(12.40 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Víte, že já za sebe, ze své pozice za rezort dopravy, to podporuji. Řekl jsem to veřejně na hospodářském výboru, že oceňuji tu odvahu, že jste ho připravili na budoucí rychlejší, efektivnější plánování, a míříme primárně na vysokorychlostní tratě, že jste to odpracovali, že jste si dokonce dokázali vydiskutovat s Ministerstvem pro místní rozvoj aspoň to neutrální stanovisko. Ale bohužel ten ďábel může být - může být, já neříkám, že je - ale může být ukryt v detailu.

A jenom tady rychle, nebudu to číst celé, možná, když vidím rozpravu, to otevře pak někdo z řečníků po mně, ale třeba Sdružení místních samospráv tady říká, má obavu právě u toho dílčího územního rozvojového plánu, že není - omlouvám se - už to mám, je to v jiném dokumentu, vidíme vlastně tři potenciální problémy. Za prvé, že není zmíněno v tom návrhu to, že dílčí územní rozvojový plán bude vydáván, nebo bude zpracováván formou takzvaného opatření obecné povahy, tak jak je to podle judikatury u všech stupňů územněplánovacích dokumentací běžné. Ale přitom liniový zákon jako celek řeší procesy takzvaných správních řízení, tedy z právního pohledu trošku jiný způsob nástroje, jiný způsob materiálu. To může být spor teoretický, právnický. A tady férově říkám, nejsem odborníkem a nejsem v detailu, jestli to může, nebo nemusí být riziko. Ale co třeba mě samotného zaskočilo a snad nechci říci vyděsilo, ale asi korektní výraz je znejistilo, je právní názor, argument, že ten dílčí územní rozvojový plán nemá jasný předmět. On je v tom pozměňovacím návrhu navržen tak, že jeho materiální a procesní vztah k územnímu rozvojovému plánu, ale i k zásadám územních rozvojů, tedy k těm krajským ZÚRkám, a také k územním plánům, nemá přesně definovaný vztah. Navíc ta úprava neřeší, zda tento ve zkratce DÚRP musí obsahovat celé stavební záměry, to znamená, představte si třeba celé jedno rameno vysokorychlostních tratí, například tratě z Prahy až na naše hranice a následně do Drážďan, tedy na hranice s Německem, logicky nemůžeme plánovat v Německu, anebo pouze nějaké dílčí části těch stavebních záměrů, třeba jen jednotlivé, částečné nebo dílčí úseky těch vysokorychlostních tratí. Koneckonců také i Správa železnic postupně plánuje, projektuje a připravuje do povolovacích procesů.

Takže já tady jakoby tlumočím obavu obcí, na poslední chvíli jsem včera obdržel několik telefonátů s touto obavou. A tím i chci vysvětlit stanovisko nebo pohled nás a kolegů za hnutí ANO. My jsme se ráno na poradě na klubu domlouvali, já jsem prosil kolegy, ať to podpoří. To znamená, já dávám důvěru té dobré myšlence, že to pomůže, ale zkrátka, a chápu to, nebude náš klub rozhodně v tomto jednotný a někteří kolegové asi to řeknou sami, já nebudu mluvit za ně. Zkrátka tu obavu mají velikou.

A upozorňuji i v té řekněme nelegislativní rovině, ale v té operativní, a to je v dobrém vzkaz nebo nějaký postřeh vůči ministru dopravy Martinu Kupkovi, vím a vnímám, jsem koneckonců členem Správní rady Správy železnic, jak citlivá a problematická jsou ta jednání se samosprávami a s lidmi v tom dotčeném území právě v severních Čechách, že ta důvěra je velmi křehká, že tam ještě v řadě momentů právě těch úseků nemáte jasno, jak nakonec, jakou trasou, jakou variantou se u té klíčové vysokorychlostní trati směrem na Německo půjde. A jestliže dnes se nám tady ve Sněmovně objeví takto - já stále věřím, že dobrý a silný nástroj, ale není prostě vysvětlen, není zdůvodněn těm samosprávám v té oblasti, že ta jednání, která nejsou právě na úrovni legislativy, vyhlášek, ale jsou na úrovni těch pracovních setkání ať už mezi krajem, samosprávami, spolky, sdruženími, a ať už vámi, jako mistrem dopravy, a určitě je dobře, že tam jezdíte a že se těch jednání účastníte, nebo Správou železnic, že tam může dojít zkrátka k jakémusi zatnutí, nedůvěře, obavě a že některá z těch vašich jednání potenciálně teoreticky by ta věc mohla vrátit na samý začátek. Tak to je vysvětlení, jak se na to díváme a proč zkrátka pro nás není až tak jednoduché to podpořit jako celek.

A asi poslední, co rychle povím a k čemu se chci vyjádřit, jak jsem naznačil v úvodu svého vystoupení, jsou opravdu některé z těch individuálních pozměňovacích návrhů. Můžou to být například návrhy E4 nebo E5 pana poslance Turka, které zasahují do témat odvolatelnosti členů dozorčích rad u společností významného energetického zájmu a poměrně velké poskytování podpor nízkouhlíkovým výrobnám. Stejně tak opět pan poslanec Turek - E11, definice jakýchsi energetických strategických celků a doprovodných opatření v energetických zákonech. Nás zaskočilo, a tohle není myšleno ve zlém, ale fakt nás zaskočilo, když jsme se na tyhle pozměňovací návrhy ptali na hospodářském výboru, co vlastně znamenají, co tím tedy autor myslel, a bohužel kolegové koaliční poslanci v některých případech to ani nebyli schopni vysvětlit. Mlčeli a trochu s uzarděním museli vlastně přiznat, že do systému dali něco, s jehož obsahem nejsou seznámeni, nevím, jestli s ním souzní, nebo ne, ale zkrátka neznali to, nevěděli to, co tam ministerstvu dá. A tady, ať tedy nejsem jen kritický, korektně, férově ocením, že jsem vnímal podobně zdrženlivý, citlivě, diplomaticky zdrženlivý postoj i pana ministra Kupky, který to vlastně na hospodářském výboru pověděl, že tohle by se asi opravdu mělo řešit jiným způsobem, takové velké změny, v energetickém zákoně než poslaneckým individuálním návrhem do zákona liniového. Nechám to na vás, na koalici, jak se k těm pozměňovákům postavíte. Za nás určitě tyhle velké změny, které jsem citoval, nebo zásahy do zákona energetického my podporovat nebudeme.

To je asi vše, víc k tomu není potřeba teď říkat. A jak jsem pověděl, asi to nejdůležitější, zákon jako celek, určitě s námi můžete počítat a hnutí ANO ho podpoří. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní vystoupí další v pořadí, což je paní poslankyně Fialová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Připraví se pan poslanec Havránek.

 

Poslankyně Eva Fialová: Moc děkuji za slovo. Já jsem se hezky na pana ministra usmála, protože on ví, co přijde. A budu navazovat na svého kolegu předřečníka Martina Kolovratníka, kde bych se chtěla vyjádřit k některým pozměňovacím návrhům, které se objevily právě v druhém čtení. Já už jsem to tu diskutovala i při druhém čtení a upozorňovala na některé věci ohledně komunikace s těmi obcemi.

Já jsem ze severních Čech, z Ústí nad Labem, a máme úplně stejný problém, který tu byl zmíněn. Například s trasováním vysokorychlostní trati Praha-Drážďany, kde pan ministr svým vlastně dílčím územním rozvojovým plánem a svým pozměňovacím návrhem tady v úvodním slovu garantoval to, že budou zachovány všechny procesy, které k tomu náleží. Já jsem za to ráda, že jste to takhle řekl, ale nicméně není divu, že některé obce po těch zkušenostech se tohoto obávají a obracejí se na nás, že mají jistý strach, že budou z toho procesu nějak vyjmuty a budou obcházeny. Proto třeba se striktně vyjádřily i ve Sdružení místních samospráv v dopise, který jsme všichni včera obdrželi, já vám ho tu pak budu citovat, protože se nejedná jenom o obce v severních Čechách, ale jedná se i o obce třeba v Moravskoslezském kraji ohledně zasahování do těžby nerostných surovin, a přijde mi fér, když už budu tady říkat to stanovisko, nebo nebylo by ode mě fér, abych se soustředila jenom na problematiku, která se týká mě osobně, ale i ostatních obcí.

Já se chci v této souvislosti zeptat pana ministra, proč tento záměr, který jste podal jako pozměňovací návrh, nebyl přímo součástí u samotného návrhu zákona liniového, protože kdyby to tak bylo, tak bych tady možná dnes nestála a nepředkládala vlastně stanovisko Svazu měst, Sdružení místních samospráv, protože by byly samozřejmě zohledněny veškeré dopady a v rámci připomínkového řízení by ty obce byly s touto problematikou seznámeny a mohly své obavy vyjádřit samozřejmě při mezirezortním připomínkovém řízení. Což se samozřejmě takto nestalo a tím pádem se to stává i u těch ostatních věcí, a pokud je i shoda s Ministerstvem pro místní rozvoj, kterému patří územní plánování, tak by nebyly ty obavy, že se vlamujeme do nějakého systému, který tady funguje, který sice je v plánu nějakým způsobem rekodifikovat a celý ten proces nějakým způsobem zjednodušit, a mohlo to být vyřešeno už v rámci samotné přípravy toho zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP