(11.40 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 450/4, který byl doručen dne 10. října 2023. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 450/5.

Nyní se táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Ano? Má zájem pan navrhovatel? Za navrhovatele? Pan ministr Výborný. Prosím, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já už jsem se lekl, že paní místopředsedkyně zapomněla, mě zcela vymazala ze své paměti. Je to tak, že já zde vystupuju v zastoupení pana ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky, který je na dlouhodobě plánované zahraniční pracovní cestě. A vzhledem k tomu, že původně měl být tento tisk ve třetím čtení projednán minulý pátek a posunulo se to na tuto mimořádnou schůzi, tak už nemohl tuto záležitost nějak ovlivnit.

Dovolte mi jenom velmi krátce, protože jsme ve třetím čtení, připomenout, že vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, byl připraven v souladu s plánem legislativních prací vlády. Konkrétně abych vypíchl to, čeho se týká.

Tak mezi ty nejdůležitější navrhované změny patří zejména konkretizace případů porušení zákona o zaměstnanosti vedoucích jak obligatorně, tak i fakultativně k odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání. Dále zpřesnění právní úpravy v oblasti získávání odborné praxe u odpovědných zástupců a potom také navýšení kauce, kterou poskytuje agentura práce pro získávání povolení ke zprostředkování zaměstnání z půl na jeden milion korun.

Za velmi důležitou považuji... považuje Ministerstvo práce a sociálních věcí úpravu, která je součástí pozměňovacích návrhů obsažených v usnesení garančního výboru pro sociální politiku. Týká se především oblasti vysílání pracovníků v rámci nadnárodního poskytování služeb, kdy je potřeba nahradit nevhodně zvolenou úpravu ručení za mzdové nároky vyslaných zaměstnanců úpravou ručení v subdodavatelském řetězci, a to s omezením na oblast stavebnictví. Tato úprava je navíc transpoziční, na což formálně upozorňuje Evropská komise, čili v rámci tohoto pozměňovacího návrhu z garančního výboru v zásadě budeme postupovat tou transpoziční cestou.

Velmi podstatná pro praxi je také úprava definice nelegálního zaměstnávání a s tím související úprava postihů, tak jak byla diskutována garančním výborem, a dále v oblasti zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí též dochází ke snížení administrativní náročnosti, a to zavedením plnění informační povinnosti elektronickou formou. To zcela zapadá do trendu, který na Ministerstvu práce a sociálních věcí jasným způsobem prosazuje i současný ministr Marian Jurečka.

Účinnost od 1. ledna 2024 s výjimkou vyjmenovaných bodů, které mají nabýt účinnosti prvním dnem sedmého měsíce následujícího po dni vyhlášení, reaguje čistě na praktické záležitosti tak, aby se povedlo novelu zákona o zaměstnanosti uvést do praxe.

Garanční výbor pro sociální politiku dne 20. září 2023 doporučil vyslovit souhlas s tímto vládním návrhem zákona, a to ve znění pozměňovacích návrhů obsažených v usnesení tohoto výboru. Chci sdělit zde na mikrofon, že s usnesením garančního výboru předkladatel, tedy Ministerstvo práce a sociálních věcí, souhlasí.

S ohledem na aktuální potřeby trhu práce, potom především na obsazování volných pracovních míst a souvisejících zaměstnávání cizinců Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo legislativní úpravy, a to ve formě poslaneckého pozměňovacího návrhu, který předložil pan poslanec Navrátil, kterému za to tímto také děkuji. On sice neposlouchá, ale je mu poděkováno. A také bych chtěl poprosit o podporu pozměňovacího návrhu pana poslance Navrátila. Taktéž si dovoluji požádat o podporu návrhu spíše technických úprav, které byly ve druhém čtení předloženy kolegou Navrátilem jako pozměňovací návrh k návrhu obsaženému v usnesení výboru pro sociální politiku a týkajícímu se digitalizace informační povinnosti zaměstnavatele při zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí. Jedná se o konkretizaci zmocnění obsahujícího specifikaci komunikace a obsah zamýšlené datové zprávy. Úplně na závěr mi dovolte připomenout, že garanční výbor pro sociální politiku na své 39. schůzi 24. října zaujal doporučující stanovisko k těmto pozměňovacím návrhům. Konečně také souhlasím a Ministerstvo práce a sociálních věcí souhlasí i s návrhy legislativně technických oprav již podaných pozměňovacích návrhů, jež budou předloženy v rozpravě.

Tolik tedy, dámy a pánové, v zastoupení za Ministerstvo práce a sociálních věcí a chtěl bych vás požádat o podporu tohoto zákona při hlasování ve třetím čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. A nyní otevírám rozpravu, do které je jako první přihlášená s přednostním právem paní zpravodajka, poté se připraví paní poslankyně Jílková. Prosím, máte slovo. (Poslankyně Pastuchová se obrací k předsedající, že asi ohlásila poslankyni Jílkovou... Hluk v sále.) Paní poslankyně, jmenovala jsem vás - s přednostním právem paní poslankyně Pastuchová, poté se připraví paní poslankyně Jílková. Takto to zaznělo, takže klidně můžete vystoupit.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já zde budu vystupovat teď jako poslankyně, ne jako zpravodajka k tomuto sněmovnímu tisku. Tento sněmovní tisk má velice dlouhý příběh. Já jsem o tom hovořila už ve druhém čtení, kdy jsem říkala, že jsme tento návrh dostali v létě, kdy jsme si ho všichni nastudovali, a když jsme přišli v září, tak nám přišel velký pozměňovací návrh, nesmím říkat komplexní, to prý není, s tím, že měl více stran skoro než ten původní. Takže to, co platilo, už neplatilo, schůzky, které jsme si sjednali, už neplatily, protože se všechno změnilo. A ve druhém čtení byly načteny i další pozměňovací návrhy. To je legitimní. Nicméně mě zaráží to, že jsme k tomu vlastně měli i pracovní schůzku, za což jsem ráda, a bylo nám řečeno Ministerstvem práce a sociálních věcí, jak se na tom opravdu pracovalo, jak bylo všechno připomínkováno a vysvětlováno. Ale já si myslím, že ten komplexní pozměňovací návrh připomínkován těmi dotčenými nebyl.

Já vím, že ve třetím čtení bychom už měli jen hlasovat, nicméně mezi druhým a třetím čtením se mi dostala informace, kterou bych byla ráda, abyste věděli, o čem vlastně budete hlasovat. Je to právě o tom vámi podaném, potažmo MPSV, komplexním pozměňovacím návrhu a je to v celku toho návrhu pozměňovací návrh A35. Já tady musím poděkovat Ministerstvu práce a sociálních věcí a panu předsedovi výboru pro sociální politiku, že vyslyšeli moji prosbu a velký komplexní návrh rozdělili na dvě hlasování. Já se k tomu dostanu. My jsme neměli problém s nějakými věcmi, ale některé tam jsou špatné. A já si vám teď dovolím přečíst ty zásadní připomínky, které opravdu sem do třetího čtení, abyste je věděli, i patří, i když vím, že bychom měli hlasovat. Takže:

Třebaže návrh schválený a předložený vládou jako cíl novely uváděl opatření k ochraně agenturních zaměstnanců spočívající v zakotvení zákazu, aby zaměstnanec agentury práce nebyl dočasně přidělen k výkonu práce u uživatele na dobu delší než tři roky, a v podmínění uzavírání pracovněprávního vztahu zaměstnanců agentury práce na dobu dočasného přidělení k uživateli nejkratší dobou dalšího trvání přidělení, pozměňovací návrh A35 zcela ruší veškeré novelizační body, které ve vládním návrhu tuto ochranu založily. V rozporu s judikaturou Soudního dvoru Evropské unie je tak možné nadále řetězit donekonečna přidělení jednoho agenturního zaměstnance k témuž uživateli, přičemž se má ale dle dikce zákona jednat o přidělení dočasné. Navržené omezení řetězení a trvání dočasného přidělení agenturního zaměstnance u téhož uživatele § 307b zákoníku práce bylo výsledkem - o tom jsem říkala, nebo nám to říkali - dlouhé práce zvláštní odborné skupiny složené ze zástupců Ministerstva práce a sociálních věcí a sociálních partnerů a reagovalo vhodně na nezbytný unijní požadavek garance stability a předvídatelnosti zaměstnání, respektive přechodu na stabilnější formu zaměstnávání ve smyslu čl. 5 odst. 5 směrnice 2008/104 Evropského soudu (ES?) a rozsudku Soudního dvora Evropské unie C-232/20. Pozměňující návrh není v souladu s požadavky této unijní směrnice ani aktuální judikatury Soudního dvora Evropské unie. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP