(18.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. A poprosím dalšího řečníka a tím je pan poslanec Kamal Farhan. Pane poslanče, máte slovo. Připraví se paní poslankyně Ožanová.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za slovo. Já jsem si připravil několik bodů, kterými bych chtěl krátce okomentovat současné aktivity Ministerstva zdravotnictví a ministra zdravotnictví. Jeden z těch prvních je, že ministerstvo žene pojišťovny do deficitu. Pojišťovny ministerstvu říkají, že dopady úhradové vyhlášky chybně spočítalo. To tady ještě nebylo. Zatímco podle ministra zdravotnictví by měl systém veřejného zdravotního pojištění v příštím roce skončit se záporným saldem minus 8,3 miliardy, zdravotní pojišťovny se shodují na tom, že schodek bude větší. Podle zaměstnaneckých pojišťoven jsou náklady podhodnoceny o 12 miliard, podle Všeobecné zdravotní pojišťovny je to 9 miliard. Od roku 2024, kdy by měl poprvé zafungovat valorizační mechanismus platby za státní pojištěnce, je ale třeba konstatovat, že mu chybělo sebrání 14 miliard, které českému zdravotnictví dneska chybí. 14 miliard bylo sebráno zdravotnictví touto vládou. Na nastavení valorizačního mechanismu nebyla ani započítána brutální inflace, která v minulém roce byla. To je dvakrát minus. A potřetí minus je, když se podíváte na rozpočet Ministerstva zdravotnictví pro rok 2024. Může být něčí priorita něco, čemu seberu více než 26 %? To jsou další miliardy, kdy tato vláda sbírá českému zdravotnictví.

Smyslem příjmové části ovšem bylo, abychom zajistili střednědobou udržitelnost valorizačního mechanismu, ale pokud už první rok vstoupíme do systému s deficitem, je to celé špatně a později to budeme muset stejně upravovat. Deficitní rozpočet na rok 2024 navíc odporuje střednědobým plánům všech zdravotních pojišťoven, ale hlavně i doporučení Národní ekonomické rady vlády. Úhradová vyhláška pro rok 2024 je přitom poslední příležitostí, jak stabilizovat veřejné zdravotní pojištění ve střednědobém horizontu. K tomu se samozřejmě přidává i fakt, že všechny pojišťovny se shodují na tom, že jsou náklady, které si úhradová vyhláška vyžádá, velmi podhodnoceny, a to celkem až o 12 miliard. Nebude se jednat o 508 miliard, ale až 520 miliard.

Ministr Válek je mistrem, je nejen ministrem, ale on je mistrem vylepšování píárového a kosmetického státního rozpočtu. Je to ministr PR, ministr, který upřednostňuje státní rozpočet a jeho kosmetické změny nad ekonomickou stabilitou a ekonomickým zajištěním českého zdravotnictví.

Ministr také rezignoval na efektivní a účinné zajištění léků, které by bylo předvídatelné, dlouhodobě udržitelné, a novela zákona o léčivech není komplexní a efektivní k řešení celé situace. Neschopnost ministra zdravotnictví zajistit léky, to už jeho vystoupení nepůsobí ani smutně, ale spíše komicky. Tyto sliby, které nám v minulosti dával, nejenom nám, ale dával je Poslanecké sněmovně, opakovaně nesplnil, dával je veřejnosti, opakovaně nesplnil, sliboval v zimě, sliboval je, až se vrátí na podzim, že je doveze z Koreje, sliboval je dokonce, až vyjde slunce. Slibuje je stále. Já si myslím, že ministr zdravotnictví se řídí heslem - slibem nezarmoutíš. Ale pan ministr nás zarmoutí skoro pokaždé, když někde veřejně vystoupí. Jedna nepravda za druhou. Nejen lživé informace týkající se novely zákona o léčivech, nepravdivé informace o zajišťování léků, ale i nesplněné sliby, které zde pronesl za tímto řečnickým pultíkem, sliby, které nikdy nesplnil. To všechno vede k situaci, která vypadá tak, jak vypadá. Skoro mám chuť říct - vítejte v pekle. Toto je svět podle TOP 09 a podle ministra Válka, podle ministra polopravd, nepravd a planých slibů.

Další z bodů, který je třeba zmínit a který vyvolává ve mně nedůvěru jak v ministra zdravotnictví, tak v tuto vládu, je ministr, který protežuje lékárenské řetězce ve velkých městech proti nezávislým lékárnám v regionech. Ministr se chová klientelisticky. Na to, že tato vláda... nebo Česká republika patří k nejvíce klientelistickým zemím, už upozornily i některé zahraniční časopisy. Ministr zdravotnictví lobbuje v přímém přenosu za dva řetězce. Proč když už chce lobbovat za řetězce, vybírá si pouze dva konkrétní řetězce, které jmenuje v médiích a které propaguje? Proč ministr, který má na starosti exekutivu, vytváří takzvaný product placement? Prostě on podporuje ne všechny řetězce, on si vybírá jednotlivé řetězce, které veřejně podporuje a které jmenuje. Z mého pohledu výrazně poškozuje malé a nezávislé lékárny. Já nerozumím, proč to dělá, respektive já ani nechci rozumět, proč to dělá. Toto není ministr všech lékárníků, toto je ministr, který propaguje dva řetězce, a můžeme říci, že je to ministr dvou řetězců.

Ministerstvo neřeší nedostatek lékařů v regionech ani v některých odbornostech. Dramaticky tím snižuje dostupnost zdravotní péče. V oboru dětské psychiatrie je zdravotní péče prakticky nedostupná. Ani za dva roky nepředložil základní koncept řešení. Nepožaduje do rozpočtu další prostředky na zvýšení kapacit lékařských fakult, přitom ví, že demografická křivka, a stárnutí našich lékařů a zdravotnického personálu, je nemilosrdná.

Ministerstvo neumí zajistit ani dodržování zákoníku práce, ani ve svých, ani ve státních nemocnicích. Zmatky v rámci transpoziční novely došlo k navýšení přesčasových hodin pro lékaře. Dnes se bude připravovat novela novely. Ale čemu nerozumím, že jsme se dozvěděli na zdravotním výboru, že není možné sloužit 24hodinové služby lékařů. Dnes už to možné je a výjimka byla vyjednána. A byla ta výjimka vyjednána? Co je však horší a zní to téměř až konspirativně - Sekce mladých lékařů uvádí, že výjimky pro 24hodinové služby pro lékaře od Evropské unie není třeba a že tato výjimka vlastně vůbec není třeba, aby se o ni žádalo. Ale ministerstvo uvádí, že vyjednává výjimku pro 24hodinové služby. A to je ten chaos, kterému nechci říct, že nerozumím zase, ale jsou to strašné paradoxy. Jedna skupina říká, že výjimky není třeba, protože je Evropská unie nechce, nebo Komise, a ministerstvo říká, že tu výjimku, která není podle mladých lékařů požadována, vyjednává. No, moc tomu nerozumím, ale je to prostě chaos.

Ministr neřídí své přímo řízené organizace. V IKEMu to vypadá na válku dvou part. Na Bulovce si ředitel volá na komunikaci se svými lékaři mediátora. A sanitky mezitím musí odvážet pacienty do jiných nemocnic. Chybí jednoznačná vize řízení nemocnic, chybí dlouhodobost. Na Bulovce je to naprosté selhání komunikace, řízení, vyjednávání. Tak snad přizvaní mediátoři to zvládnou, když to nezvládli a nezvládají ti, co mají nemocnici řídit, a je to hlavně v jejich kompetenci. Je to pan ředitel nemocnice a ministr zdravotnictví. Zaplať pánbůh, že máme aspoň mediátory.

Digitalizace zdravotnictví se prakticky zastavila, vše má zpoždění. Tady jsem si dovolil krátkou ukázku zprávy na NKÚ. Konstatuje, že 159 milionů korun vynaložených na plnění vybraných strategických cílů elektronizace zdravotnictví k jejich plnění nevedlo a Ministerstvo zdravotnictví tento úkol odložilo až do roku 2026. Toho jsme tady byli svědky v Poslanecké sněmovně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP