(18.40 hodin)
(pokračuje Radovan Vích)

A ještě se k tomu rozebírání majetku České republiky vláda přidává zvyšováním daní takzvaným kompenzačním balíčkem. Navazuje tím na obrání důchodců změnami ve valorizacích důchodů a praktickým znemožněním efektivně žádat o předčasné důchody.

Praktičtí lékaři jsou zpravidla důchodového věku, podobně pediatři, o stomatologii ani nemluvě. Chybí základní léky, zdravotní sestry a další zdravotnický personál. A k tomu nám stále stoupá tempo zadlužení státu, ale i další věci, jako je kauza Dozimetr a nelegální migrace, respektive migrační pakt Evropské unie, na který tato vláda kývla. Ale já se ve svém vystoupení budu věnovat Ministerstvu obrany řízenému ministryní Janou Černochovou z ODS.

Na Ministerstvu obrany se za působení ministryně za ODS Jany Černochové dějí neskutečné věci. Místo aby Armáda České republiky rychle stavěla těžkou pozemní brigádu, jako je v rámci cílů výstavby sil NATO, takzvaných Capability Targets, jehož je Česká republika členem, jsou utráceny miliony a miliardy na některé dost kontroverzní projekty. Nejvíc pochybností vzbuzují aktuálně dvě záležitosti. Plánovaný pronájem budovy TOKOVO za 66,3 milionu korun ročně, ale zejména nákup stíhacích letounů F-35. Budovu TOKOVO si dosud pronajímal Nejvyšší kontrolní úřad za cirka třetinovou cenu od 17 do 19,4 milionu korun ročně. Ministerstvo obrany mělo v plánu zaplatit 66,3 milionu korun ročně, celkem až 530 milionů korun za celou dobu pronájmu. To je takový rozdíl, že to nejde vysvětlit zvýšením cen kvůli inflaci nebo větší obsazenosti budovy. Vždyť je pronajímána ta stejná a celá budova. Při interpelacích na premiéra Petr Fiala honem doplnil, že tam budou ještě nějaké stavební práce, ale to je přece obvykle řešeno na počátku projektu. Zvýšit celou hodnotu ročního pronájmu o tolik, to nevypadá z mého pohledu příliš věrohodně.

Navíc se ještě zjistilo, že příprava rekonstrukce budov Ministerstva obrany v pražských Dejvicích, kvůli které se to celé odehrává, je tak časově vzdálená, že ještě ani nebyla vybrána firma, která ji bude realizovat. Dokonce se hovoří až o roku 2028, kdy má tato rekonstrukce začít, a trvat má do roku 2031, pokud nedojde k nějakému posunu v termínech. Takže stěhovat se čtyři roky předem, když o projektu by mohla rozhodnout až další vláda po volbách v roce 2025, je jen o krásnějším výhledu z okna nejvyššího patra pro vedení. Přístup řádného hospodáře v tom spatřovat nelze.

Upřímně řečeno, je tam jistá podobnost s nákupem stíhacích letounů F-35 ze Spojených států amerických. Také se spěchá s podpisem smlouvy, která peníze vyvede z České republiky se závazkem na 10 let, tedy zavazující ještě dvě následující vlády vzešlé z voleb do Poslanecké sněmovny. Navíc je zde podobnost se smlouvou umožňující pobyt vojsk USA na našem území, ta je také 10 let nevypověditelná. Tohle je tak zásadní nákup, že by se mělo jednat se všemi opozičními stranami, protože splácení v rámci této smlouvy jsou zavazující pro další vlády.

No a teď tedy k těm dalším akvizicím. Po ročním vyjednávání a velké reklamní kampani vláda Petra Fialy 27. září 2023 schválila postup pro nákup 24 kusů amerických stíhacích letounů F-35A Lightning II Block 4, který celkově vyjde daňové poplatníky na stovky miliard, podle některých odhadů 400 až 500 miliard korun. Přitom za tuto částku by šlo kompletně zmodernizovat celou armádu, včetně doplnění skladů potřebnou výzbrojí, technikou a materiálem, které současná vláda odvezla na Ukrajinu. Cena jedné stíhačky F-35A Lightning II Block 4 se nyní pohybuje okolo 160 milionů dolarů, 3,5 miliardy korun. Vláda je ale hodlá nakoupit napřímo za neuvěřitelných 4,4 miliardy korun kus a dalších 45 miliard má směřovat do úprav příslušné infrastruktury, tedy přistávací dráhy, výstavba vyhřívaných hangárů a tak dále. Americké stíhačky jsou tedy minimálně třikrát dražší než stávající švédské gripeny a náklady na jejich provoz jsou v porovnání s gripeny dokonce až sedminásobné.

Vojenské odborné časopisy ve Spojených státech, například Stars and Stripes, také hovoří o tom, že projekt F-35 je nejdražším výzbrojním světovým projektem vůbec, který se navíc každý rok dále prodražuje. Ministerstvo obrany se snaží nakoupit těchto 24 kusů stíhacích letadel F-35 bez soutěže, napřímo, přitom se nabízelo se svými výrobky sedm firem.

A zatím vojáci mají problém s výstrojí. Podle článku z iRozhlasu z 22. srpna 2023 fasují vojáci nastupující základní službu ve Vyškově stále ještě vybavení z osmdesátých let minulého století. Týká se to jak batohů, takzvané velké a malé polní, ale dokonce i pouzder na pistole, do kterých ovšem v současnosti používané pistole nesedí. Popruhy takových batohů bez potřebného polstrování si pak vojáci upravují pomocí různých vylepšení, izolací nebo karimatek, plus byly i stížnosti na poškozené samopaly.

Pak jsou tu ještě podivnosti ohledně zakázky na dodání kulometů Minimi. Chtěl bych se zmínit ale i k aktuální situaci ve Vojenském opravárenském podniku CZ, který má 600 zaměstnanců, kteří se bouří proti současnému vedení, protože VOP CZ je v červených číslech. Ministryně obrany Jana Černochová do funkce dosadila po svém nástupu ředitele Marka Špoka, a to bez výběrového řízení. Cílem státního podniku v podřízenosti Ministerstva obrany je samozřejmě nejlépe mít zakázky pro rezort na úrovni nálezových oprav nebo modernizaci těžké výzbroje a techniky naší armády. Je tak zcela nepřijatelné, aby většinu ze svých tržeb VOP CZ získával výrobou manipulační, stavební nebo zemědělské techniky v podobě palivových a hydraulických nádrží, výložníků a násad bagrů, lopat a lžic pro přední výrobce z Německa a Velké Británie.

Nová pásová vozidla CV90 jako náhrada za bojová vozidla pěchoty 2, BVP-2, pro naši armádu ještě nejsou a zřejmě hned tak nebudou. Překážkou je zde mimo jiné napadení celého tendru a podání podnětu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s návrhem na zákaz plnění, a to ze strany zájemců, kteří byli v tendru vynecháni anebo neuspěli. Zároveň je nepřijatelné řešit ekonomickou situaci podniku snižováním platů řadových zaměstnanců VOP CZ, když je zde dva roky vysoká inflace. Takže toto jde také za Ministerstvem obrany.

Další věc, která si zaslouží pozornost, je zřejmý střet zájmů Františka Šulce, náměstka ministryně za ODS, který stojí za firmou ucházející se o zakázky pro Ministerstvo obrany v oblasti lehkých obrněných vozidel.

Posledním, ale neméně důležitým argumentem, proč považuji situaci na Ministerstvu obrany za nedobrou, respektive špatnou a škodící rozvíjení schopnosti Armády České republiky, bylo překotné a utajované vyprazdňování skladů Armády České republiky a přenos výzbroje a vojenské techniky na Ukrajinu v příliš rozsáhlém množství. Lze pochopit humanitární důvody poskytování pomoci, anebo když (by) se jednalo o členský stát NATO, ale tím Ukrajina není. Armádní sklady jsou prázdné, protože 676 kusů těžké techniky se podle vyjádření premiéra Petra Fialy odvezlo na Ukrajinu. Problém je zde také několikasetmiliardový deficit na modernizaci armády pocházející z let 2004 až 2022. Armáda na tom prostě není dobře. Ze zpětného pohledu vidíme, že ani zásadní vyprázdnění skladu Armády České republiky nepřineslo žádné celkové vítězství na Ukrajině, ale naopak přispělo k prodloužení konfliktu. Návrhy hnutí SPD, nabádání k jednání o snahách o mírové řešení se pětikoalice loni, ale i letos vysmívala. K tomu by vůbec nemuselo dojít, kdyby to vláda Petra Fialy nepřeháněla a jako hlavní cíl měla prospěch občanů České republiky a nikoli Ukrajiny. To se ale nestalo.

Obrana skokově dostala na příští rok více finančních prostředků než v minulosti, ale Ministerstvo obrany se je snaží utrácet ještě bizarnějším způsobem než dříve. Opravdu nepotřebujeme tu nejdražší vojenskou techniku na planetě. Je nutné investovat rozumně s ohledem na budování schopnosti Armády České republiky jako celku pro úkoly obrany našeho státu, tedy například nebudovat předražené letectvo na úkor pozemního vojska, věnovat se řešení principu takzvané odložené potřeby ve smyslu zajištění dostatečného počtu lidských zdrojů pro jednotlivé krizové stavy, včetně teritoriální obrany a potřebných zásob výzbroje, techniky a materiálu, protože do dobrovolného předurčení se podle veřejných informací přihlásilo 47 osob.

Je také potřeba novelizovat potřebnou krizovou legislativu, včetně legislativy pro obranný průmysl, respektive hospodářská opatření v případě jednotlivých krizových stavů, mít dostatek zásob ve Správě státních hmotných rezerv a tak dále. Je potřeba, aby výběrová řízení byla transparentní, protože konkurenční prostředí vytváří tlak na výslednou cenu. U nákupů typu vláda-vláda tomu tak není, právě naopak. Ohledně zadávání zakázek Ministerstvem obrany se toho musí změnit mnoho, jinak nám tudy potečou peníze ze státního rozpočtu jak velkou díru v lodním kýlu. A především by se projednávání zakázek mělo důsledně vrátit k prodiskutování na výbor pro obranu nebo podvýbor pro akvizice Poslanecké sněmovny. Tohle fungovalo roky, a najednou to prostě nejde. Jinak ale nelze dodržet kontrolu ze strany Poslanecké sněmovny vůči vládě, ale hlavně vůči občanům České republiky, a snažit se o dohled nad hospodárným nakládáním se svěřenými finančními prostředky v rezortu Ministerstva obrany.

Tato vláda neplní své programové prohlášení, není vládou odborníků, zvyšuje plošně daně, a proto nemá moji důvěru. Toto jsou důvody pro vyslovení nedůvěry této vlády. Děkuji vám za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP