(18.10 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)

V rámci podrobné rozpravy, jestli chcete načíst, pane zpravodaji, usnesení? Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Tesařík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jenom konstatuji, že v rámci druhého čtení nebyly načteny žádné další pozměňovací návrhy, a dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru, který proběhl 21. září 2023, a usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 454/3. Hospodářský výbor:

"I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 454 ve znění schváleného pozměňovacího návrhu:

1. v části první čl. I se věta ,Dosavadní body 16, 17 a 19 (se) označují jako body 15 až 17.‘ nahrazuje větou ,Dosavadní body 16 až 18 se označují jako body 15 až 17.‘,

2. v části desáté čl. X bodě 5 větě první se slova ,1, 28 a 51‘ nahrazují slovy ,1, 28 nebo 51‘;

(II.) zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;

III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;

IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám, pane zpravodaji. A ptám se, zda někdo další se hlásíte v podrobné rozpravě. Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě končím podrobnou rozpravu.

Ptám se pana navrhovatele a pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečné slovo v tento moment? Není tomu tak.

Vzhledem k tomu, že nepadly žádné další návrhy včetně zkrácení nebo prodloužení lhůt, končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji vám.

 

Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

 

6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech
a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 476/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek. A já vás, prosím, pane ministře, abyste se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: A já vám za to velmi, pane předsedající, děkuji.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o léčivech, jehož účelem je zmírnit dopady výpadku humánních léčiv na české pacienty. Cílem návrhu zákona je (1.) stanovení povinnosti pro držitele rozhodnutí o registraci pokračovat v dodávkách léčivých přípravků ještě po dobu jeden až dva měsíce poté, co ohlásí přerušení nebo ukončení jejich dodávek na trh, což nám poskytne časový prostor potřebný pro zajištění náhradní léčby pro pacienty v České republice. (2.) Úprava hlášení dat SÚKLu ohledně stavu aktuálních zásob léčivých přípravků, jejichž dostupnost je ohrožena jednotlivými články dodavatelského řetězce, tedy držiteli rozhodnutí o registraci, distributory a lékárnami, a to za účelem rychlého a uceleného sběru dat o skutečném množství léčivých přípravků na trhu v České republice. 3. Zakázat distributorům upřednostňovat některé lékárny při objednávkách léčivých přípravků. 4. Zamezení vytváření neúměrných zásob v některých lékárnách na úkor plošné dostupnosti léčivého přípravku. 5. Stanovení povinnosti pro distributory u vybraných léčivých přípravků významných pro poskytování zdravotních služeb, vytvořit a držet fyzickou měsíční zásobu těchto léčiv, která budou v případě potřeby uvolněna do distribuce. Navrhovaný systém rezervních zásob je doplňkem k povinnosti držitele rozhodnutí o registraci. V tomto systému budou zařazeny ty léčivé přípravky, u kterých budeme potřebovat zajistit větší zásobu, než odpovídá navrhované povinnosti držitelů rozhodnutí o registraci, aby se nestávalo to, co se děje s antibiotiky, tedy že víme, že v České republice je určitý počet balení, ale nevíme, kde se nachází, je potřeba zefektivnit poskytování informací SÚKLu, aby bylo možné v daném čase identifikovat, kolik kterého léčivého přípravku je v distribuci, v lékárnách nebo u držitelů rozhodnutí o registraci. V případě potřeby tyto informace napomohou Ministerstvu zdravotnictví a SÚKLu efektivněji koordinovat subjekty v terénu. Návrh obsahuje i limitaci objednávek, která má umožnit objednávání akutně potřebného množství a přitom zamezit excesivnímu objednávání velkého množství u některých lékáren. Toto jednání ohrožuje distribuci u jiné lékárny a jiné lékárny si nemohou objednat ani jejich standardní potřebné množství, což pouze prohlubuje problém s plošnou dostupností.

V rámci debaty v prvním čtení nebo i na půdě zdravotního výboru zaznělo několik kritických poznámek k této novele, dovolte, abych se alespoň k těm zásadním vyjádřil. Předně je nutné říct, že tato novela nemůže zabránit výpadkům léků a jejich nedostatku. To ani není její plná ambice, těm objektivně nemůže zabránit žádný zákon. Co však možné je, je připravit se na tyto výpadky a minimalizovat jejich dopady na pacienty, a přesně to v této novele činíme. Každý den či týden, který budeme mít zajištěnou náhradní zásobu podle této novely, nám dává možnost provádět jednání a kroky k tomu, abychom se mohli připravit na další období, a to je klíčové. Tento deštník dnes nemáme a nemáme ani tolik času. Novela prý přichází pozdě. Nutno je říci, že byla připravena během jara a Sněmovně byla předložena již v červnu. V tomto ohledu Ministerstvo zdravotnictví učinilo vše, co bylo potřeba, aby novela byla připravena včas.

Dámy a pánové, pokud skutečně chceme nějak řešit situaci kolem dopadů výpadků s dodávkami léčivých přípravků a jejich nedostupnosti, tato novela je prvním nezbytným krokem. Zajistí systém zásob, rezervní systém a získá tak čas pro přijetí dalších řešení. Pokud tuto novelu odmítneme, nezískáme nic a situaci nijak nezlepšíme.

Jsem otevřen diskusi na prohloubení a zlepšení tohoto návrhu stran dosažení jeho, a tedy i dalších společných cílů a zlepšení efektivity celého systému, avšak prosím o diskusi věcnou a konstruktivní a prosím o podporu této novely zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 476/1 a já prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví, poslanec Petr Fifka, současně nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Petr Fifka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, výbor pro zdravotnictví projednal tento návrh zákona na své 28. schůzi dne 20. září a přijal následující usnesení:

"Výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 476;

II. zmocňuje zpravodaje výboru poslance Petra Fifku, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;

III. pověřuje zpravodaje výboru poslance Petra Fifku, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny."

Tolik moje zpravodajská zpráva.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji čtyři přihlášky. Jako první pan poslanec Kamal Farhan, poté pan poslanec Petr Fifka a další. Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP