(11.20 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)

Když jsem přišel na ministerstvo, tak jsem fakticky nenašel funkční způsob, jak Národní plán obnovy čerpat, ale současně už byla velká očekávání o tom, aby se peníze z Národního plánu obnovy využívaly. Mně se podařilo během půl roku sestavit funkční tým, který rozběhl čerpání Národního plánu obnovy, tvořený jak mými kolegy z ministerstva, úředníky, tak externími poradci. Jsme v tom velice úspěšní. Z těch necelých 6 miliard máme v tuto chvíli nebo 5,5 miliardy, máme v tuto chvíli zazávazkovány 3 miliardy korun a to samozřejmě opticky významně snižuje částku - to je, paní poslankyně, jak jste zmiňovala, u té podpory kreativních průmyslů, to je ta částka, která směřuje na Národní plán obnovy, protože bylo-li tam v letošním roce 2,5 miliardy, v návrhu rozpočtu na příští rok je to v uvozovkách jen něco přes 1 miliardu právě proto, že už poměrně významná část byla vyčerpána. Takže optický pokles rozpočtu Ministerstva kultury mezi lety 2023 a 2024, mezi letošním rozpočtem a návrhem státního rozpočtu je dán právě velmi úspěšným čerpáním Národního plánu obnovy. Já jsem tady o těch jednotlivých opatřeních hovořil při...

Pardon, já jsem se jenom lekl, paní ministryně, toho hlasitého ťukání, bylo to jako útok. (Se smíchem. Ministryně Černochová se omlouvá z lavice za způsobený hluk.) Tak a teď jsem úplně ztratil...

Já jsem při vystoupení při hlasování o nedůvěře vládě zmiňoval, co všechno úspěšně z Národního plánu obnovy čerpáme, nebudu to nyní opakovat, jenom prostě chci zdůraznit, že tento pokles je dán úspěšným čerpáním Národního plánu obnovy.

Další důležitou věcí, kterou jste, paní poslankyně, zmiňovala, je příspěvek na příspěvkové organizace, kde ano, i můj rezort se podílí na konsolidačním vládním úsilí, to znamená 2 % objemu prostředků na platy a 5 % provozních prostředků, tam k poklesu dochází. My ho částečně kompenzujeme, nejedná se o čistě matematický pokles v této výši, a ano, jedná se o opatření, která samozřejmě příspěvkové organizace absorbují. Přesto chci tady zdůraznit, a ne v kontextu tohoto úsporného kroku, ale obecně, že hovoří-li se o podfinancování kultury, já dlouhodobě vlastně za největší problém považuji podfinancování příspěvkových organizací v oblasti kultury a to platí prostě dvacet let dozadu, když to řeknu takto zjednodušeně. Za žádných vlád v minulosti se nevyčlenily dostatečné finanční prostředky na to, aby naše kulturní instituce, které v mnoha ohledech tvoří páteřní síť českých kulturních institucí nebo české kultury, mohly opřít o kvalitní finanční zázemí, a myslím si, že je to velká výzva i do budoucna. Týká se to jak velkých institucí živé kultury, jako je Národní divadlo, tak velkých institucí paměťových - Národní muzeum, Národní památkový ústav pečující o kulturní dědictví a tak podobně, a my se snažíme - v rozpočtu letošního roku to bylo patrné - i v investicích tu situaci dlouhodobě řešit a určitě v tom chceme dál pokračovat.

Takže ano, tam se to konsolidační úsilí vlády propisuje také, ale způsobem, který - a to chci, a to je druhá důležitá věc, kterou tady chci zdůraznit - nebude znamenat zánik nebo zastavení činnosti žádné kulturní instituce. Já, paní poslankyně, si teď nechci vyvolávat přesně, nevzpomněl bych si na to slovo, které vy jste použila, že se nějaká kulturní investice zastaví nebo zanikne. Chci ujistit nejenom kulturní veřejnost, ale i občany, že se tak rozhodně nestane.

A v té souvislosti chci zmínit ještě jednu věc, která může být překvapivá v kontextu apokalyptických zpráv, jichž jsme tady byli ve Sněmovně ze strany opozice v minulém zhruba roce vždy svědky, o fatální dopadu inflace, zvyšování životních nákladů obecně a na kulturu zvlášť. Neprojevilo se to. U našich institucí se to, a to říkám záměrně, překvapivě neprojevilo. Návštěvnost kulturních akcí, pardon, kulturních institucí a kulturních akcí, je velmi vysoká, vrátili jsme se na předcovidová čísla. Jenom se ukazuje - jestli to paní poslankyně tady citovala trošku ironicky, ale já to řeknu neironicky, já to řeknu zcela vážně - kultura spojuje, má nezastupitelnou roli v životě velké většiny společnosti, je důležitou součástí života občanů České republiky a je vidět, že toto platí i pro obtížné doby, protože kdybychom si promítli ta slova, která jsme tady zejména od zástupců ANO nebo SPD slýchali, tak by kulturní instituce a kulturní akce zely prázdnotou, na festivaly by nikdo nechodil, pavučiny by byly v divadelních domech a operních sálech, koncertních sálech, a není to tak, prostě kultura žije a je to velmi optimistická zpráva - přečkala obtížné období covidu, přečká bezpochyby i to současné, snad už končící období ekonomických těžkostí a moje ministerstvo určitě bude klást velký důraz na rozvoj kulturních institucí, které my zřizujeme, protože to považuju za svou klíčovou roli.

Téma, kterého jste se dotkla, které se týká podpory živé kultury v rámci dotačního okruhu kulturní aktivity, to znamená, kde se jedná o transfery kulturním aktérům, je téma relevantní a tam by paní poslankyně opravdu, pane poslanče Broži, prostřednictvím pana místopředsedy, pokud by došlo k zásadnímu omezení těchto podpor, tak to by mělo zdrcující dopady. Jenom připomenu, že takzvaná nezřizovaná kultura, v našem žargonu se to slovo používá nebo sousloví používá pro kulturní projekty, kulturní aktivity, kulturní činnost, kterou provozují spolky, opéesky, zapsané ústavy, které nemají silného zřizovatele - spolek žádného zřizovatele nemá, jsou ale i zapsané ústavy nebo opéesky, které mají zřizovatele, pardon, zakladatele, kteří nejsou napojeni na veřejné rozpočty, a u nich je ta situace obtížná. Je, zjednodušeně řečeno, v mnohem komplikovanější situaci. Malé divadlo, úspěšný divadelní spolek, který založí sami divadelní aktéři a kteří si na svoji činnost musejí vydělat a získat dotace, mají-li činnost, na kterou lze dotaci poskytovat, než má třeba divadlo nebo filharmonie zřizovaná nějakou velkou samosprávou, a já říkám, že my té nezřizované kultuře, která je nejzranitelnější, rozhodně pomůžeme. Budeme hledat ve zdrojích ministerstva zdroje, které nám umožní zachovat úroveň kulturních aktivit nebo podpor v rámci opatření kulturní aktivity ve stejné výši, jako to bylo v letošním roce. Chci to takto říci jako veřejný příslib, protože to považuju za velmi důležitou věc, a patří tam nejenom kulturní projekty a kulturní činnost spolků, ale i třeba velké dotační programy pro festivaly, které tvoří také základ české kultury v různých oborech.

Úspory se dotýkají programu podpory divadel a profesionálních orchestrů. Ano, jedná se o pokles částky 400 milionů na 300 milionů korun. Dopady konsolidace, a to říkám, to chci zdůraznit jako politik, který sedm let byl primátorem čtvrtého největšího města v Česku, prostě dopady konsolidačního úsilí na státní rozpočet jsou mnohem větší, než jsou na samosprávy, čímž jakýmkoliv způsobem nechci situaci, kterou musejí samosprávy řešit, bagatelizovat. Z toho důvodu věřím, že tento pokles u programu orchestrů a divadel je únosný. Kdybychom našli více peněz, určitě bych hledal i nějakou cestu na nějaké mírné navýšení tohoto programu, ale věřím tomu, že ta situace je zvládnutelná a významně by tomu do budoucna měl napomoci i zákon o veřejné kulturní instituci. Takže to se týká dotací v oblasti kulturních aktivit.

Chtěl bych také takto veřejně říct, paní poslankyně, na vaše explicitně položenou otázku, že já určitě nebudu podporovat opoziční návrh zákona, který směřuje k narušení celé konstrukce takzvaných církevních restitucí, kdy, jestli jsem dobře pochopil obsah vašeho návrhu, chcete zastavit tu inflační doložku nebo omezit inflační doložku, která je součástí narovnání s církvemi. Chci veřejně říci nejenom na půdě Sněmovny, ale prostřednictvím tohoto vystoupení i občanům, že církevní restituce jsou postaveny na principu, že na konci tohoto období, které se kdysi jevilo jako velmi vzdálené, ale ten čas se nekompromisně krátí, prostě církve nebudou dostávat žádnou státní podporu. Žádnou státní podporu. Tímto principem se tedy připravují na dobu, kdy budou muset mít své fungování postavené na principu řekl bych autochtonního pohledu nebo autochtonního způsobu hospodaření bez vazby na státní rozpočet. V minulém volebním období jsme zde byli svědkem pokusu koalice ANO, SPD a KSČM o zvrácení samotného principu církevních restitucí. Ústavní soud rozhodl jednoznačně. Věřím, že by tak rozhodl i v případě, kdy by byl schválen návrh zákona, který by rušil tu inflační doložku. Ale já chci i principiálně říci, že toto nebudu podporovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP