(9.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. Jenom pro informaci, s náhradní kartou číslo 40 bude hlasovat pan poslanec Kott.

Vzhledem k tomu, že všechna ostatní přednostní práva byla stažena, jsme v rozpravě a na řadě je paní poslankyně Berkovcová. Než paní poslankyně dorazí k pultíku, ještě načtu omluvy. Omlouvá se paní poslankyně Fischerová od 10 hodin do 12 hodin ze zdravotních důvodů a pan poslanec Volný celý jednací den ze zdravotních důvodů. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji vám, paní místopředsedkyně. Vážená vládo, vážené dámy a vážení pánové, dovolím si připomenout všechny vaše nesplněné sliby a lži z vašeho programového prohlášení týkající se školství a vzdělávání.

Slib číslo jedna. Podpoříme učitele v individualizaci výuky. - Nesplněno. Ministerstvo školství plánuje ušetřit na dotacích 6 miliard korun v položce reforma regionálního školství. To znamená, že se bude muset zpřísnit takzvaný PHmax, tedy maximální počet hodin výuky, které dostane škola proplacené, a to povede ke zvýšení počtu žáků ve třídách a omezení dělení tříd na některé předměty. Dojde tudíž ke zvýšení počtu žáků na jednoho učitele a to je pravý opak individualizace. V přeplněných třídách není možné výuku individualizovat.

Slib číslo dvě. Garantujeme kvalitní platové ohodnocení učitelů a udržíme jejich platy na úrovni 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy. - Tak toto je jedna velká lež a podvod. Vláda Petra Fialy postupně už druhým rokem postupuje přesně opačným směrem. Ještě v roce 2021 činily platy učitelů 126 % průměrné mzdy v České republice, v roce 2022 už jen 120 %, v letošním roce je to už jen 116 % a v roce 2024 mají platy klesnout na pouhopouhých 113 %. Podle dat Českého statistického úřadu se v roce 2022 meziročně snížily reálné mzdy ve školství o 16 % a to bylo nejvíce ze všech oblastí. A za první čtvrtletí roku 2023 se reálné mzdy ve školství meziročně snížily opět nejvíce ze všech oblastí právě ve vzdělávání, a to skoro o 11 %.

Slib číslo tři. Zajistíme vyšší platy pro ostatní pedagogické a nepedagogické pracovníky a garantujeme jejich navyšování podle růstu průměrné mzdy v České republice. - Lež. Stejně jako klesají platy učitelů, klesají od roku 2021 i platy ostatních zaměstnanců škol. V roce 2021 měli pedagogičtí pracovníci 119 % průměrné mzdy v České republice, v roce 2023 to je už jen 110 %. V roce 2024 se má objem financí na platy školních psychologů, speciálních pedagogů, vychovatelek školních družin, asistentů pedagoga, ale také školníků, kuchařek, uklízeček nebo administrativních zaměstnanců snížit o 2 %. Ředitelé škol zřejmě budou nuceni kompenzovat jim toto snížení peněz z peněz původně určených na odměny pro učitele, aby jim tito pracovníci neodešli.

Slib číslo čtyři. Zajistíme investice do výstavby a rekonstrukce vzdělávací infrastruktury i s maximálním využitím evropských fondů. - Nesplněno. Jedním z úsporných opatření ve státním rozpočtu na rok 2024 je snížení výdajů na Prstenec II, tedy výstavba mateřských a základních škol ve Středočeském kraji, o 600 milionů korun. A dalším opatřením vládního konsolidačního balíčku je seškrtání více než 1 miliardy korun na spolufinancování ze státního rozpočtu u projektů v rámci operačního programu Jan Amos Komenský.

Uvedu další nesplněné sliby. Budeme podporovat organizace pracující s dětmi a mládeží. Zvláštní pozornost budeme věnovat rozvoji talentů a práci s mimořádně nadanými žáky. - Opět nesplněno. Jedním z úsporných opatření ve státním rozpočtu na rok 2024 je škrt ve výši skoro 27 milionů korun v oblasti dotací na programy na podporu mládeže a nadaných. Jeden příklad za všechny: Soutěž Pythagoriáda, která se koná již 45 let, neobdržela letos dotace od Ministerstva školství, takže se v roce 2023 neuskuteční.

Takže tolik nesplněné sliby z programového prohlášení vlády. To, co jsme slyšeli z úst premiéra i ministra školství opakovaně, je zdůrazňování vzdělávání jako vládní priority. Ale žádný krok - opakuji, žádný krok - této vlády však tomu nenasvědčuje a nespokojenost pracovníků ve školství stoupá. Včera se na protestní akci sešly stovky studentů vysokých škol, akademiků a pracovníků univerzit, aby vyjádřily nespokojenost s financováním vysokých škol a s návrhem rozpočtu na příští rok.

Návrh státního rozpočtu na rok 2024 je vůbec blamáží a podvodem na pracovnících ve školství. Navýšení 4 miliard není žádná výhra, ale výsměch. Jedná se o navýšení o pouhých 1,5 %, což je naprosto zanedbatelné a nedostačující. Učitelé nebudou mít v roce 2024 výdělek ve výši 130 % průměrné mzdy, přestože to ukládá zákon a přestože to ministr školství i ministr financí tvrdí. Základem pro výpočet valorizace platů učitelů je totiž mzda za rok 2022. Výdělek učitelů tak bude činit v příštím roce pouze 113 % průměrné mzdy.

A co je alarmující, že školy dostanou méně peněz na platy pro ostatní pedagogické a nepedagogické pracovníky, kterým tak ředitelé budou muset platy dorovnávat z peněz pro učitele. Z peněz pro ostatní zaměstnance, jako jsou speciální pedagogové, psychologové, vychovatelé, školníci či kuchařky, byla ubrána 2 %, takže ředitelé ve finále budou z peněz, které mají určeny na odměny pro učitele, doplácet mzdy ostatním zaměstnancům, aby jim ze škol neodešli a aby zajistili provoz školy. Zhruba 8 000 neobsazených míst nepedagogických pracovníků, to jest kuchařek, školníků, uklízeček, se bude škrtat. Ředitelé na ně už nebudou dostávat peníze jako doposud a mohli z nich saturovat mzdy ostatním pracovníkům, kterých mají trvale podstav. Za tak nízké mzdy nechce tuto práci nikdo vykonávat.

Ředitele škol a učitele vyděsilo nedávné prohlášení ministra Beka o plánované redukci počtu učitelů na školách. Ministerstvo školství hledá totiž úspory ve výši 6 miliard v rámci reformy regionálního školství, což bude znamenat změnu ve financování škol. Dle tvrzení ministra Beka jsou limity PHmax pro základní a střední školy nastaveny velkoryse, výuka je dle jeho slov příliš komfortní, a tak je třeba třídy více zaplnit a méně je půlit na určité předměty. Tím se má ušetřit na učitelích, jejich počty se mají snižovat, což je paradoxní v době, kdy stoupá počet žáků, a tím i logicky by měl stoupat počet tříd, učitelů a dalších pracovníků škol.

Panu ministru Bekovi se nelíbí, že v posledních letech rozpočet na školství rostl. Tak samozřejmě, za předchozí vlády se výrazně zvýšily platy učitelů, ale zvyšují se i počty ostatních pedagogických pracovníků, jako jsou asistenti pedagoga či školští psychologové. Chtěli jsme po školách inkluzi, slíbili podporu asistentů a speciálních pedagogů a teď budeme školám jejich počty redukovat? Celé roky po učitelích chceme, aby učili efektivně, výuku individualizovali, využívali tandemovou výuku. A teď jde vláda přesně opačným směrem, když tvrdí, že je výuka příliš komfortní? Že jsou třídy málo naplněné a dělení tříd v některých předmětech je luxus? Takže na individualizovanou výuku v plných třídách můžeme zapomenout, čímž ale popřete veškeré dosavadní didaktické trendy a popíráte tím i své vládní prohlášení. Omezování dělení tříd povede ke zhoršení kvality výuky a zvýšení počtu žáků ve třídách povede k dalšímu přetěžování učitelů, z nichž už nyní je řada z nich ohrožena syndromem vyhoření. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP