(12.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

My jsme poslouchali velmi pečlivě výstupy z jednotlivých kulatých stolů, které pořádali na jaře poradci pana ministra nebo Ministerstva dopravy a Hospodářské komory, a jeden z těchto výstupů právě zvažoval, navrhoval pozitivně motivovat obce takovýmto bonusem nebo jednorázově placenou částkou. Já vždycky razím, že v jednoduchosti je krása, takže ten návrh je velmi, velmi jednoduchý. Počítá s tím, že každá obec, po jejímž katastru, po jejímž území by vysokorychlostní trať vedla, by dostala při povolení toho záměru, takže už na začátku před samotnou výstavbou jednorázovou kompenzaci nebo částku ve výši 5 milionů korun za 1 délkový kilometr zabraného katastru nebo zabrané půdy. Prostým součtem, když jsme odhadovali, že v České republice to má být plus minus něco přes 660 km tratí, dostáváme se na částku zhruba 3,3 miliardy obcím. Takže obce by mohly přes 3 miliardy dostat z tohoto projektu do svých rozpočtů na svůj rozvoj a zároveň, když si dáme tu částku do optiky celkových nákladů projektu, víte, že se bavíme o 800 miliardách, možná až 1 bilionu při současných cenách, tak ta částka něco přes 3 miliardy de facto není ani půl promile, je opravdu relativně malá. Takže i toto bychom chtěli zkusit prosadit. Uvidíme, jaká bude reakce ministerstva. To se týká samozřejmě Ministerstva pro místní rozvoj.

Pokud by na tom nebyla shoda, třeba aspoň to téma otevřeme a můžeme se k němu ještě zkusit znovu vrátit v nějaké modifikaci, ale myslím si, že stojí za to už teď dopředu podat vstřícnou ruku nejen tedy občanům, to je jeden pozměňovací návrh, ke kterému se přihlásím, ale právě i obcím a samosprávám, aby byly motivovány. Děkuji moc za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím pana zpravodaje Lochmana.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Já budu mít tři části toho vystoupení. Jedna je k pozměňovacímu návrhu, který předkládám s kolegy, obecný komentář a také samotné usnesení hospodářského výboru.

Nejprve možná ten obecný komentář. Chtěl bych říct, že děkuji za diskusi v hospodářském výboru, protože bylo vidět, že v mnoha věcech se shodneme napříč různými politickými stranami a hnutími, a tady bych chtěl i poděkovat opozici, protože bylo vidět, že jsou tady věci, o kterých se bavíme dvacet let, a stále nejsou. A potom to vede k tomu, že je tady takové množství pozměňovacích návrhů, které se snaží vyřešit to, že například - já to říkám jako častý příklad - v Polsku měli v roce 2003 500 kilometrů dálnic a dneska mají po dvaceti letech 5 000 kilometrů. Když se podíváme na naši infrastrukturu, tak v tom porovnání nemůžeme být spokojeni. Takže já bych chtěl poděkovat za prvé za tu diskusi.

Potom jsem chtěl zmínit několik pozměňovacích návrhů a těch témat. Velmi diskutovaný byl dílčí územní rozvojový plán, který byl nejprve stažen. Došlo k dohodě s Ministerstvem místního rozvoje a já bych chtěl říct, že ho považuji za důležitý nástroj. Je mi jasné, že je tady potřeba, aby to byl nástroj dočasný, což se povedlo dohodnout. Myslím si, že má probíhat silná konzultace s obcemi na tom, kudy povedou vysokorychlostní tratě. Sám se na to budu ptát vedení Správy železnic, jakým způsobem toto dál dělají, ale současně si myslím, že stát má mít na konci slovo, aby řekl, kudy - už po té celé diskusi a konzultaci a diskusi s kraji - kudy, pokud k nějaké shodě nedojde, ta trať má vést, protože jinak bychom nebyli schopni ji postavit nikdy.

Chci tady opravdu podtrhnout to, že je důležité, aby se s obcemi komunikovalo a aby tady došlo k co největší shodě především na tom, kudy ta trať povede, jakým způsobem bude v krajině komponována, jak budou řešena kompenzační opatření z hlediska hluku, průchodu krajinou, ale i případně další kompenzační opatření. Tak to jsem chtěl zmínit.

Co se týká dalších pozměňovacích návrhů, vnímám určitý spor ohledně správního řízení, vstupování do správního řízení, které zde zmiňovala kolegyně, nicméně například u D11 nebo D35 ty odvolačky, které tam byly na blanketní odvolání poslední měsíce, rozklady, které přicházely, které nebyly korektní z hlediska toho, jaké informace tam jsou kopírovány, ukazuje, že je potřeba zúžit tu možnost, proti čemu všemu se lze odvolat. A znovu tady chci říci, že pro mě je důležité, aby se lidé, občané a obce mohli vyjádřit, ale nemá to přece vést k tomu, že se vyjadřují desetkrát k jiné věci a snaží se pouze obstrukcemi protahovat ten proces. Má být správně vypořádán a implementován do toho rozhodnutí.

To jsou ty hlavní dvě věci, které jsem chtěl říct k tomu zákonu. Možná ještě k těm jednotlivým pozměňovacím návrhům, které se mi podařilo s kolegy vykomunikovat a dát jako pozměňovací návrhy, které jsou už součástí nyní toho návrhu hospodářského výboru. Považuji opravdu za vhodné, že státní investoři, ať už je to ŘSD, nebo Správa železnic, budou mít papír na to, že mohou opravdu vykupovat pozemky už dříve, a to po rozhodnutí o dopadech na životní prostředí. Stejně jako velmi důležité považuji to, že dobíjecí vodíkové i čerpací stanice a ty elektrické mají v tomto zákoně své místo, a byla tady shoda napříč politickými stranami, že tuto infrastrukturu potřebujeme urychlit. Je to to nejlepší, co můžeme udělat pro to, aby elektromobilita měla co největší smysl. To jsou ty hlavní komentáře, které jsem chtěl k samotnému zákonu.

Dovolte mi ještě se zde přihlásit k pozměňovacímu návrhu poslanců Ondřeje Lochmana, Jiřího Havránka a Jakuba Michálka, který evidován v systému pod číslem 3266. Jedná se o pozměňovací návrh, který doplňuje ustanovení týkající se plánovacích smluv. Zavedení této možnosti má za cíl umožnit obcím zefektivnit úpravu vztahů v jejich území v budoucnu. Tato možnost se uplatní zejména tam, kde proces pořizování územního plánu je již v pokročilé fázi územněplánovací dokumentace, a bude tedy i po účinnosti nového stavebního zákona dokončen podle stávajícího stavebního zákona.

Z důvodu potřebnosti, vhodnosti a též pro účely lepší kontinuity se umožňuje v těchto procesech využít nástroj plánovacích smluv ve shodné podobě, jako jsou upraveny již v novém stavebním zákoně, takže jde opravdu o územněplánovací dokumentaci, která je již rozbudována, a jde nám tady o vymezení ploch a také koridorů. To chci tady podtrhnout, na tom právě byla shoda. My jsme projednali tento návrh s kolegy, kteří podávají tento pozměňovací návrh, také s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem pro místní rozvoj, které mají souhlasné stanovisko k tomuto návrhu. Potom se k němu přihlásím v podrobné rozpravě.

A poslední část mého vystoupení zde pod čepičkou, tedy pod hlavou zpravodaje tohoto tisku, bych vás chtěl seznámit na plénu Sněmovny, že hospodářský výbor se sešel k projednání tohoto návrhu zákona 21. září 2023 a přijal následující usnesení, a to, že

(I.) "doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 410 ve znění schválených pozměňovacích návrhů;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;

III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesl zprávu o výsledcích projednání tohoto zákona v hospodářském výboru;

IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny."

To je tedy to zkrácené usnesení. Jinak to usnesení je dostupné veřejně. Má celkově 23 stran, nebudu ho tedy předčítat celé, a jsou v něm právě zaneseny ty jednotlivé pozměňovací návrhy, které byly dodány už na hospodářský výbor po prvním čtení.

To tedy je všechno z mé strany děkuji za racionální diskusi o tomto velmi důležitém zákonu pro strategické investice v naší republice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní prosím s faktickou poznámkou pana poslance Kučeru. Jenom podotýkám, že se jedná ještě o faktickou k předcházejícímu řečníku. Já se omlouvám panu poslanci, přehlédl jsem ho zde na monitoru, ještě jednou omluva. A poté se připraví paní poslankyně Fialová s faktickou k tomuhle poslednímu vystoupení. Máte slovo.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych se jenom krátce vyjádřil k debatě nebo respektive k rozpravě, kterou tady měl můj předřečník, pan poslanec Kolovratník, a já velmi vítám tu snahu urychlit výstavbu vysokorychlostních tratí, protože to je záležitost, která skutečně trápí nás všechny, tudíž kraje, obce a samozřejmě i Poslaneckou sněmovnu, respektive Senát. Je to záležitost, která skutečně potřebuje být nutně řešena.

Já bych jenom tady skutečně vyzval k nějaké opatrnosti ve směru stanovování nějakých konkrétních částek při výkupu, respektive k opatrnosti, která povede k tomu, že jakákoliv taková částka bude skutečně velmi dobře vydiskutována či projednána. My máme celkem nepříjemné zkušenosti někdy z minula, kdy ty částky skutečně takhle byly nastaveny, a nemyslím tím u vysokorychlostních tratí, ale u jiných typů liniových staveb, a nedopadlo to úplně dobře. Otázkou dokonce je, zda by to mělo být uvedeno přímo v zákoně, zda by to nemělo být uvedeno v nějaké podzákonné normě tak, aby ta částka mohla být flexibilně upravována podle dané situace. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP