚOHSem ta situace bude výrazně lepší. Jinak ÚOHS je speciální úřad, který je nezávislý na vládě, na ministrovi dopravy, který ty kompetence zvládne bez problémů. A já jsem rád, že to bude ÚOHS a že Drážní úřad prostě jako relikt tehdejšího rozhodnutí z důvodů, o kterých jsem tady naznačeně hovořil, tak že ten úřad nebude takto už dál fungovat a bude to fungovat pod ÚOHSem.

Ale jinak říkám, to jsme si mohli vyříkat, bohužel, nemoc to překazila, na hospodářském výboru mezi lidmi, které to opravdu zajímá. Možná můžu chápat obavy pana kolegy Kolovratníka, ale na druhé straně si myslím, že ty obavy - a mrzí mě, že pan ministr tu dneska nemůže být (Předsedající: Čas.) - že vám je úplně vyvrátí. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Faktická poznámka pana poslance Kolovratníka. (Hlásí se poslanec Lochman.) Pane předkladateli, s přednostním právem, nebo faktická? Přednostní právo.

Nejprve samozřejmě vaše faktická poznámka (K poslanci Kolovratníkovi.), já jenom upřesňuji přihlášku pana předkladatele. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji. Přece nevadí, že tady pan ministr není, pan kolega Lochman je spolupředkladatel jako poslanec, tak to určitě vědí oba kolegové stejně.

Pane předsedo, rychlá reakce. My se v řadě věcí shodneme, ale možná je to - a nechci, aby to tak bylo - jako ta debata o poloplné a poloprázdné sklenici. Já jsem to říkal v prvním čtení a rád to zopakuji. I já jako zpravodaj v roce 2016, v prvních debatách, úvahách, jsem byl proti zavádění nového úřadu. Já jsem to říkal veřejně, to je tady ve stenozáznamu, nemám důvod tohle tajit. Ale tehdy ta debata byla nejenom o ÚOHSu a tehdejším stavu ÚOHSu a rozhodnutí vlády - a možná děkuju, oceňuju, že jste řekl, že to vnímáte historicky jako rozhodnutí správné - ale ona byla třeba také o přístupu k dopravní infrastruktuře, že se tam mělo řešit třeba taky elektronické mýto, že se tam třeba do budoucna měl řešit také přístup k infrastruktuře na letištích a tak dál a tak dál.

To, na co chci poukázat: já bych uměl žít a uměli bychom se jako koalice a opozice dohodnout, kdybyste vy přišli s tím: Pánové, chceme to zrušit, chceme jít jinou cestou, tady máme analýzu, RIA, cokoliv, pojďme se na to podívat, zvažujeme Drážní úřad, který bude osekaný, protože jeho kompetence přejdou pod ten Dopravní a energetický, nebo zvažujeme ÚOHS, tak a tak. A mohli jsme se třeba rok nebo necelý rok pobavit v souladu a mohlo se to prostě stát podle nějakého normálního jízdního řádu. Ale to, na co nejvíc poukazuju, že odvolat, respektive nejmenovat předsedu, někoho tam dočasně jmenovat a poslaneckým návrhem to celé rozsekat a rozbít, to prostě prosím uznejte, to přece není seriózní a normální práce, jak by u takto závažného tématu měla být. To prostě není jeden pozměňovací návrh, toť vše. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan předkladatel. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji. Já jsem byl několikrát vyzýván k tomu, abych odpovídal na dotazy pana Kolovratníka, tak rád odpovím.

Za prvé, když zde vyvstala otázka zrušení ÚPDI, já jsem se osobně sešel s bývalým předsedou tohoto úřadu, vyhověl jsem mu s jeho žádostí o schůzku, abych si vyslechl pozici z jeho strany, jeho pohled na tu celou záležitost. Prošli jsme to s naší odbornou skupinou u nás, u Starostů a nezávislých. A pojďme se podívat na to, co je vlastně hlavním úkolem ÚPDI. Je to opravdu velmi skutečně blízká záležitost, která je blízká ÚOHSu. Je to kontrola ohledně dominantních provozovatelů, a když se podíváme na ÚOHS, často tomu říkáme taky antimonopolní úřad, tak přece to je velmi podobné.

Já jsem se díval také na to, jestli v okolních státech nebo ve státech Evropské unie je tato agenda sloučena mezi podobnými úřady, jako je ÚOHS, v různých unijních státech, a ÚPDI. A ano, najdete ji v několika státech sloučenu. Tudíž chtěl bych jenom panu Kolovratníkovi, prostřednictvím předsedajícího, říci, že jsem se sešel s bývalým předsedou, abych si poslechl jeho názor, udělal jsem si na to svůj vlastní názor po setkání s odborníky, podíval jsem se na mezinárodní srovnání, a tady se opravdu jedná o úsporu, takže my tu navrhujeme úsporu. Pan Kolovratník říkal: Já vlastně chci spořit, ale... Často když se řekne ale, to první už neplatí. Tak já bych chtěl říct, že my opravdu hledáme úsporu. Současně hledáme způsob, jak zmenšit byrokracii, takže to byly ty důvody. A znovu říkám, osobně jsem se sešel s bývalým předsedou, podíval jsem se na to i odborně a porovnal jsem si to mezinárodně, takže to byl můj úsudek, proč jsem se rozhodl podpořit tento pozměňovací návrh.

K otázkám, které tady zazněly. Všichni víme, že obce mají starosty a místostarosty, některé úřady mají předsedy a místopředsedy. Místopředseda v tu chvíli zastupuje předsedu, pokud předseda nemůže vykonávat svoji roli. Dokonce, pane kolego Kolovratníku, prostřednictvím předsedajícího, v zákonu dnes platícímu o ÚPDI v § 5 najdete, že předseda úřadu je jmenován, předseda úřadu jmenuje a odvolává místopředsedu úřadu, který jej zastupuje. Tudíž zde je to vyloženě v tom zákoně napsané.

Současně zaznělo tady také, proč ne Drážní úřad? Já bych chtěl jenom říct, že unijní směrnice, když se na to podíváme, potom bychom z Drážního úřadu museli prostě udělat ústřední orgán státní správy, Ministerstvo dopravy by pak nemělo možnost přímo ovlivňovat dopravu, dopravní politiku, v oblasti železniční dopravy. To jsou ty různé věci, které jsme diskutovali a které nás nakonec vedly k tomuto řešení.

A o tom, jestli to bude soudně sporné: vy jste ještě říkal, to byly takové jako fabulace, co nás k tomu vede, jestli je to vztah k bývalému předsedovi. Já jsem toho dotyčného viděl jednou v životě, protože jsem měl zájem o to, se seznámit s jeho pohledem na úřad, a myslím, že je za ním odvedena dobrá práce. Nicméně zde došlo k rozhodnutí nebo návrhu tento úřad zrušit, a proto i nebyl dál jmenován do funkce předsedy. To přece je logické. Jestliže chcete něco rušit, tak už nevolíte dál vedení nebo nedáváte mandát na dalších několik let tomu dotyčnému.

To jsou tedy ty základní odpovědi. Jmenoval jsem tady přesně i ten paragraf zákona o ÚPDI ohledně zastupování místopředsedy. Doufám, že je to dostatečné, i kdybychom to viděli jinak, tak věřím, že pod ÚOHSem, že vy jste ještě také říkal, že to nemusí být transparentní. Naopak přes unijní směrnice, když jsem se ještě teď díval na své poznámky, naopak ÚOHS je jedním z úřadů, který je v jiných zemích obvyklým, kde kompetence ÚPDI jsou. A prosím vás, přece na ÚOHSu, když potom bude vybírat ten dotyčný ředitel nebo předseda ÚOHSu, vedení pro tuto sekci, pro tuto kompetenci, tak přece je to ještě více nezávislé. Tady máme vždycky vládu, která ve finále jmenuje, ač na transparentním výběrovém řízení, tak jmenuje předsedu ÚPDI a ta nezávislost tam je vždycky nějakým způsobem omezena, protože někdo toho předsedu - a teď myslím ne personálně - musí jmenovat.

Tolik tedy ty odpovědi a důvody, které mě osobně vedly k tomu, abych byl spolupředkladatelem této záležitosti. Jinak půjdeme po druhém čtení do výboru. Určitě Ministerstvo dopravy nebo pan ministr může i potom ještě osobně znovu panu kolegovi reagovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nikoho dalšího do obecné rozpravy nevidím a obecnou rozpravu končím.

Chci se zeptat pana navrhovatele a zpravodaje v tento moment na závěrečná slova? Není tomu tak.

Nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Ptám se, kdo se hlásíte do podrobné rozpravy? Já žádnou... ***




Přihlásit/registrovat se do ISP