(19.10 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Rozběhli jsme další klíčový nástroj, který řeší dlouhodobě změnu v tom, aby domácnosti neplatily tolik za energie, dlouhodobě, bez ohledu na poslední rok nebo dva, a to je Nová zelená úsporám Light, dneska víc jak 40 000 lidí, a je to určeno důchodcům, lidem, kteří mají invaliditu III. a IV. stupně, a těm, kteří mají příspěvek na péči. Víc jak 40 000 lidí za necelý rok využilo tuto podporu, která znamená 150 000 korun na zateplení, výměnu oken, dveří, a je to možné vyplácet zálohově. Především naši senioři tento nástroj velmi intenzivně využívají díky místním akčním skupinám a prostě NZÚ Light je opravdu něco, co fakt v terénu běží velmi dobře. Je to financováno z příjmů emisních povolenek, ať jsme korektní, a toto je opravdu efektivní pomoc.

Teď kolega Petr Hladík v září spustil fakticky i podporu v rámci NZÚ, takzvaný titul Oprav dům po babičce, který je cílen samozřejmě na všechny širší věkové skupiny, ale především na ty, kteří jsou rodiči, mají děti a mohou využít ten nástroj slevy, respektive bonusu 50 000 korun na dítě, které už buďto ta rodina má a má k němu vyživovací povinnost, anebo na každé, které se narodí. To znamená, zase velmi silné i prorodinné opatření, které kombinuje podporu bydlení s rodinnou podporou, takže další hmatatelný krok, kterým se podporuje opravdu bydlení především mladých rodičů, rodin, domácností, které mají děti v České republice. Ale znovu podotýkám, nejen těch. A co je opravdu velká změna, že tady poskytujeme tuto podporu systémem záloh, to znamená i ten, který nemá peníze, ten, který si dneska nemohl našetřit, ten, který nedostane ten úvěr od banky nebo za velmi drahých podmínek, tak ten dneska má možnost si přijít o tuto formu pomoci požádat. A to je obrovská změna, která tady dlouhé roky chyběla. Takže zase další konkrétní smysluplný krok i na podporu rodin.

Pak také chci zmínit, za naší vlády jsme třikrát zvyšovali životní a existenční minimum, které se propisuje do dalších osmi typů dávek sociální podpory či hmotné nouze. Zároveň tím valorizujeme i podporu pro část pěstounů. Takže třikrát se zvyšovalo životní a existenční minimum.

V loňském roce další nástroj, který využilo 1,4 nebo 1,1 přesně, 1,1 milionu dětí a jejich rodičů - 5 000 korun na dítě do rodiny. Přicházela tato podpora v průběhu měsíců srpna, září a října, končil doběh této podpory ještě v letošním roce. Velmi efektivní jednoduchý nástroj, digitálně o něj bylo možné požádat.

Od 1. ledna letošního roku se zvýšil přídavek na dítě a zároveň s tím zvyšováním životního a existenčního minima se o víc jak 100 000 - o víc jak 100 000 dětí rozšířil okruh možných žadatelů. O zvýšení mobility už jsem hovořil. Důchody, ty jsme tady rozebrali dneska a mnohokrát v těch mnoha složitých jednáních opakovaně.

Já tady chci dát poznámku k té vaší úvaze, kde máme nějaké výdaje na případné rozhodnutí Ústavního soudu. Já vůbec nepředpokládám, že by Ústavní soud ten náš postup nepotvrdil, ale také jsem férově řekl: kdyby to náhodou nastalo, jsem připraven respektovat rozhodnutí Ústavního soudu, a to vždy. Samozřejmě rozhodnutí Ústavního soudu může mít mnoho podob, nikdo nevíme případně, jak ten komentář může vypadat, a já mohu dávat nějaký mandatorní výdaj v okamžiku, až mně to zákon či nějaká jeho změna opravdu takto uloží. Takže dneska to je naprosto neefektivní debata mluvit o tom, že má být někde v položce rozpočtu pamatováno na nějakou částku, jak rozhodne soud Ústavní nebo jakýkoliv jiný. Takže tolik odpověď na tu vaši polemiku k tomuto

Pan kolega Kupka už tady hovořil i o tom dobrém kroku, který se týká zase více jak 50 000 lidí - rozšíření slev v dopravě i na invalidy III. stupně. Myslím si, že to opravdu zase byl krok, který podpořil tuto formu podpory cestování v rámci veřejné hromadné dopravy.

Co si myslím, že je další velmi oceňovaná skutečnost - a my ji teď během prosince posuneme o obrovský kus dál - my jsme v srpnu spustili žádost o rodičák digitálně přes klientskou zónu Jenda. Dneska už to využívá přes 60 % žadatelů. Dřív to znamenalo půlden nebo jeden den cesty na pracák, dneska na patnáct kliků, za pět minut to má rodič vyřízené z domova, každé tři měsíce si může posunout rychlost čerpání. Efektivní věc, neobíhají lidi opravdu poprvé v takové formě, obíhají data a zjednodušuje to práci i pro Úřad práce zevnitř. Teď tam budeme nabíhat v prosinci s dvěma dalšími dávkami, a to je příspěvek na bydlení a bude tam také přídavek na dítě. To budou vlastně tři nejvíce početné a nejvíce objemové žádané dávky a obrovským způsobem nás to posune dál. A hlavně, klientům dáme ten čas být doma, být s rodinou, být v práci a neběhat nesmyslně po úřadech, nenosit nám něco co čtvrt roku, co půl roku a podobně. Takže v tomhle ohledu zase bude obrovský progres, obrovský posun.

My tady stabilizujeme IT. Já myslím, že kdo to posuzuje opravdu objektivně, musí uznat, že za těch deset, dvanáct, třináct let se na tom rezortu skoro vůbec nic v té oblasti neudělalo, chodili tam lidé do vyšetřovacích vazeb. Dneska můj tým je schopen tyhle věci zabezpečit, snížit náklady a výdaje na IT, dělat to efektivně a propojovat data v rámci státní správy, a to si myslím, že to je to, co jsme všichni vlastně dlouhodobě chtěli. Takže tolik k těm klíčovým věcem v rámci nerozpočtové kapitoly.

Ještě jste zmiňoval jednu věc. Líčil jste tady černé scénáře, pane kolego Juchelko, prostřednictvím paní předsedající. Když se podíváme třeba na počet žadatelů o mimořádnou okamžitou pomoc, ten počet je v poslední dobu, v posledních několika letech, vlastně velmi stabilní. Ani loňský rok, ani letošní - když nepočítám žadatele o MOP, kteří několik týdnů žádali, když přicházeli jako uprchlíci z Ukrajiny, než jsme spustili humanitární dávku - ten počet je stabilní. A dokonce dnes se snažíme rozšiřovat mimořádnou okamžitou pomoc metodicky tak, aby třeba lidé, čeští občané, kteří potřebují dneska třeba získat kauci na byt, a to, že na tu kauci nemají, jim znemožňuje návrat do nějakého vlastního bydlení, tak toto dneska umožňujeme. Takže my jsme rozšířili možný počet uchazečů, žadatelů úspěšných, i o třeba tuto skupinu. Má to smysl, ty lidi vracíme do bydlení, a přesto počet těch žadatelů je velmi stabilní.

Já už asi nechci déle ten svůj projev tady rozvíjet. Možná ještě jednu důležitou věc chci zmínit, vy jste se toho tady také, předřečníci, dotkli z řad opozice, a to je financování sociálních služeb. Já jsem to projednal se zástupci všech krajů před čtrnácti dny. Minulý týden jsem byl osobně ve čtvrtek i v pátek na setkání Asociace krajů za sociální oblast v Plzni a ten systém je nastaven tak, že my zvyšujeme zhruba o 75 milionů korun financování v rámci dotačního titulu A s tím, že jsme také dali do kontextu informaci, že v rámci systému zdravotního pojištění padla dohoda v rámci úhradové vyhlášky, že se navyšuje kód 913 o 16 %, což je výrazný zdroj příjmů pro pobytová zařízení. Jednáme ještě o navýšení úhrad a plateb tam, kde je terénní péče, kde víme, že to také ještě není úplně objektivně dořešeno. Takže to je jeden zdroj, který už je potvrzený a je v úhradově vyhlášce Ministerstva zdravotnictví propsán. Ano, jak se zvyšují důchody, tedy starobní i invalidní a další, tak pravidelně každý rok - a myslím si, že to je objektivní věc - valorizujeme i úhradovou vyhlášku 505, která se týká úhrady stravovacích a takzvaných hotelově pobytových služeb, zase v rámci sociálních služeb, takže i tato vyhláška bude valorizovaná od 1. 1., což je taky nějaký objem finančních prostředků, se kterými zřizovatelé dnes počítají. A počítáme, že nejpozději od poloviny roku bude i zvýšen příspěvek na péči a na to si mohou potom ti poskytovatelé případně upravovat komunikaci s klientem.

Zároveň jsem také jasně do krajů vyslal silný apel na to, aby se kraje podívaly na to, jak se v posledních letech vyvíjí jejich spolupodíl, kofinancování sociálních služeb, protože jsou kraje, které tak, jak se výrazně zvýšil právě příspěvek ze strany státu, kdy bylo navýšeno financování z dotačního titulu, a za poslední roky i příspěvek na péči, tak ten podíl krajů, měst a obcí zůstává prakticky stejný. Takže já jsem apeloval i na vedení krajů, aby v této oblasti i oni adekvátně zvýšili procentický podíl kofinancování, protože sociální služby jsou kofinancovány vícezdrojově - my, co jsme v tom interesováni, to víme. Takže i to je další zdroj, který se má projevit do financování sociální oblasti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP