(12.30 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)
Myslím, že se znovu dneškem může zařadit zákon 416 mezi ty normy, které odstraňují bariéry v povolování staveb, o kterých panuje shoda, že představují veřejný zájem a že je Česká republika potřebuje. Z těch bariér, které odstraňujeme, zmíním jenom několik. Kromě přesného ukotvení termínů zmíním například odstranění blanketních podání při odvoláních. Narazili jsme na to nedávno v případě povolení úseku D11 mezi Trutnovem a polskou hranicí, kdy blanketní podání obsahovalo jenom zmínku o tom, že ten podatel nemá teď aktuálně prostor podat konkrétní připomínky, a vybral si lhůtu, aby zpřesnil svoje podání. Jsem přesvědčený o tom, že jde ve výsledku více o obstrukční nástroj než o prostor, ve kterém je možné demokraticky uplatňovat připomínky ke konkrétním návrhům. Stejně tak platí, že přesné ukotvení termínů, přesné ukotvení lhůt pro jednotlivá podání znamenají nikoliv omezení demokratického prostoru, ale ve skutečnosti pevnější řád pro to, jak bude mít možnost stát postupovat u celé řady záměrů, které jsou nezbytně nutné pro zajištění dopravní infrastruktury, její výstavby, pro zajištění energetické bezpečnosti České republiky, ale i pro zajištění dalšího technologického růstu v mnoha odvětvích.
Rád bych zdůraznil, že z těch dopravně infrastrukturních konkrétních návrhů tam spadá například dílčí územní rozvojový plán, který ta novela může ukotvit, a může to znamenat zároveň lepší koordinaci liniové stavby, v tomto případě zejména vysokorychlostních tratí, které procházejí přes hranice regionů, a je velmi často právě komplikované v jednotlivých krajích zajistit zmíněnou územněplánovací přípravu. A ten krok, který přináší ta novela, znamená za dodržení všech současných procedur, prostoru pro vyjádření jednotlivých samospráv z různých úrovní, proceduru jasně ukotvit a také tu proceduru urychlovat.
Co pokládám za důležité dále z těch dopravně-infrastrukturních návrhů, tak tam patří i snaha co nejlépe ukotvit majetkoprávní vypořádání v souladu s novým stavebním zákonem. Důležitý krok přinášíme v oblasti usnadnění těžby klíčových nerostů pro výstavbu a stejně tak pro urychlení výstavby dobíjecí infrastruktury, kde Česká republika musí zajistit pro svoji konkurenceschopnost na hlavní síti TEN-T na základě dohody AFIR srovnatelné podmínky, jaké budou panovat v okolních státech. Pokud bychom to neudělali, znamená to, že se znovu vystavíme riziku, že se Česká republika bude objíždět a přijde o klíčové investice i do budoucna. Pokud zjišťujeme, že od roku 2016 klesá atraktivita České republiky pro zahraniční investice, je právě změna zákona 416 významný krok k tomu, abychom znovu posílili atraktivitu České republiky pro příchod zahraničních investic.
Zmíním alespoň okrajově klíčové pozměňovací návrhy, které míří k tomu, abychom dokázali budovat rychleji nezbytnou nízkouhlíkovou energetiku, ať už se jedná o jádro, či o další zdroje. Zároveň přinášíme v konkrétních pozměňovacích návrzích také cestu, jak z úrovně státu lépe kontrolovat v tom velmi nestabilním prostředí energetických zdrojů přístup ke klíčovým energetickým celkům.
Rád bych na závěr zmínil, že všechny ty kroky míří k tomu, abychom mohli v České republice rychleji stavět za dodržení jasných pravidel. Nevydáváme se nijak do neprobádaných vod, kde bychom omezovali jiná vlastnická práva nebo práva samospráv na jejich vyjádření. Musíme udělat to, o čem se dlouho mluví, prostě urychlit procesy tak, aby v nich byl dostatek prostoru pro vyhodnocení a dobré uvážení všech jednotlivých veřejných zájmů, ale i zájmů soukromých. Nicméně bez kvalitní infrastruktury nemá Česká republika fakticky šanci dokončit a splatit dlouhodobý infrastrukturní dluh v oblasti dálnic, v oblasti železnice, v oblasti energetiky a v dalších klíčových oblastech.
Děkuji moc za pozornost a věřím, že tak jako v předchozích obdobích se i v tomto případě podaří najít pro velkou část těch pozměňovacích návrhů podporu napříč politickým spektrem.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Nyní otevírám rozpravu, do které se hlásí s přednostním právem - ne, nikoliv, tak do které se nejprve hlásí pan poslanec Kolovratník. Pan poslanec Kolovratník pravděpodobně... Je tady. Tak prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Já běžím vysokorychlostně, pane předsedající. Dobré odpoledne. Tak to základní nebo to zásadní pro předkladatele, pro pana ministra, hned na úvod - ten zákon podpoříme, má naši podporu. Já jsem to říkal ve všech předchozích čteních i na hospodářském výboru jednoznačně, vnímám to, bavíme se teď o tom obsahu, že vládní koalice jde správnou cestou. Vítám to, že navazujete na ty předchozí novely naše, a musím říci korektně, naše společné jak z roku 2018, tak z roku 2021. A globálně povím, že odpor, nebo ne odpor ale problém máme jenom s několika dílčími pozměňovacími návrhy, těmi individuálními od jednotlivých koaličních poslanců, které jste podali do hospodářského výboru nebo do druhého čtení a byly pak v hospodářském výboru a které třeba ilustračně zasahují poměrně ve velkém rozsahu do zákona energetického a ne liniového. Takové věci podporovat nechceme, neměly by být řešeny formou mohu říct přílepku, ale zkrátka pozměňovacího návrhu poslaneckého sem do liniového zákona. Takže to je asi to nejzásadnější, že s námi určitě můžete v 95 % případů počítat, co se týká obsahu.
Budu k vám ale, kolegové, kritický, co se týká formy. Vy nám to fakt neusnadňujete a ta spolupráce je jako docela těžká. Prosím, vzpomeňte si, vy, kteří jste tady byli v tom minulém volebním období, když jsme třeba tady ty novely, třeba tu novelu 2018, projednávali, tak jsme to měli několikrát v dopravním podvýboru, na půdě tehdejšího hospodářského výboru jsme měli i pracovní neformální jednání, setkání mimo ty běžné schůze a opravdu jsme se s vámi jako koalicí snažili domlouvat, snažili jsme se si to vzájemně vysvětlit. Typicky to byl třeba vznik té přílohy, která v tom zákoně je. Věnovali jsme jí desítky, možná stovky hodin. A já, když se podívám, když jsem tady oprášil časovou stopu této novely, kterou tady máme dneska na stole ve třetím čtení, já jsem se na to ptal na Ministerstvu dopravy úředníků před rokem, někdy v říjnu 2022. Dostával jsem ujištění, že ten návrh zákona tady ve Sněmovně bude někdy do konce roku nebo v lednu. Dostali jsme ho 29. 3. - ten tisk přišel sem do Sněmovny. První čtení proběhlo 31. května a pak tedy bylo léto. Rozumím tomu, tam určitě kritický nejsem. Vnímal jsem aspoň ještě to jedno přerušení na konci léta z 31. 8. do konce září v hospodářském výboru, ať se na to můžeme podívat.
Ale to nejhorší, před co jste nás fakt neférově a nekorektně postavili, bylo vlastně to finále mezi druhým a třetím čtení. Druhé čtení jsme měli 12. října, zkrátili jsme - a my jsme vás v tom podpořili - zkrátili jsme tu lhůtu na devět dnů. A pěkně prosím tady ten materiál, který tady vidíte (ukazuje), tu vypořádací tabulku se zdůvodněním, se stanovisky ministerstev, má to 139 stran, 139 stran materiálu jsme od vás dostali 18. října. Byla to ta mimořádná schůze ve tři odpoledne, ještě během té schůze o nedůvěře a během nočního hlasování. A o den později, 19. října v 10 dopoledne, nebo v 9.30, začínal hospodářský výbor. Takže vy jste nám takhle ohromný materiál dali, já vím, že to není schválně, že to není schválnost, ale zkrátka vy jste nám dali nějakých dvanáct a šest, osmnáct hodin na to, včetně nočního jednání, abychom se na to připravili. A to zkrátka, ta forma, nezlobte se na mě, ta prostě správná není. A takhle velkou novelu tímhle způsobem tady tlačit Sněmovnou, pozměňovací návrhy poslanecké, to prostě není profesionální práce. A tu kritiku vám tady musím říct, musím to tady vůči vám povědět. Tak to je k té formě.
A teď se krátce zmíním jenom ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou pro nás a pro některé z našich kolegů docela těžké. My jsme se nakonec ráno na klubu dohodli na tom, že budeme mít volné hlasování a ta podpora tam prostě nebude stoprocentní. A jsou to konkrétně dva pozměňovací návrhy. Jeden, pod jedním jste, pane ministře, podepsán vy, je to ten dílčí územní rozvojový plán. ***