(18.30 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Takže já jenom chci říct, že jsem si to přečetla a že sama generální ředitelka Finanční správy, notabene ona stála kdysi u zrodu jako náměstkyně, u zrodu EET, sama i verifikovala čísla, která já opakovaně uvádím.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jenom načtu v mezičase došlé omluvy, kdy se omlouvá pan poslanec Zdeněk Kettner od 18.15 hodin z pracovních důvodů a Petr Liška od 20 hodin do půlnoci z pracovních důvodů.

A nyní nadchází čas pro řádně přihlášeného pana poslance Juchelku. Já se pouze ujistím - dostala jsem informaci, že mohu odmazat pana poslance Kolovratníka. (Juchelka: Ano, je to tak.) Tak to tak učiním. A prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Už se stalo, pane poslanče Bendo, už jsem odmazán. (Poslanec Benda sedí před řečnickým pultem a poznamenává něco ve smyslu jako odmazat také poslance Juchelku.)

Děkuji moc za slovo, vážená paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, vážení páni ministři, hezký večer vám už přeji. Konečně se dostáváme k státnímu rozpočtu a k té kapitole 313 Ministerstva práce a sociálních věcí. Já skutečně nebudu moc dlouhý, protože máme ještě před sebou druhé a třetí čtení, nicméně dovolte, abych měl k němu pár připomínek a samozřejmě i zároveň otázek na pana ministra, kterému velmi děkuji, že tady sedí, že si bude psát poznámky a že jsme tady vydrželi i přesto, že jsme se vyměnili s kolegy Brabcem a Hladíkem.

Pokud se podívám na státní rozpočet, tak můžeme říct, že to je jeden z těch čtyř, které jsou vyšší. V tuto chvíli vidíme samozřejmě, že to je o 2,5 %, tedy o nějakých 27 miliard korun, nicméně pořád si dovolím tvrdit, že rozpočet MPSV je podseknutý, a řeknu vám, z jakých důvodů. Ten první je, že pokud budeme mít inflaci, a předpokládá se, že bude větší než 2,5 % v tom příštím roce, reálně samozřejmě ten rozpočet nebude 27 miliard víc, ale samozřejmě bude o mnohem méně. A já v tuto chvíli vidím v tom rozpočtu, a dívám se na něj i očima jinýma než těmi čísly, vidím v tom, že není moc prostoru na ty politiky, že to má své hranice, které k MPSV patří. Pokud se bavíme třeba o deinstitucionalizaci, pokud se bavíme o podpoře neformálních pečujících, o podpoře pěstounské péče, o zdravotně postižených - ke všemu se samozřejmě postupně dostanu - prostě základní problém je, že rozpočet nenastavuje žádný směr a žádnou vizi, soustředí se pouze na škrty, a to i v kolonce MPSV. A hned vysvětlím, ve kterých přesně položkách to je. Řeší pouze mandatorní výdaje, ale nevidíme v něm vůbec žádný směr, filozofii, nic, co by mohlo vést nějakým způsobem do budoucna k péči o seniory a k dalším. Právě proto, že je podseknutý, tak ten vnitřní dluh, který tam bude postupně samozřejmě růst, budou do budoucna dofinancovávat další vlády. Proto můžeme říct úplně jasně, že jediným vítězem v této vládě, co se týká rozpočtu, je skutečně Jana Černochová a Ministerstvo obrany, ale určitě to nejsou rodiny s dětmi, ani senioři, ani zdravotně postižení, ani neformální pečující, prostě vítězem tohoto rozpočtu je Ministerstvo obrany.

Pokud se podíváme nejdříve na důchody, důchodové pojištění, tak tam je 34,5 miliardy navíc. Tady bych řekl, že kroky této vlády vedly právě k tomu, že musela tady tento rozpočet navýšit. Není to díky tomu, že máme najednou větší počet seniorů. Jsou to jednoduše kroky této vlády ve změně valorizací, a to jak mimořádné valorizace, tak do budoucna samozřejmě i řádné valorizace, a toho, že tato vláda vytvořila strach v lidech, aby šli do předčasného důchodu. Prostě a jednoduše svou komunikací najednou vytvořila obavu u těch lidí, kteří měli jít do řádného důchodu, že raději proto, aby nepřišli o finanční prostředky díky mimořádným valorizacím a jejich změně, jejich retroaktivitě, šli do předčasných důchodů. Tím pádem bude samozřejmě větší tlak na důchodový systém a na finance. Proto se to navyšuje o 34,5 miliardy korun na 706 miliard v příštím roce.

Pokud se podíváme přesně na propočty odchodů předčasných do starobního důchodu, například v roce 2021 jich bylo celkem nějakých 30 000, přesně 30 006 odchodů do důchodu. V roce 2022, už za této vlády, samozřejmě, která začala řešit všechny ty mimořádné valorizace, je to 80 653 a za rok 2003 (2023?), a to jsou - do zářijových čísel, ta říjnová ještě nemáme - je to dokonce 86 425 předčasných důchodů. Dle mého názoru jsou to senioři, kteří opravdu dostali obavu z toho, že by se jim mohl prodlužovat věk odchodu do důchodu. Je to systémem této vlády, který nastavila v rámci předčasných důchodů všech těch čtyř parametrů.

Co se týká těch mimořádných valorizací, které samozřejmě souvisí s tím, že budeme mít vyšší výdaje u důchodového pojištění, tady samozřejmě neustále slyšíme vládní demagogii v tom, že seniorům přidala, že přece samozřejmě o nic nepřišli. Není to tak, naopak, my vidíme, že přišli do konce roku díky změně mimořádných valorizací, která je u Ústavního soudu, o 7 000 korun, a tato vláda nikdy nepřidala seniorovi navíc ani korunu. Vše to bylo pouze v mezích zákona, ona plnila zákon, který musela. Potom se samozřejmě rozhodla, že to změní, a v rámci retroaktivity ve stavu legislativní nouze a při porušení jednacího řádu změnila mimořádné valorizace, ten přepočet, zpětně. Tedy říkám, že přišli senioři o 7 000 korun.

Ta demagogie byla ještě navíc podpořena tím, že prezident České republiky nepodepsal nejdříve tady tento zákon ohledně změny u mimořádných valorizací, a zjistilo se nakonec, a bylo to samozřejmě i v důvodové zprávě Ministerstva financí, že ten přepočet, že ta změna vzorečku u mimořádných valorizací, bude nakonec dražší v průběhu dalších několika let, než kdyby to zůstalo tak, jak to je, což jsme navrhovali my. Řádné valorizace - a tady bohužel taky tato vláda změnila ten přepočet - budou počítány ne z poloviny reálných mezd, ale z jedné třetiny. To znamená, že tady tato zbytečnost - a říkal jsem tady několikrát - vznikla v době, kdy třeba dva roky po sobě nebudeme samozřejmě díky tomu, že nám reálné mzdy klesají, nebudeme důchody valorizovat, takže ony neporostou zase o tolik, pouze o inflaci.

A to je tedy moje první otázka právě ohledně těch důchodů a ohledně té naší ústavní stížnosti: Pokud Ústavní soud uzná naši stížnost, existuje někde v rozpočtu rezerva na dorovnání těch důchodů v roce 2024? Pokud ten soud tato vláda prohraje, tak z čeho bude dorovnáno těch 19 miliard korun? Kde to v tom rozpočtu je? A toto já vnímám jako jeden z rizikových faktorů právě v rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí.

Průběžný důchodový systém, to je těch 706 miliard korun, tady my víme, že samozřejmě, pokud demografická křivka nebude nějakým způsobem růst a nebudou se nám rodit děti, samozřejmě že to do budoucna neufinancujeme. My víme, že cokoliv, co bychom změnili, vždycky záleží na dvou faktorech u průběžného důchodového systému: je to porodnost anebo je to ekonomický růst. A tato vláda, vidíme to samozřejmě třeba na poklesu reálných mezd, jako by s ekonomickým růstem vůbec nepočítala.

A taktéž se ptám samozřejmě, protože jsme viděli lidovou konferenci KDU-ČSL, které vede rezort Ministerstva práce a sociálních věcí, kde vidíme - a to je má další otázka - tady v tomto rozpočtu nějakou podporu rodinné politiky? Kde tady konkrétně vidíme, že se bude podporovat prorodinná politika? Já to tam nikde nevidím, vidím pouze samozřejmě mandatorní výdaje, ke kterým se za chvilku ještě dostanu, protože tato vláda, a víme to z těch událostí před několika dny, kdy byl schválen konsolidační balíček, naopak všem rodinám ty výdaje bude zdražovat, což možná povede k tomu - a nejenom u rodin, ale taktéž u seniorů - že skončí zpátky třeba na dávkách státní sociální podpory, jako je třeba příspěvek na bydlení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP