(19.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času. Vracíme se do obecné rozpravy, do které nicméně už nikdo přihlášený není. Ptám se, zda je zájem z místa se přihlásit do obecné rozpravy? Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím.

Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není, neeviduji, končím tedy obecnou rozpravu.

Zeptám se paní zpravodajky - že nezazněly žádné návrhy, které bychom nyní mohli hlasovat.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Jako první se do podrobné rozpravy hlásí paní poslankyně Pastuchová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Já svůj pozměňovací návrh jsem zde již představila v obecné rozpravě. Tento pozměňovací návrh je v systému pod číslem 3298 a reaguje na to, že navrhuji snížení kauce pro agentury z navrhovaného jednoho milionu na 750 000. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další do podrobné rozpravy je přihlášen pan poslanec Navrátil.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi, abych se i já teď v podrobné rozpravě přihlásil k pozměňovacím dokumentům, a to pod číslem 3350 a 3352, které byly nahrány v systému, a tyto pozměňovací návrhy jsou od poslanců Jiřího Navrátila, Jana Bauera, Pavly Pivoňky Vaňkové a Martiny Ochodnické. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. To je zatím poslední přihláška do podrobné rozpravy, nicméně s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Kubíček. To byl asi omyl, jestli se... Není tady ani, dobrá. Ptám se ještě jednou, jestli se někdo hlásí z místa do podrobné rozpravy? Pokud tomu tak není, podrobnou rozpravu končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova nyní? Není. Dobrá, máme tedy skončenou podrobnou rozpravu a já konstatuji, že končíme druhé čtení tohoto návrhu, a děkuji paní zpravodajce i panu ministrovi za spolupráci.

 

Budeme pokračovat dál v našem schváleném programu schůze, a to bodem

 

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 475/ - druhé čtení

A stejně jako u předchozího návrhu zákona z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já si dovolím navázat, dnes za MPSV tady máme tři sněmovní tisky a myslím, že všechny jsou poměrně důležité a posunují naši reZortní agendu dál opravdu na potřeby současné doby, a to se týká i této novely zákona o provádění a organizaci sociálního zabezpečení, tedy sněmovní tisk číslo 475.

Já jsem tady v prvním čtení vysvětloval, odůvodňoval to, proč tuto novelizaci děláme - my potřebujeme přistoupit k tomu, abychom udělali změny v té vnitřní struktuře České správy sociálního zabezpečení, která je prakticky skoro třicet let definovaná zákonem a která dnes tím, jak je nastavena struktura přesně na jednotlivých územích okresů nebo bývalých okresů, nám vlastně vytváří systém, který není úplně flexibilní z hlediska sdílení, předávání agendy, ale i z hlediska schopnosti, například vytěžovat jednotlivé pobočky operativním přesunem agendy, i třeba napříč některými kraji a podobně. Proto jsme se rozhodli přistoupit k této novelizaci tak, abychom těch 77 okresních správ, které jsou vymezeny tedy tou samostatnou zákonnou působností, modifikovali a upravili. To znamená, budeme zřizovat nově pět územních správ sociálního zabezpečení tak, aby opravdu v rámci těchto územních správ jsme byli schopni mít efektivní organizační strukturu, abychom měli přiměřený počet vedoucích pracovníků, abychom dokázali na základě těchto pěti územních správ opravdu vytvářet efektivní organizaci, která bude zároveň schopna využívat jak lidské zdroje, tak potenciál nástupu digitalizace.

Platí samozřejmě to, že i nadále bude zachovaná struktura těch kontaktních pracovišť, nezmění se nic z hlediska běžné obsluhy občanů České republiky, to logicky zůstane zachováno. To znamená, každý, kdo přijde z občanů, bude moct si na tom pracovišti té okresní správy tak, jak ji zná dnes, projednat své záležitosti, vyřešit si své podání, ale nebude to znamenat, že každá ta organizační struktura má stejný - řekněme definovanou strukturu nadřízených a vedoucích pracovníků. Pak to vytvářelo situace, kdy některé menší okresy měly třeba až jednu třetinu pracovníků ve vedoucích pozicích a naopak některá velká okresní pracoviště se dostávala třeba někde k 8, 9 procentům, což vytváří samozřejmě neefektivitu a poměrně vyšší personální náklady. Takže slibujeme si samozřejmě od těchto kroků právě i vnitřní úsporu, větší flexibilitu, rychlost, operativu, takže proto děláme tyto změny.

Pokud jde o pozměňovací návrhy, tak ty samozřejmě ještě míří směrem tak, abychom dokázali do budoucna udělat úpravu té struktury, která povede k těm krokům, které už jsme jako Sněmovna tady udělali, to znamená řekněme posílení kvality a rychlosti práce lékařské posudkové služby. My jsme tady společně i s podporou - myslím, že poslanců napříč všemi stranami - udělali ten posun, že už dnes se neopíráme při práci pouze o lékaře posudkové služby, ale doplnili jsme je odborným zdravotním personálem, který může využít kapacity lidí, kteří mají vzdělání, případně vzdělání mají doplněné, jsou schopni tuhle činnost také dělat a doplňovat chybějící kapacitu lékařů posudkové služby. Takže my vlastně tím, co v tom pozměňovacím návrhu tady, který je už součástí tohoto tisku nebo bude v rámci potom projednávání třetího čtení také hlasován, zřizujeme Institut posuzování zdravotního stavu, vymezujeme jeho kompetence a do budoucna předpokládáme, že by toto mělo vést zase ke zjednodušení systému fungování lékařské posudkové služby, k zrychlení tak, abychom třeba i do budoucna někdy mohli udělat ten další krok, který by měl také i sjednotit a zrychlit potom i vyřizování příspěvku na péči, ale to už je něco, co by připadalo v úvahu někdy v budoucnu.

Takže já asi tolik na úvod k tomuto sněmovnímu tisku a k tomuto projednání ve druhém čtení a děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu, záznam z jednání výboru byl doručen jako sněmovní tisk 475/1, a já poprosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro sociální politiku, poslankyně Klára Kocmanová, a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, zopakuji a shrnu, že Sněmovna se tímto tiskem zabývala v prvním čtení dne 29. srpna na 73. schůzi a garanční výbor pro sociální politiku tento tisk projednal dne 26. září. V záznamu z jednání výboru číslo 127, který vám byl doručen jako sněmovní tisk 475/1, výbor konstatuje, že nepřijal žádné usnesení. Pro vysvětlení, při hlasování o doporučení, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s tímto návrhem zákona souhlas, se z 12 přítomných poslanců vyslovilo pro usnesení 6, proti nebyl nikdo a 6 poslanců se zdrželo. Návrh tedy nebyl přijat a jiný návrh usnesení nebyl podán. Pozměňovací návrhy k tisku nebyly v podrobné rozpravě na výboru načteny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní poslankyně, za zprávu zpravodajky, a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí paní poslankyně Pastuchová, připraví se paní poslankyně Oulehlová.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Pane místopředsedo, znovu se budu opakovat. Paní zpravodajka nám tady řekla, jak to probíhalo na výboru pro sociální politiku, že nebyl načten žádný pozměňovací návrh. No, pozměňovací návrh nebyl načten, protože vás bylo málo. Bylo vás málo a on by neprošel. Takže tento pozměňovací návrh nám dnes, ten třicetistránkový, byl vložen v 17.12 hodin. V 17.12 hodin, 30stránkový pozměňovací návrh, kdy původně tento sněmovní tisk měl být opravdu jenom takovou dobrou úpravou, ale stalo se z toho to, že vlastně - kdo se tomu nevěnuje - tak dneska máme 77 okresních správ sociálního zabezpečení. Tento velký pozměňovací návrh - já se k tomu vyjádřím následně - jsme měli, ano, možnost si prostudovat před tímto výborem, a teď byl nějaký pozměňovací návrh o 30 stranách vložen v 17.12 hodin do systému. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP