(10.20 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
Já mám jinou zkušenost a budu teď hovořit o gesci, která s tím - nebo problém, který s tím nesouvisí. Tak my jsme se vždycky tady hádali o nějakém projektu investic do dostupného bydlení. Když si porovnáváme ta čísla na ty výstavby, tak když jsem tam přišel, tak jsem viděl, že ta čísla jsou nízká a nějak to nefunguje, a předělal jsem to na nějaký systém, který si myslím, že je lepší. Za tři měsíce máme projekty na 500 nových bytů za tu miliardu.
To je podobný systém, který byl tady v téhleté zakázce na digitalizaci stavebního řízení. Tam nebylo žádné odborné know-how, nebyla tam žádná historická paměť, nebyl tam personální podstav. Architektonicky tenhleten powerpointový graf, tak to je - ano, pokud popisuji, má to čtyři věci a dělá to čtyři věci, tak je to v pořádku, to asi skousne PowerPoint hodně věcí. Pak jsou samozřejmě v Enterprise Architectu systémové komunikační matice, jak ty systémy spolu komunikují, jaké využívají existující platformy státu, třeba integrační platformu a další. To v té původní architektuře nebylo. To skutečně z opozice neodbočujete, to není politická otázka, to je architektonická odborná otázka.
Harmonogram, který byl u těch zakázek dokončený, byl nerealistický už v momentě, kdy jsem přicházel na ministerstvo, proto zjednodušení a nová architektura a jeho změna byly zcela zásadní. Dal jsem informaci na vládu svým kolegům. Často na vládě řešíme různé možnosti řešení problémů s riziky, jaké jsou tam dopady, nejenom v otázce třeba i prioritního projektu, což digitalizace stavebního řízení je. Já na tom úplně nevidím nic zvláštního. Ostatně i tu reakci si každý - protože to byl průšvih předtím a nikdo se k tomu moc nehlásil, tak samozřejmě všichni si musí trošku, jak se říká, oplechovat i zadek. Moje ambice není hodit to na Ministerstvo vnitra a na NÚKIB, moje ambice je dodat 1. 7. funkční systém, který bude obhospodařovávat většinu požadavků v danou chvíli, byť asi nebude v té plné palbě, jak by to vzešlo z vysoutěžené zakázky, pokud ÚOHS nakonec rozhodne finálně, že takto to skutečně nešlo realizovat.
Takže já postupuji tady v těch věcech, spousta věcí tam nebyla dořešena v digitalizaci stavebního řízení, nevím, rozluky stavebních dokumentací. My jsme to měřili na vzdálenosti 200 až 300 kilometrů stavebních dokumentací v 700 spisových službách po celé ČR. To jsou prostě jsou věci, které fungují na papíře, fungují na PowerPointu, ale když se začnete dívat do hloubky toho problému, tak to skutečně není o pětikomponentové architektuře, což byl ten nejznámější obrázek. Mimo jiné to byl obrázek, který vlastně posledního třeba půl roku, když jsme zde jednali ve Sněmovně, byl jediný obrázek, který k tomu byl k dispozici a který jsme viděli, prošel všechny konference, ISSS, a bude to takhle. Ale pod tím musí být celá architektura, funkční systém integrace, zálohování a další věci. To není triviální, takováhle zakázka.
Jsem přesvědčen, že jsme postupovali správně. Odpovědnosti se nezříkám. Připomínky kolegů i z Úřadu vlády vypořádávám, myslím si, že ku spokojenosti všech, a postupujeme dál podle harmonogramu, který jsme si řekli, byť ta situace není komfortní. A já jsem furt přesvědčen, že to je postavené tak, že když prostě vezmete určitému segmentu potenciál rychle si vydělat 1,5 miliardy a ukážete, že to umíte udělat za třetinu, tak se to v českém soutěžním prostředí prostě neodpouští. No, taková je realita, s tím budu bojovat, s tím jsme do toho šli.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je do rozpravy přihlášen pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Dobré dopoledne. No, to je něco, pane ministře. Klára Dostálová je na vás moc hodná. Já asi tak hodný nebudu, že jo. No jo, vy jste králem ptydepe. Vy jste tady mluvil, nevím, patnáct, dvacet minut a neřekl jste vůbec nic. Vy jste vůbec neodpověděl na tu otázku. Ta interpelace mně přišla docela jednoduchá: v jakém jste s DSŘ stavu, co bude od 1. 1. a co bude od 1. 7. Zatím jste nám tady chtěl, budu citovat vaše slova, "odilustrovat", jak to tam vypadalo předtím, co jste zachraňovali, co jste zlevnili, co jste změnili, kolik lidí tam bylo, nebylo, na jaké peníze se to designovalo a tak dále.
Tak, pane ministře, já budu tedy na to vaše ptydepe chviličku reagovat. Připomenu, že ten nový stavební zákon z naší dílny tady Sněmovna přijala v červenci 2021 počtem 106 hlasů. Byl červenec 2021 a my jsme říkali, ať to po volbách dopadne jakkoliv, máme nebo dáváme - a tak byl ten náš zákon nastaven - skoro dva roky na to, aby se to doladilo, aby se všechno připravilo. V naší verzi už dneska všechno mělo běžet od 1. července letošního roku. Teď je konec října, pane ministře, je konec října. Od 1. července to mělo běžet.
Vy a celá vaše koalice s vámi v čele jste se bili v prsa, jak to máte vymyšlené jinak, jak to máte lepší, jak jste připraveni a jak hned po volbách to celé předěláte. Tak proboha, proč tady teď dvacet minut nebo půl hodiny posloucháme, co bylo špatně a co vy jste musel zachraňovat? Vždyť jste před volbami říkali, že jste připraveni, že to máte celé vymyšlené. Tak já se ptám, pane ministře, člene vládní koalice, co jste dělali ty dva roky? Vy jste to nevěděli? Před volbami jste tvrdili, že to víte, že jste připraveni. Co jste dělali ty dva roky?
Fakt nám tady už o tom nevyprávějte a nevymlouvejte se na Kláru Dostálovou a na své předchůdce. Jestli jste chlap, jestli máte odvahu, tak takhle zásadní a fatální věc pro české stavební právo - a to nejen pro občany, ale pro strategické stavby státu, pro vašeho kolegu Martina Kupku, pro dopravu - tak to spojte se svojí funkcí. Já se vás ptám -a nerýsujte tady možné scénáře odložení, možné vlastní provádění. Velkoplošné skenery, za co je budete kupovat? To je budete zase soutěžit nebo z nějakých rezerv, které někde máte, nebo obce budou kupovat velkoplošné skenery? Možná ty úřednice už jsou moderní a mají mobily s foťákem, tak by mohly samy fotit třeba na ty mobily, a možná ani ty skenery nebudou potřebovat.
Řekněte tedy jasně na mikrofon, jestli Dopravní a energetický stavební úřad bude 1. 1. plně vybaven a plně funkční, jinak končíte ve své funkci. Je to vaše osobní odpovědnost a nevymlouvejte se na své předchůdce. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ANO.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Do rozpravy se hlásí paní místopředsedkyně Klára Dostálová. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. No, tak můj kolega to řekl tvrději, já jsem nechtěla být tak tvrdá, ale je to přesně tak, jak to říkal. Já jenom, pane ministře, nechme už těch her, kolik tam bylo lidí nebo nebude. Tam na MMR je celá sekce ICT. Já jsem si schválně nechala srovnat vaše rozhodnutí ministra a moje rozhodnutí ministra právě při řízení těch komponent a evropských fondů. Je to úplně stejné. Vy jste tam jenom změnil, protože jste udělal nějakou organizační změnu, tak jste tam změnil jeden název, jinak je to stejné.
Na takovémto projektu samozřejmě pracují týmy a každý projekt musí mít nějakou maminku nebo tatínka, jinak to jde celé do kopru. Ta maminka tady byla paní Veselá, která bohužel odešla z MMR, takže předpokládám, že jste našel novou maminku nebo nového tatínka takovéhoto projektu, ale samozřejmě, je to týmová hra. Prosím, už nikdy neříkejte, že my jsme k tomu nevyužívali odborné kapacity, že jsme se k tomu neměli. Všichni si můžou dohledat, že ministerstvo uzavřelo na tu digitalizaci stavebního řízení smlouvu s ICT Unií, která nám samozřejmě pomáhala, protože na rovinu říkám, že MMR nikdy nebylo expert na elektronické systémy. Proto jsem samozřejmě využila zázemí expertních týmů, jako je ICT Unie a tak dále. Takže celé to bylo připraveno tak, že hlavní architekt samozřejmě řekl, že to je v pořádku, a získalo to první cenu v eGovernmentu, takže to nemohlo být postavené, jak vy říkáte, na vodě a tak dále.
Ale znovu říkám, vy jste určitě větší expert na digitalizaci a tak dále. Pro mě je teď zcela zásadní, že nemáme na začátku listopadu nic, máme prostě nula v digitalizaci stavebního řízení. To je to, po čem já volám, abychom už nekoukali do minulosti, protože nám to nikomu nepomůže, ale prostě si nastavili ty kroky. Já jsem očekávala, že řeknete: Tak, jsme v takovéhle situaci, na ÚOHS čekat nemůžu, protože to nestihnu, zákon odložit nechci - za což vás chválím, to je dobře - ale musíme se tedy podívat, co s tou digitalizací. ***