(11.50 hodin)
(pokračuje Jana Pastuchová)

Ve znění důvodové zprávy vládního návrhu u tohoto tisku je sjednocení a zpřesnění terminologie ukotvení konce lhůty, kdy lze požádat o opakované povolení ke zprostředkování zaměstnání, opatření k ochraně agenturních zaměstnanců spočívající v zakotvení zákazu, aby zaměstnanec agentury práce nebyl dočasně přidělen k výkonu práce uživateli na dobu delší než tři roky, a podmínění uzavírání pracovněprávního vztahu zaměstnanců agentury práce na dobu dočasného přidělení k uživateli nejkratší dobou dalšího trvání přidělení po oznámení uživatelem o předčasném ukončení přidělení. Po schválení pozměňujícího návrhu A35 jsou tato ustanovení vypuštěna, a tím i celý původní smysl novelizace.

Návrh rovněž dále návodně legitimizuje nedobrou praxi sjednávání pracovních poměrů mezi agenturou práce a zaměstnancem na dobu trvání dočasného přidělení. Agenturní zaměstnávání je specifickou formou zaměstnávání, která umožňuje, aby agentura práce mohla dočasně přidělovat své zaměstnance k uživateli, který může jejich pracovní potenciál flexibilně využít na potřebnou dobu. Je zcela legitimní, že v okamžiku, kdy odpadne třeba potřeba práce pro uživatele, má uživatel možnost dočasné přidělení ukončit, neměla by však tato skutečnost být vázána na existenci samotného pracovního poměru agenturního zaměstnance, a mít tak přímý dopad na skončení jeho pracovního poměru. Lze mít pochybnost o legitimitě sjednání pracovního poměru, potažmo dohody o pracovní činnosti na dobu určitou, vázanou dobu trvání dočasného přidělení, a to s ohledem na dohodu o dočasném přidělení podle § 308 odst. 1 písm. g) zákoníku práce, která výslovně připouští pro uživatele a koneckonců i pro agenturního zaměstnance, byť není snahou této dohody možnost jednostranně a okamžitě ukončit takové dočasné přidělení. Právní principy považují závazek za uzavřený na dobu určitou pouze v případě, kdy smluvní strany v dohodě založí dobu jeho trvání na uplynutí doby časového údaje nebo jiným, ale objektivně zjistitelným způsobem, který nepřipouští pochybnosti o tom, kdy pracovní poměr na dobu určitou uplynutím sjednané doby skončí.

Obdobně i rozsudek Nejvyššího soudu číslo 21 Cdo 2372/2002. Dočasné přidělení je ve své dočasnosti zcela přirozené, není však možné, aby se z dočasného přidělení pro zaměstnance vždy stalo zrcadlově i dočasné zaměstnání. Smyslem tohoto institutu je alokovat u agentury práce jakýsi rezervoár zaměstnanců, kteří budou agenturou práce dočasně přidělování k uživatelům po dobu, kdy u nich bude existovat poptávka po pracovní době.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, tohle jsem opravdu nevypracovala já, protože nejsem právník, neznám dobře tu judikaturu, ale chtěla jsem, abyste ten názor tady slyšeli, až budete vlastně v tom komplexu, kde je i to A35, hlasovat, co je tam za problém.

A ještě mi dovolte jednu věc, ke které se vyjádřím, a to je opravdu to, poděkovala jsem za to, že se rozdělil velký pozměňovací návrh na dvě části vlastně z žádosti poslanců našich ve výboru pro sociální politiku, a to je opravdu přesun agendy z generálního ředitelství Úřadu práce pod Ministerstvo práce a sociálních věcí. Budeme to hlasovat samostatně. Ještě bych chtěla říct za náš klub, že s tím, že máme toto vyjádření vlastně k tomu A35, tak se u tohoto bodu zdržíme. Nebudeme hlasovat, prostě se zdržíme. A u toho druhého samozřejmě, kdy převádíte agendu z generálního ředitelství Úřadu práce pod MPSV, tak tam určitě to naše stanovisko je nesouhlasné. Tuto agendu, kdy si Ministerstvo práce a sociálních věcí na Úřadu práce... nebo dělalo tu agendu na ministerstvo, ale pak vznikl jednotný Úřad práce a tato odvolání musela logicky do rozkladové komise, protože nebyl jiný, druhý stupeň. Já se teď bojím, že... nebo bylo nám vysvětleno, proč to tak má být. No, protože to na generálním ředitelství nefungovalo dobře a nebyl tam asi dobrý personál, což já nepovažuju za to, aby se při každém škobrtnutí všechno předávalo na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Ptala jsem se na úsporu, která se tam uvádí. Tak úspora žádná nebude, protože ti zaměstnanci mimo asi toho ředitele, který asi bude převeden, propuštěn, nevím, tak všichni lidi přejdou na Ministerstvo práce a sociálních věcí, a tím se jim zvednou vlastně platy, takže je to nula od nuly. To mi bylo také potvrzeno. Myslím si, že to zkomplikuje a prodlouží všechna správní řízení. Přece Úřad práce - už jenom ten název generální ředitelství Úřadu práce zná ten trh práce, a když jsem se ptala těch agentur, s kým nejvíc jednají, tak to byl samozřejmě Úřad práce a Ministerstvo práce a sociálních věcí ne.

A asi poslední věc k tomu, že se bojím, aby tady nevzniklo korupční prostředí, protože zmáknout jeden úřad je jednodušší než dva. Takže to jsou za mě jako za poslankyni Pastuchovou připomínky k tomuto sněmovnímu tisku a děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní zpravodajko. Nyní s přednostním právem vystoupí pan ministr Výborný. A ještě než mu udělím slovo, přečtu omluvy. Omlouvá se Metnar Lubomír od 12 hodin, osobní důvody, Němečková Crkvenjaš Zdenka celý jednací den, rodinné důvody. A Rakušan Vít od 11.45 z pracovních důvodů.

Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vaším prostřednictvím jenom považuju za poctivé a potřebné odpovědět paní zpravodajce. Jak mám informace, tak k té poslední věci - ta přímá kontrola MPSV je naopak snahou ten celý proces urychlit, reagovat přímo, a nikoliv prostřednictvím generálního ředitelství Úřadu práce. Protože zpravidla tou poslední instancí je Ministerstvo práce a sociálních věcí. Tady vznikl mezičlánek právě proto, abychom ten proces urychlili i směrem k agenturním zaměstnancům a agenturám jako takovým, tak proto se to z toho vypouští.

A ta první připomínka ohledně vypuštění té úpravy toho řetězení, tak bylo to na základě prodiskutování se všemi sociálními partnery a je to na základě nějakého konsenzu. A jenom vysvětlím proč, co si tím sleduje. Jednak to, aby zaměstnavatelé mohli plnit veškeré zakázky v plném rozsahu, tak kdyby došlo k omezení té možnosti, tak pro velké zaměstnavatele to bude výrazný limit pro další zaměstnávání agenturních zaměstnanců. A teď je potřeba říct ještě to B. Ten zaměstnanec agenturní má právo po 12 měsících, nebo respektive má právo, musí nutně dát souhlas s dočasným přidělením od zaměstnance, to znamená bez toho souhlasu zaměstnance to další řetězení stejně není možné. Čili ta případná obrana je na straně zaměstnance, který je zaměstnáván, který musí vyjádřit svobodnou vůli, že chce, nebo že souhlasí s tím, aby se dál řetězilo. Tak to jenom reakce na to, co tady bylo vyřčeno. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. A nyní je řadě přihlášena paní poslankyně Marie Jílková, připraví se pan poslanec Navrátil. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP