(16.40 hodin)

 

Poslanec Karel Haas: Už jenom velmi rychlá, prostřednictvím pana předsedajícího, vážený pane kolego, zkontrolujte si můj stenozáznam. Já jsem vaši volbu nebral vůbec jako jakoukoliv úlitbu, já jsem mluvil, že jste byl konstruktivně zvolen koaličními, opozičními hlasy, a řekněme si ty věci na rovinu. My jsme s vámi novelu zákona o podpoře sportu projednávali, za ta jednání děkuju. Nijak teď nehodnotím konečné hlasování vašeho poslaneckého klubu. Přislíbili jsme, že uděláme vše pro to, aby v dozorčím orgánu této apolitické státní organizace byla zastoupena opozice. Myslím si, že to je správné. Vždycky jsem za to bojoval, naplnili jsme to. Jsou zvoleni dva členové dozorčí komise za hnutí ANO nebo nominovaní hnutím ANO, jeden ze Senátu, jeden z Poslanecké sněmovny, a já to považuju za správný krok. Čili já jsem tady nikdy nemluvil o tom, že by vaše volba byla jakoukoliv úlitbou. Podle mě to správně. Já jsem jenom říkal, že od členů dozorčí komise bych raději než bujarou kritiku tady za pultíkem vítal aktivní kroky. Vy jste zmínil jeden, jednání s předsedou dozorčí komise. Omlouvám se, o tomto jednání jsem nevěděl. Že by to byl krok úplně dostatečný, mně nepřipadá ve vztahu k té vaší bujaré kritice. Toť vše, děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Faktická poznámka žádná další není, a poprosím tedy o vystoupení pana poslance Jaroslava Bžocha, připraví se pan poslanec Aleš Juchelka. Prosím.

 

Poslanec Jaroslav Bžoch: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, já se pokusím být velmi stručný. Já jsem tu ani nechtěl vystupovat, jako Patrik Nacher většinou, ale nedá mi to.

Na zahraničním výboru řešíme každý rok rozpočet Ministerstva zahraničních věcí a každý rok se napříč politickým spektrem, a bylo to i za naší vlády, musím přiznat, shodneme na tom, že rozpočet Ministerstva zahraničních věcí je velmi malý, že by měl být navýšen, protože potřebujeme, aby nás reprezentovali lidé v zahraničí, aby mohli plnit svoji agendu, aby mohli využívat i ministerstva, která lítají po světě, aby je mohli zastupovat ti schopní lidé, protože Ministerstvo zahraničí věcí samozřejmě nedělá jen obraz nás v zahraničí, ale zastupuje nás v mezinárodních organizacích a podobně.

A když jsem viděl návrh rozpočtu na příští rok, když se podíváte na celkové číslo, tak to vypadá, že rozpočet Ministerstva zahraničních věcí se snižuje v uvozovkách pouze o 14 milionů, ale když se dostanete na další stránky, zjistíte, že rozpočet na úkoly, které má Ministerstvo zahraničních věcí, a já jich pár vyjmenuji, protože to je důležité - plnění úkolů zahraniční služby a naplňování koncepce zahraniční politiky ČR, úkoly spojené s novými i pokračujícími výzvami v oblasti mezinárodní bezpečnosti, terorismu, migrace a posilování euroatlantické vazby, rozvoj vnějších ekonomických vztahů, zejména proexportních aktivit českých podnikatelských subjektů a podpora projektů ekonomické a vědecké diplomacie, zajišťování stabilní a transparentní... a takhle bych mohl pokračovat dál, těch úkolů je hodně. A ten průřez není pouze pro Ministerstvo zahraničních věcí, ale průřez napříč. A když se podíváme na celkové číslo toho rozpočtu a podíváme se na ty největší výdaje Ministerstva zahraničních věcí, což jsou ostatní výdaje na plnění úkolů MZV, to jsou ty, které jsem teď jmenoval, plus spoustu dalších, tak zjistíme, že v meziročním srovnání jsme v minusu 13 %, což je 934 585 090 korun. To je 13 % minus na ty služby, které jsem teď jmenoval. To Ministerstvo zahraničních věcí tímto přivedeme do mozkové smrti, protože ten úřad nebude moct vykonávat svoji agendu, kterou má. Čím to je způsobené, což je pochopitelné, je tím, že navyšujeme příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím do zahraničí o 51 %, o 908 milionů, a nějaké další. Jasně, ten hlavní příspěvek je pro European Peace Facility, pro evropský mírový nástroj, čemuž rozumím. Ale není možné, aby tento náklad neslo samotné Ministerstvo zahraničních věcí a tím sebe samo dalo, jak jsem říkal, do té mozkové smrti, protože my nebudeme schopni vykonat naši agendu.

Česká republika má několik strategií, máme strategii Indo-Pacifiku, staráme se o Blízký východ, Afrika, tam mimochodem taky snižujeme výdaje. A jak ji budeme naplňovat? Každý vám řekne, že pokud chceme dělat zahraniční politiku kvalitně, tak v zahraničí musíme mít kvalitní diplomaty, musíme tam mít kvalitní zastoupení. Máme samozřejmě majetky, o které se musíme starat, které taky něco stojí, aby nám nespadly na hlavu, a to se teď dít nebude, protože miliardu na tyto věci sebereme.

Já si dovolím ještě jednu poznámku, než tady přečtu i z té zprávy, kterou předkládá ministerstvo, což je směšné. Ministr Lipavský se mnou byl na zahraničním výboru v minulém období a tohle stejné jsme říkali. Ministr Lipavský má dobré renomé převážně na Twitteru, nevím, jak dál, ale na Twitteru má velmi dobré renomé, jak nás vzorně zastupuje. Ale pokud ministr nechá nebo dovolí, aby mu z ministerstva takhle důležitého byla sebrána miliarda, tak to není silný ministr, ale je to slabý ministr.

A já vám teď ještě přečtu, co se tady píše v té zprávě. Je pod tím i "předkládá pan ministr Lipavský", což je neuvěřitelné: "Snížení předepsaných výdajových rámců střednědobého výhledu na roky 2025 a 2026 představuje zcela zásadní dopady na plnění úkolů a odpovědností vyplývajících ze stanovených cílů zahraniční služby. Snížení výdajů pro rok 2024 a střednědobého výhledu na roky 2025, 2026, o němž bylo rozhodnuto v rámci konsolidačního balíčku, se průřezově týká úspor v oblasti dětských zdrojů a výdajů na činnost MZV. Další snižování výdajů a nereflektování požadavků na navýšení rozpočtu" - to je to, co říkáme každý rok na zahraničním výboru - "povedou k omezování chodu celého MZV s dopady na funkčnost rozsáhlé sítě zastupitelských úřadů, na lidské zdroje, naplňování odpovědnosti vycházející z kompetenčního zákona, plnění stanovených priorit MZV a vlády" - budeme pokračovat - "mezi které jsou zařazeny podpora exportu prostřednictvím ekonomické a vědecké diplomacie, dále pak zajištění bezpečnosti osob a majetku ČR a zajištění konzulárních a vízových agend." Já bych mohl pokračovat, to nechci číst, protože ten podklad budete všichni mít, ale to je přímo z ministerstva.

Takže ministr si nechá sebrat miliardu z rozpočtu, pak to tady vyčte, ale to je prostě špatně. A to by tak nemělo být. A to ministerstvo bude opravdu v mozkové smrti, protože nebude zvládat svoji agendu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí paní místopředsedkyně Dostálová. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Moc děkuji za slovo, pane místopředsedo, dobrý den, vážené kolegyně, kolegové. No, asi se dá očekávat, že musím vystoupit ke kapitole Ministerstva pro místní rozvoj, protože to, co se tam událo, je podle mého názoru úplně neuvěřitelné, a já mám samozřejmě mnoho dotazů na pana ministra, ten tady ale bohužel není, ale budu se ptát i pana ministra financí.

Tak jenom pro připomenutí, Ministerstvo pro místní rozvoj opravdu patří asi k nejvíce postiženým kapitolám, propad v příjmech je minus 7,2 miliardy a propad ve výdajích minus 7,4 miliardy, a já se musím z logiky věci ptát, jak se tohleto mohlo vůbec stát? Protože když si samozřejmě uvědomíme, že Ministerstvo pro místní rozvoj dostává na rok 2024 na podporu regionálního rozvoje a cestovního ruchu 12,6 miliardy, ale v tom jsou samozřejmě evropské fondy a ty evropské fondy tvoří podle kapitoly B zhruba 10,3 miliardy nebo 10,5 miliardy korun. Ale zároveň, a já na to tady upozorňuju pravidelně, Ministerstvo pro místní rozvoj stále nemá - samozřejmě na období 2014 až 2020 mu tam visí 23 miliard. My jsme si tady o tom šuškali s panem ministrem. Je to prostě problém v tom, že nejsou faktury. Ale ty faktury samozřejmě možná - a já budu držet všechny palce - doběhnou do konce roku, ale pak se tedy budou muset profinancovat v příštím roce, ale ministerstvo na to prostě nemá peníze, prostě legitimně na to nemá peníze.

Stejně tak, když se podívám jenom na IROP, kolik má zazávazkováno na období 2021 až 2027, tak zazávazkováno má 20,8 miliardy korun na příští rok na období 2021 až 2027. To znamená, ministerstvu se tam promítnou dvě programová období 2014 až 2020, kde tedy samozřejmě pravděpodobně jak bude certifikováno, ale proplaceno v příštím roce. A teď je otázka tedy, že i způsobilost těch výdajů končí 31. 12. 2023. Oni dodají faktury a budou čekat, že jim to samozřejmě, že se to proplácí přes státní rozpočet. Nejdříve někdo zaplatí a pak se to bude nárokovat vůči evropským fondům. A vzhledem k tomu, jak je koncipován rozpočet, tak tam skutečně pro mě jsou velké neznámé, protože v těch penězích, které tam jsou, tak když mám zazávazkováno jenom období 2021 až 2027 přes 20 miliard v IROPu a mám tam jak na staré období 2014 až 2020, kde lze předpokládat, že minimálně tedy snad to nějakým způsobem sníží, tak očekávám, že by tam na kofinancování starého a nového období mělo být někde kolem 25 až 30 miliard. A oni mají na všechno, na ta dvě období, 10,5 miliardy na příští rok. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP