(12.00 hodin)

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi, abych úvodem vyjádřil respekt své ctěné poslanecké kolegyni a stínové ministryni paní Pokorné Jermanové za kritický, ale korektní příspěvek. Myslím si, že je mou povinností přímo vést polemiku s těmi, kdo se v opozici věnují této oblasti. Já jsem samozřejmě, paní poslankyně, prostřednictvím pana místopředsedy, připraven vést tyto diskuse i s vámi.

Myslím, že jsem hodně řekl už během toho svého včerejšího vystoupení. Vím, že přihlášených je řada, tak já udělám takový stručný průřez, ale pokusím se reagovat na vše, jenom bych rád v úvodu vyvrátil, a to považuji za důležité, to, co tady zmiňoval pan kolega Babka. Pane kolego Babko, prostřednictvím pana místopředsedy, já jsem určitě při té tiskové konferenci neřekl, že ten návrh je předložen po dohodě se soukromými médii. Fakt zdůrazňuji, aby to takto zaznělo. Já jsem říkal, že jsme v kontaktu s nimi, to potvrzuji, ale ne že je to po dohodě s nimi. Tak to jenom podstatná informace.

Co se týká návrhu rozpočtu na letošní rok, tak... pardon, na rok 2024, tak i moje ministerstvo je zasaženo konsolidačními opatřeními, je jejich součástí zejména v těch nákladech personálních a provozních. Tak jak jsme to analyzovali, samozřejmě to není příznivá zpráva pro příspěvkové organizace, ale my ty jednotlivé dopady řekl bych třídíme tak, aby žádná z těch organizací se nestala prázdnou schránku, jak vy jste zmiňovala, a věříme, že v dalších letech se situace zlepší. Mimo jiné také jsme letos přistoupili k tomu, že pokrýváme i některé nové, nebo navrhujeme pokrýt i některé nové náklady příspěvkových organizací, které souvisejí s tím, že se naplňují akce mimo jiné zahájené i za minulé vlády, velké rekonstrukce (z?) IROPu v Národním památkovém ústavu, které vyžadují nové provozní náklady, ty pokrýt chceme. Samozřejmě personální omezení a provozní omezení dopadají i na naše příspěvkovky ale tak, aby nedošlo k nějakému zásadnímu omezení jejich činnosti.

Není pravda to, že rozpočet, nebo že ty škrty v rozpočtu jsou 2 miliardy korun. Největší část z toho optického poklesu jde na vrub Národního plánu obnovy, který úspěšně čerpáme, to už jsem tady zmiňoval při svém vystoupení a určitě, paní poslankyně, o tom budeme hovořit, až se bude projednávat v jednotlivých čteních návrh rozpočtu. Já jsem hrdý na to, že po několika předchozích funkčních obdobích svých ministerských předchůdců jsme se opravdu - jak vy jste použila hezký lidový termín, že jsme dostali naloženo za velkou novelu, tak já použiju jiný termín, že jsme se, lidově řečeno, obuli do legislativy, a skutečně moje ministerstvo se po letech vlastně přecházení legislativy teď do přípravy legislativních aktů vehementně pustilo. A to samozřejmě není kritika vůči mým kolegům úředníkůM ministerstva, ale politickému vedení předchozímu, které na to nekladlo takový důraz.

Návrh zákona o veřejné kulturní instituci. Proběhlo velké jednání se zástupci odborů. Musím přiznat, že panuje mezi námi poměrně významný nesoulad, jehož kořenům úplně nerozumím. Takto jsem to i jako verbalizoval na tom setkání. My jsme v mezirezortním připomínkovém řízení například vyhověli klíčové námitce odborů ohledně toho, jak mají být odměňováni zaměstnanci VKI, takže do vlády půjde návrh, že veřejné kulturní instituce budou se řídit platy, což je velmi nezvyklé, protože u jiných právnických osob tohoto typu se otázky odměňování neřeší, to znamená, na ně vztahuje se mzdová legislativa, ať už je to zapsaný ústav, opéeska a podobně. A vlastně na základě toho jako nedorozumění, jehož kořeny mi nejsou jasné, tak jsme nabídli zástupcům odborů takový vlastně interní seminář na Ministerstvu kultury, protože z té diskuse, která byla samozřejmě místy vzrušená, ale řekl bych velmi jako fakticky obsáhla, nabitá, tak se mi zdálo, že nejsou některé věci úplně jako srozumitelné nebo že se mezi zástupci odborových organizací objevují interpretace, které neodpovídají skutečnosti.

Takže vedle vašeho semináře, kde nevím, jestli budu osobně, ale určitě tam vystoupí kompetentní zástupci mého ministerstva, tak určitě proběhne, nebo bude nabídka pro odborové organizace, aby proběhl vlastně jako odborný seminář pro diskutování některých nejasností. Já si myslím, že veřejná kulturní instituce může významně pomoci, může pomoci zejména větším institucím, které působí v oblasti živého umění. Nemyslím si, že by někteří zřizovatelé nebo potenciální zakladatelé získali nějaké velké benefity tím, že by transformovali na veřejnou kulturní instituci, třeba sbírkotvorné instituce nebo knihovny. U divadel, symfonických orchestrů si myslím, že ten bonus je velký, ale v té debatě budeme pokračovat.

Velká novela mediálních zákonů vyvolala diskusi obrovskou. Pozitivní ohlasy jsou ojedinělé, kritických ohlasů je přehršel. (Smích poslanců z hnutí ANO.) Tak to jako říkám, tak jak to reálně vypadá. Jenom připomenu, že se koncesionářské poplatky nezměnily 18, respektive 15 let. A já jsem se vlastně rozhodl kousnout do kyselého jablka, které to vždycky logicky vyvolá. Ten návrh není novou daní, to jenom chci, aby zaznělo tady i u toho placení z přístrojů schopných přijímat televizní a rozhlasové vysílání. Díky připojení internetu se jedná o platbu za domácnost. To jsem rád, že vy to takto korektně popisujete. Jsou tací, kteří to někdy zneužívají k absurdní tvrzení, že každý, kdo má mobil, bude platit, což samozřejmě pravda není.

U soukromých médií my tu diskusi s nimi povedeme velmi otevřeně. Skončilo mezirezortní připomínkové řízení. Nemyslím si, že bychom dostali, jak vy jste říkala, od rezortu naloženo, ty připomínky jsou bych řekl jako věcné. Soukromá média se staví vůči tomu návrhu ostře kriticky, a my si prostě musíme říci, kde je prostor pro nějaký kompromis. Já neříkám, že budu dogmaticky lpět na každém slovu toho předloženého návrhu a možná ani ne tak na každém slovu jako na každém čísle v tom předloženém návrhu, ale cílem je zajistit prostě dlouhodobou udržitelnost financování veřejnoprávních médií. A ta se nezařídí sama o sobě. Nezařídí se dokonce ani jenom mírným zvýšením samotných koncesionářských poplatků, které už dnes není ani spravedlivé, to si musíme říci, kdy poctivě platí... Mimochodem v Česku je tedy velmi vysoká platební morálka, nebo platí opravdu naprostá většina těch, kteří platit mají, tak poctivě platí. Starší generace, senioři, kteří přijímají televizní vysílání skrz klasickou televizi a rozhlasové vysílání skrz klasické rádio. Naopak zejména mladší generace dnes běžně používá přístroje z připojení na internet, tablety a tak podobně, které zatím zpoplatněné nejsou, a má-li být veřejnoprávní médium služba sdílená všemi, záměrně používám slovo sdílená všemi, tak by se to mělo zavést. Ale určitě povedeme diskusi, až se tady ten návrh objeví, a já vlastně věřím tomu, že pokud se nám podaří v nějaké samozřejmě kompromisní verzi ten návrh nakonec přijmout, tak z něj budou mít prospěch všichni. Pak jsem o tom přesvědčen, že z nich budou mít prospěch všichni.

Já jsem také rád, paní poslankyně, že ve vašem projevu nezazněla ta radikální rétorika, kterou používá třeba pan předseda Babiš, toho druhu, že Česká televize je státní a že je zapotřebí ji eliminovat. Veřejnoprávní média potřebujeme všichni. Jsou kritická, objektivní, řekl bych, měří všem stejně. Prokázaly to úplně konkrétní analýzy, nikoliv to, že my máme nějaké dojmy. A v posledku si myslím, že nakonec to bude užitečné i pro ta média soukromá. Ale to bude určitě na další debatu.

Malou audiovizi, malý zákon bych chtěl předložit, už prošel vládou, zamířil do Sněmovny, bude to na debatě předsedů poslaneckých klubů, aby se v té devadesátce dostal na pořad co nejdřív. Jsem rád, že i vy jste se k tomu podpisu připojila. Samozřejmě oslovím i kolegy z SPD, byť tam asi není přímo člověk, který by měl v referátu kulturu. Byl bych rád, aby to prošlo, abychom to rychle zvládli. Je navrženo ve škrtech 200 milionů korun z filmových pobídek, současně vyjednáváme 200 milionů korun z Národního plánu obnovy pro filmaře. Není to úplně totéž, ale peníze z toho sektoru nezmizí. Větší problém je teď to, že se nemohou pobídky čerpat než ta absolutní výše. Ta absorpční kapacita je obrovská, budeme v té velké novele audiovizuálního zákona pracovat na tom, abychom ten fakt reflektovali.***




Přihlásit/registrovat se do ISP