(20.40 hodin)
(pokračuje Mikuláš Bek)

Pokud jde o rozpočtové určení daní - já se nechci teď vracet k tomu, nakolik jsou plněny obecní a krajské rozpočty a jaká bude bilance v příštím roce, ale spíš bych chtěl obrátit pozornost k tomu, že má-li v budoucnu dojít - podle mě - ke správnému kroku v přesunu financování nepedagogické práce na zřizovatele, pak je to z mého pohledu podmíněno férovou dohodou o rozpočtovém určení daní pro kraje a pro obce. Považuji to ale za jedinou cestu, jak vnést do situace racionalitu. Nechci opakovat to, co jsem řekl, ale máme svědectví o tom, že mají tendenci se dělit malé školy na dvě, které v současném mechanismu financování na tom ještě vydělají. Z hlediska efektivity je to úplně nesmyslné. Nedávno byla publikována studie Vysoké školy ekonomické, která říká, že efektivní velikost celků, ve kterých by mělo cenu provozovat regionální školství z hlediska všech servisních služeb a kvality zajištění psychology, asistenty, by bylo 5 000 dětí a více. To je velikost školy, která by obsluhovala polovinu oerpéčka. My máme tenhle systém fragmentovaný - tak jako máme mnoho obcí, máme neuvěřitelně mnoho malých škol. Musíme najít cestu k tomu, jak školy integrovat do větších celků, ve kterých půjde zajistit lépe kvalitu výuky z hlediska aprobovanosti, dělení úvazků, ale také servis, který je dneska nezbytně vyžadován. Je faktem, že dnešní populace dětí bude požadovat, potřebovat větší míru asistence školních psychologů, sociálních pedagogů, dalších rolí, a to je možné zajistit jenom tehdy, když školy budou fungovat dostatečně efektivně ve větších celcích. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a je ještě zde od paní poslankyně Zajíčkové jedna faktická. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Já bych tady ještě chtěla sdělit jednu věc, která tady nezazněla. Vytýká se nám, že tedy vzdělávání není pro nás prioritou. Já bych jenom chtěla podotknout, že učitelé jsou jediní státní zaměstnanci, který v příštím roce budu mít přidáno - ano, ne tolik, kolik bychom si všichni přáli, já bych si také přála, aby to bylo více, ale jak tady zaznělo, jsou okolnosti, které nám to neumožňují. A já bych tady chtěla vyzvat i opozici k tomu, aby s námi spolupracovala na reformách, které jsou v regionálním i vysokém školství potřeba.

Myslím si, že máme velmi dobře zpracovaný dokument, který byl přijat v minulém volebním období minulou vládou, jedná se o Strategii vzdělávání pro rok 2030. Tam jsou všechny kroky popsány a my je chceme realizovat. A já bych vás moc prosila, abyste se přidali, abyste byli účastni třeba podvýboru pro regionální školství, kde o těchto reformách diskutujeme, a abyste se zapojili a byli nám nápomocni.

Takže k tomu bych vás chtěla vyzvat, protože my musíme najít zdroje i uvnitř rezortu, protože ony tam jsou, jenom je tam mnoho černých děr, kde se peníze ztrácí. A mohla bych tady uvést mnoho příkladů, uvedu jich pár - jsou to odklady, vysoké procento odkladů, je to obrovské množství malých škol, je to bezbariérovost u podpůrných profesí, je to nefunkční středoškolská oborová soustava a podobně. Takže toto všechno víme, máme plán, máme nastavené reformní kroky a potřebujeme i vaši podporu. Já vám za ni předem děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a s faktickou se přihlásila paní poslankyně Berkovcová, poté paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Já už opravdu jenom velmi krátce. Já jsem ráda, že se držíte Strategie 2030+. Je to dobrá strategie, ale musíme si říct, že vy přicházíte s návrhy, které vůbec v té strategii nejsou - a jsou to různé návrhy na reformy, změny povinných školních docházek, snižování počtu učitelů, změny PHmaxu a tak dále - to tam v té strategii není. A zareaguji ještě tedy na pana ministra, který mluvil o tom, že cesta k efektivitě je slučování škol do větších celků. Na jednu stranu ano, na druhou stranu, kolik ale ušetříme? Ušetříme sloučením dvou, tří škol dvě ředitelská místa, místo kterých budou vedoucí učitelky a bude jenom jeden ředitel. Ty obce s tím takto nesouhlasí, samozřejmě, protože každá obec chce mít ve své obci školu, kde má zřizovatel nějaký dosah. A pokud budeme slučovat školy do větších celků, více naplňovat třídy, tak to jde zase i proti inkluzi.

Vy jste tady dneska zmínil i plánovanou parametrizaci asistentů pedagoga, k tomu jsem se ještě nevyjádřila, to je téma samo pro sebe a asi ne do této diskuse, ale zase - to jde proti všem trendům. Vy chcete plnit třídy na maximum, ale my tam máme děti s mentálním postižením zahrnuté v inkluzi, jsou tam děti s poruchami učení, poruchami chování. Jak má učitel v takové třídě individualizovaně učit, když budete třídy plnit do maxima? Ale to říkám - parametrizace asistentů, to je další téma. My jsme po školách chtěli inkluzi, školy se snaží a touto parametrizací se stane, že o část asistentů přijdou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní předsedkyně Schillerová.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Váš předchůdce, pane ministře, pan bývalý ministr školství Plaga, dneska dal krásný rozhovor - nebo včera - četla jsem ho na sítích jeho: "Učitelé už vám nevěří". A to je přesně ono, učitelé už vám nevěří. Jak vy můžete vysvětlit - minulý týden v rámci nedůvěry vládě tady plamenně pan ministr financí nás poučoval, že se hlasovalo pro 2 % pro obranu, přitom já mám pochybnost, že to je skutečně mandatorní výdaj, je to v tom zákoně spíš taková deklarace. Ale platy učitelů, které jste si tady odhlasovali - samozřejmě i s našimi hlasy - ty jsou mandatorním výdajem, takže jak vy můžete k tomu takto přistupovat? Na jedné straně říkáte - obrana, je to v zákoně, musí se tam dát 40 miliard, a školství pro vás není priorita? A co tady říkáte, pane ministře? Co vy tady říkáte, že v jaké jste ekonomické situaci? Vy jste nebyli v takové situaci jako my v roce 2020, kdy propadla ekonomika minus 5,5 %, nejvíc v novodobé historii naší země. Neměli jsme vůbec příjmy, takové to - najednou se ztratilo 150 miliard a takhle vystřelily výdaje - ale my jsme se na učitele nevykašlali, my jsme na sliby nerezignovali. To je rozdíl mezi námi a vámi. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou... nebo s přednostním? (Ministr Bek mimo mikrofon: Já nejsem poslanec, tak nemůžu.) Tak s přednostním právem. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, snad jenom vysvětlení. Zákon říká, že má Ministerstvo školství rozpočtovat příslušnou část kapitoly Ministerstva školství tak, aby to umožnilo splnit průměrný plat učitele 130 %. Zákon neříká, že každý učitel má 130 % průměrného platu. Dobře víte, co jste schválili. Já jsem si vědom toho, že očekávání učitelské veřejnosti je vyšší, na druhé straně i v letošním roce patří učitelé z hlediska průměrného platu k těm zaměstnancům, kteří jsou v tom - no, ten plat rostl i v posledních letech poměrně významně, dosahuje výše, která řadí učitele k zaměstnancům, kteří jsou někde na hraně prvního kvartilu, ten průměrný plat. To samozřejmě neznamená, že ho má v tom systému každý, vždycky tam bylo rozpětí, které je poměrně velké.

Nebudu komentovat výroky předsedy Národního akreditačního úřadu, já jenom jsem přesvědčený o tom, že musíme, máme-li zvyšovat platy učitelů, zároveň hledat vyšší efektivitu systému, včetně integrace škol - ne násilné, já si nemyslím, že máme obcím nařizovat, ale máme hledat způsoby podpory spolupráce obcí, ať už ve společenství, ve svazcích, v jiných formacích, protože nejde o to, že bychom tím ušetřili na platu ředitele, ale jde o to, že jenom ve velkých celcích lze zajistit kvalitu a dostupnost služeb, které dnes jsou ve školách očekávány. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Vzhledem k tomu, že nejsou žádné další faktické, poprosím další řádně přihlášenou, paní poslankyni Lesenskou. Jsme v režimu obecné rozpravy. Máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP