(12.20 hodin)
(pokračuje Michal Kučera)

V každém případě znovu opakuju, že vítám snahu urychlit výstavbu vysokorychlostních tratí, protože víme, že jsou to právě obce, které mají s výstavbou vysokorychlostních tratí poměrně velké problémy. Často to je z důvodu buď neznalosti, nebo komunikace, která dle jejich názoru není úplně kvalitní, a požadují informací více. Ale v každém případě kompenzace, která by mohla přijít, je určitě pozitivní. Z mého pohledu tedy si myslím, že bych skutečně vyzval k takové jako opatrnosti či střídmosti v tom, aby jakákoliv částka, která bude uvedena v zákoně a bude znamenat částku za výkup pozemku, byla skutečně velmi pečlivě probrána a vydiskutována a zváženo, zda by neměla být třeba součástí nějaké podzákonné normy, a ne přímo toho daného zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou paní poslankyně Eva Fialová.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Chtěla bych reagovat na vystoupení pana poslance Lochmana, který mě teď nevnímá, ale chtěla bych ho malinko jako povzbudit nebo i dát mu za pravdu v tom, že mluvil o komunikaci Správy železnic a s přípravou vysokorychlostních tratí a nějakou tou komunikací.

Já si velice uvědomuji, že tento zákon je potřeba, abychom liniové stavby zrychlili, a on tady mluvil o tom, že by měly být ty obce lépe informovány ohledně třeba hlukové zátěže a být ubezpečeny v té komunikaci, že to nebude nějaká jako velká tragédie. Ale bohužel praxe je taková, že ta komunikace není úplně ideální (Se smíchem.). Ale při zásadách třeba schvalování územního rozvoje, kde je pouze vytyčena trasace, je důrazně říkáno obcím, že se hlukovou studií a dalšími záměry nebudou zabývat a že to není předmětem zásad územního rozvoje, což jsme trošku jako v začarovaném kruhu.

Tak možná předtím, než by docházelo k nějakému veřejnému projednání, by bylo vhodné ty obce už s tímto obeznámit, jaké budou mít důsledky, protože opravdu samotné zásady územního rozvoje stanovují pouze trasu. Nestanovují způsob, neřeší hluk, vibrace a další jiné části neposuzují v tom samotném záměru a neřeší ani podzemní, nadzemní varianty, což často vede k sporům od samotných obcí. A musím říci, že v poslední době, abych tady pana ministra potěšila, se nějakým způsobem SŽ zlepšilo v této komunikaci a snaží se s obcemi komunikovat, ale v některých těch částech, kde ten proces je rozjetý, už je někdy pozdě a docházíme k nějaké nedůvěře mezi jednotlivými obcemi a samotným ministerstvem a potažmo SŽ, konkrétně u vysokorychlostních tratí. Já se přiznám, že sama jsem tady trošku ve schizofrenní situaci, kdy také se nás dotýká trasase vysokorychlostní trati, zažívám to z obou dvou stran a zároveň si uvědomuju, že tento liniový zákon nebo zákon o strategických stavbách v budoucnu je velice důležitý a potřebujeme s tím nějak i pohnout, ale zamyslet se opravdu nad tím, jak dávat ty informace. (Předsedající: Čas.) Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím dalšího řádně přihlášeného a to je pan poslanec Sládeček. Máte slovo.

 

Poslanec Karel Sládeček: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, milé dámy a pánové, mnohé již zde bylo řečeno. Chci jenom konstatovat, že novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury je velmi, velmi důležitá. Pokud se podíváme například na sousední Polsko, kde podobná legislativa platí již několik let, vidíme výrazný rozdíl v rychlosti budování dopravní infrastruktury, takže lze konstatovat, že nám ujel vlak. Klub SPD tedy tento návrh podpoří. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Je zde faktická poznámka pana zpravodaje.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Jenom velmi krátká poznámka, prostřednictvím předsedajícího, na paní Fialovou. Já vás vnímám, opravdu jsem se naučil ve Sněmovně vnímat několik věcí naráz, jinak to tady nejde.

Chtěl jsem jenom tady zvednout to téma, děkuji, že ho vnímáte. Mluvil jsem s několika starosty, také mě to trápí, mluvíme s vedením SŽ. Věřím tomu, že se to bude zlepšovat, mluvíme o tom s panem ministrem. Jenom je důležité říct to B, že u některých obcí prostě, které nechtějí tam mít tu trasu, je složité se samozřejmě dohodnout. My musíme najít způsob, jak najít co nejmenší dopad na to, když tam ta trasa vznikne, a k tomu je potřeba samozřejmě komunikovat. Takže vnímám vás, paní kolegyně, a budu se sám také zasazovat za to, aby SŽ měla co nejlepší komunikaci s obcemi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Ještě faktická poznámka.

 

Poslankyně Eva Fialová: Omlouvám se, že takhle reaguji, ale kolega mě k tomu víceméně nabádal svým vystoupením. Chci říct, že to je pravda, že některé obce opravdu blokují, ale mrzí mě to u těch, které jsou nějakým způsobem dohodnuty, že by chtěly součinnost nebo hledají nějaké další řešení, tak často třeba nebyly vyslyšeny v některých svých věcech a námitkách. Bohužel občas mívám pocit z toho, že budeme dělat všechno pro to, abychom těm obcím nevyšli nějakým způsobem vstříc anebo hledali řešení. Já také nemám ráda ty přístupy, kdy a priori budu něco bojkotovat, ale nepřicházím s nějakým konkrétním řešením nebo návrhem, jak to nějakým způsobem jinak udělat, s tím naprosto souhlasím. Ale u obcí, které přicházejí a jsou ochotné si stanovit nějaké limity, přes které nepůjdou, a jiné zase přijdou s tím, kde by byly ochotny ustoupit, tak je potřeba mnohem lépe komunikovat a hledat řešení. A za ty se tu velice přimlouvám, aby byly vyslyšeny a hledali jsme společně už na začátku případně těch úvah nějakou společnou cestu, aby ten proces celý byl jednodušší a nemuselo docházet k nějakým i soudním sporům, které by mohly nastat, o kterých tady na začátku mluvila moje kolegyně Berenika Peštová. Takže tohle je proces, jak se tomu vyhnout. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní řádně přihlášený pan poslanec Hájek. Jsme v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Poslanec Jiří Hájek: Dobré dopoledne. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych vás rád seznámil se svými dvěma pozměňovacími návrhy. Jeden je pozměňovací návrh 31, Těžební infrastruktura a ukládání CO2. Tady bych v rámci toho, že diskuse už proběhla a máme tady těch informací, které se dále opakují, tak bych jenom chtěl upozornit na jednu věc, že v souvislosti s úpravami liniového zákona se do horního zákona zavádí několik nových pojmů a jejich definice zní: kritické nerosty a ložisko strategického významu. Pod pojmem kritické nerosty je obsažen v zákoně taxativní výčet vybraných vyhrazených nerostů, které mají mimořádný význam pro zajištění surovinové nebo energetické bezpečnosti České republiky. To si myslím, že je dostatečný důvod k tomu, abychom mohli tento pozměňovací návrh přijmout. Odkážu vás nyní na podrobné znění celého zdůvodnění a celé znění pozměňovacího návrhu v písemné podobě.

A ještě mi dovolte tedy pozměňovací návrh číslo 6, Strategické investiční stavby gigafactory. Jak z tohohle názvu je patrno, jedná se o takzvané gigafactory, stavby v lokalitě strategického průmyslového parku letiště Plzeň-Líně, a tento pozměňovací návrh je v písemné podobě taktéž k dispozici a předpokládám, že i v rámci jednání hospodářského výboru i samostatných kulatých stolů, které proběhly kolem liniového zákona, máte o tomto pozměňovacím návrhu povědomí.

Děkuji vám a k návrhům se přihlásím v podrobné rozpravě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP