(21.00 hodin)

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Děkuji. Paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s projednáním předloženého návrhu zákona ve výboru pro sociální politiku jako výboru garančního. Výbor pro sociální politiku návrh zákona projednal ve zkrácené lhůtě 30 dní na své schůzi dne 20. září a přijal usnesení, kterým v bodě

I. "doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk číslo 489, ve znění přijatého komplexního pozměňovacího návrhu;

II. zmocňuje zpravodajku výboru, aby se stanoviskem výboru seznámila schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já vám děkuji, paní zpravodajko, a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se nejprve hlásí jakožto zplnomocněná paní poslankyně Lucie Šafránková k přednesení stanoviska poslaneckého klubu za hnutí SPD, a poté máme řadu řádně přihlášených.

Ještě vznesu omluvu, omlouvá se pan poslanec Jaroslav Bžoch, a sice od 21 hodin ze zdravotních důvodů.

Nyní poprosím paní poslankyni, ujměte se slova. Prosím.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, přeji vám dobrý večer a dovolte mi, abych vás seznámila se stanoviskem našeho klubu a také vám představila devět pozměňovacích návrhů, které dlouhodobě avizuji a předkládám za SPD.

To, že aktuální výše rodičovského příspěvku zaostává za tempem růstu inflace, je jasné téměř dva roky. Osobně jsem za SPD podala návrh na jeho zvýšení již v minulém roce a od té doby vládní poslanci blokují jeho projednání. Zatímco životní a příjmová situace rodin s nejmenšími dětmi se propadá, na konci loňského roku to dokonce došlo až tak daleko, že když byl tento můj návrh na program jednání Sněmovny konečně zařazen, tak se tito vládní poslanci včetně těch, kteří se označují za prorodinné, odhlásili ze svých hlasovacích zařízení, ačkoli byli v jednacím sále fyzicky přítomni, a uměle tak učinili Sněmovnu neusnášeníschopnou. Vláda tedy nebyla schopna či ochotna řešit zvýšení rodičovského příspěvku téměř dva roky. Návrh, se kterým nyní přišla, je opožděný a nedostatečný, co se finanční roviny týče, a obsahuje i některá další zcela nepřijatelná protirodinná opatření, proti nimž se vymezuji, a proto k nim podávám i své pozměňovací návrhy.

SPD samozřejmě podpoří jakékoliv zvýšení rodičovského příspěvku, abychom tak pomohli rodinám s nejmenšími dětmi, nicméně vládní návrh zvýšit tento příspěvek pouze o 50 000 korun považujeme za naprosto nedostatečný, a to hlavně z toho důvodu, že inflace od posledního zvýšení rodičovského příspěvku, ke kterému došlo k 1. lednu 2020, vzrostla o více než 33 %, čemuž by zhruba odpovídalo zvýšení tohoto příspěvku ve dvojnásobném rozsahu, tedy o 100 000 korun. A to je také obsahem a předmětem mého pozměňovacího návrhu, který je veden pod číslem sněmovního dokumentu 3286. Zvýšení rodičovského příspěvku navrhuji celkem v pěti podobách a variantách.

Tu první, ideální, jsem představila.

V pozměňovacím návrhu s číslem 3287 pak navrhuji zvýšit rodičovský příspěvek o 90 000 korun.

V pozměňovacím návrhu s číslem 3288 navrhuji jeho zvýšení o 80 000 korun.

V pozměňovacím návrhu pod číslem 3289 navrhuji zvýšení o 70 000 korun.

A v pozměňovacím návrhu číslo 3290 jeho navýšení alespoň o 60 000 korun.

Navýšení rodičovského příspěvku o více než 50 000 korun považuji za nezbytné opatření učiněné v zájmu zachování a zlepšení životní úrovně rodin pečujících o děti do čtyř let věku.

S tím docela úzce souvisí i můj další pozměňovací návrh, sněmovní dokument číslo 3294. Navrhuji zde zakotvit do zákona o státní sociální podpoře valorizační mechanismus pravidelného každoročního zvyšování rodičovského příspěvku, a to vždy k 1. lednu příslušného kalendářního roku, a to o míru inflace za 12měsíční období vymezené prosincem kalendářního roku, který o dva kalendářní roky předchází kalendářnímu roku, ve kterém k tomuto zvyšování bude docházet, a listopadem kalendářního roku, který bude kalendářnímu roku zvyšování rodičovského příspěvku předcházet o jeden rok. Tato úprava by do budoucna eliminovala každoroční dohady o zvyšování rodičovského příspěvku, které tak už nebude předmětem libovůle aktuálních vládních a parlamentních většin, a hlavně ochrání rodiny s nejmenšími dětmi před dopady inflace a zdražování.

Jelikož v žádném případě nesouhlasíme s vládním návrhem na zkrácení maximální doby, po kterou lze rodičovský příspěvek pobírat, a to z období trvajícího od narození dítěte do čtyř let jeho věku, předkládám pozměňovací návrh s číslem 3291. Jeho obsahem a cílem je zachování současného stavu doby čerpání rodičovského příspěvku, protože zkrácení maximální doby jeho pobírání není rozhodně žádoucí. Naopak je vhodné ponechat rodinám a rodičům možnost volby, jak dlouho budou rodičovský příspěvek v současném zákonném rozmezí pobírat. Tento vládní návrh je velice nevhodný i z toho důvodu, že v České republice zdaleka nejsou všude k dispozici dostupné kapacity předškolní péče o děti a zkrácení doby, po kterou lze čerpat rodičovský příspěvek by mnoha těmto rodinám přineslo takřka neřešitelné problémy z hlediska zajištění péče o jejich dítě během pracovních dní. Proto považuji tuto myšlenku za nebezpečnou. Rodiče, kteří pobírají rodičovský příspěvek do čtyř let věku, a není jich logicky příliš mnoho, s dítětem většinou nezůstávají doma proto, že by nechtěli pracovat a že by byli nadšeni z příjmu zhruba okolo 6 250 korun měsíčně, což je alikvotní měsíční částka rodičovského příspěvku při čtyřech letech jeho pobírání, ale zůstávají s nimi doma proto, že nemají žádný jiný způsob, jak zajistit péči o ně.

Za obzvláště závažný, nespravedlivý a nepřijatelný považuji vládní návrh, aby se zvýšení rodičovského příspěvku týkalo pouze těch dětí a jejich rodičů, které se narodí až po 1. lednu roku 2024. Takový přístup je opravdu hanebný a může být problematický i z hlediska ústavního práva. Není přece možné, aby jedna skupina rodičů dětí do čtyř let věku pobírala rodičovský příspěvek o 50 000 korun, tedy o jednu šestinu vyšší než druhá skupina těchto rodičů. Šlo by o sociální, ekonomickou a právní diskriminaci, která by navíc trvala několik let.

Já ve svém pozměňovacím návrhu číslo 3292 navrhuji, aby na částku navýšení rodičovského příspěvku měli nárok všichni rodiče pečující o nejmladší dítě v rodině, které je narozené nebo převzaté do trvalé péče nahrazující péči rodičů ode dne 1. ledna 2020, tedy všichni rodiče dětí, kterým budou čtyři roky a méně ke dni nabytí účinnosti této změny zákona. Není možné takto zásadním způsobem finančně znevýhodnit děti pouze na základě data jejich narození, byť by se v jednotlivých případech lišilo o jeden jediný den. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP