(14.40 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

A třetí mimořádný bod, který navrhuji, se týká té opravdu katastrofální situace, která panuje za vedení Fialovy vlády v českém školství. Jak víte, školské odbory vyhlásily na 27. listopadu celodenní výstražnou stávku na základních, středních i mateřských školách. Hnutí SPD podporuje oprávněné požadavky pracovníků ve školství, na jejichž základě vyhlásily školské odbory celodenní výstražnou stávku. Ve školství panuje dlouhodobá nejistota a nekoncepčnost. Školské odbory poukazují zejména na škrty ve školství, které znamenají mimo jiné propad financí pro nepedagogické pracovníky, tedy kuchařky, školníky, uklízečky a tak podobně. Vláda Petra Fialy navíc hodlá zrušit tisíce těchto pracovních pozic, což ohrozí řádný chod a provoz tisíců škol. Nedostatek finančních prostředků ve školách zároveň způsobí výrazný pokles počtu hodin věnovaných výuce, omezení možnosti škol dělit třídy na skupiny, kde je vzdělávání efektivnější, zvyšování počtu žáků ve třídách, omezování volitelných předmětů a ohrožení existence malotřídek. Vládní škrty, které učitele do stávky vehnaly, si navíc, paradoxně bohužel, odskáčou děti a rodiče. Ve školství panuje dlouhodobá nejistota a nekoncepčnost, což hnutí SPD dlouhodobě kritizuje. Vzdělávání a školství je pro hnutí SPD jednoznačně prioritou. Ministerstvo školství by měl řídit odborník, a nikoliv muzikolog Mikuláš Bek z hnutí STAN, který letos v květnu mimo jiné zastupoval vládu Petra Fialy na sjezdu Sudetoněmeckého landsmanšaftu.

Takže bych chtěl zařadit jako třetí bod dnešní schůze Poslanecké sněmovny bod s názvem Ve školství panuje dlouhodobá nejistota a nekoncepčnost, a chceme se zeptat, jakým způsobem to tedy vláda chce řešit, protože zatím se tady blíží stávka, snižujete počet pracovních míst, týká se to i nepedagogických pracovníků, takže se zhoršuje velice kvalita ve školství, a nás zajímá, jaká je tedy vaše koncepce, protože edukace mladé generace, nejmladší generace, ale mladých lidí v každé civilizované společnosti je pilíř státu, aby budoucí generace měly adekvátní vzdělání. Ale vy na to úplně kašlete a jde to od desíti k pěti, takže to je ten důvod, proč navrhujeme tento bod, protože evidentně ani školské odbory, ani učitelé a pracovníci ve školství nemají informace od Fialovy vlády, co vlastně chcete dělat se školstvím. Panuje tam velká nejistota a velká nespokojenost, takže my v zastoupení těchto občanů - protože v SPD máme řadu učitelů, řada voličů učí, máme ředitele škol, máme tam další pedagogické i nepedagogické pracovníky ve školství, kteří nás podporují a volí - chceme se na to zeptat, protože od vaší vlády informace nedostávají, a zajímá to i rodiče. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců SPD.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní pro jistotu avizuji, že byl sice oznámen pan předseda Fiala, ale ten svoji přihlášku stáhl, stejně tak pak místopředseda Havlíček je teď přihlášený a byla jsem informována, že také stahuje, takže vystoupí paní místopředsedkyně Klára Dostálová a následuje pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych navrhovala dnes jako první bod zařadit bod s názvem Alarmující situace v digitalizaci stavebního řízení.

Digitalizace stavebního řízení už má dnes příchuť řadu pochybení a nekompetencí. Už jsme tady o tom hovořili i s mým ctěným kolegou Martinem Kolovratníkem v rámci interpelací, ale digitalizace stavebního řízení má opravdu turbulentní vývoj, a proto to považuju za velmi nutné. Protože proč jsme tu digitalizaci chtěli? Abychom zjednodušili přístup stavebníkům, to znamená, aby se skutečně zrychlilo stavební řízení jako takové.

Ministerstvo pro místní rozvoj vzhledem k tomu, že reálné termíny s digitalizací stavebního řízení nestíhá, v podstatě promarnilo šanci financovat tuto digitalizaci z Integrovaného regionálního operačního programu neboli z evropských fondů zhruba v částce 1 miliardy. Ministerstvo samo říkalo, že ty peníze nevyužije, už to i přiznalo, že to dá k dispozici jiným projektům, což je ale velkou otázkou, protože na MMR ještě chybí faktury za 23 miliard, tak pravděpodobně ani tuto miliardu, která měla být na digitalizaci stavebního řízení, nevyužije.

Turbulence s digitalizací stavebního řízení se v podstatě odehrávala tím, že pan ministr Bartoš se rozhodl zrušit soutěžní dialogy, které byly vypsány ještě za vlády hnutí ANO. Úřad na ochranu hospodářské soutěže panu ministrovi zrušil to zrušení, to znamená, řekl, že ty soutěžní dialogy byly v pořádku a že naopak Úřad na ochranu hospodářské soutěže vítá tento typ soutěže tak, aby se skutečně dalo s potenciálním dodavatelem debatovat o tom, co vlastně má být výsledkem a jak má digitalizace vypadat, protože architektura stavebního řízení se samozřejmě díky novým technologiím vyvíjí v čase. Tím, že pan ministr Bartoš zrušil ty soutěžní dialogy, následně zrušil to zrušení ÚOHS, pan ministr vyhlásil svoji vlastní soutěž na digitalizaci stavebního řízení, tu mu ÚOHS zrušil pro nezákonnost a dal zákaz uzavření smlouvy. A teď bych vás jenom chtěla upozornit na to, co se vlastně odehrálo dál. Pan ministr Ivan Bartoš předložil vládě čtyři scénáře, vláda mu to totálně rozcupovala, ale jedním z těch scénářů bylo, že buď počkáme na výsledek rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, nebo že se vyhlásí jednací řízení bez uveřejnění, nebo že se to dá státnímu podniku jako takovému. Pan ministr se rozhodl jít cestou jednacího řízení bez uveřejnění. Slyšíte dobře, pan ministr 3. 11. podepsal JŘBU na digitalizaci stavebního řízení ve výši 37 milionů korun včetně daně z přidané hodnoty se společností InQool, s tou samou společností, která původně vyhrála to jeho zrušené výběrové řízení a se kterou ÚOHS zakázal podepsat smlouvu, Tak s tou samou společností 3. 11. pan ministr podepsal JŘBU na 37 milionů. A co je velmi zajímavé, je, že my jsme všichni v médiích slyšeli, že pan ministr zrušil ty soutěžní dialogy, kde si smyslel nějakou kauzu, která měla co do činění s Dozimetrem, což se pak ukázalo jako liché, protože tam panu ministrovi vůbec nesouhlasila data, tak pan ministr uzavřel smlouvu - a teď čerpám jak tedy samozřejmě z médií, tak i z materiálu společnosti Datarun - uzavřel smlouvu s dodavatelem, který je napojen na společnost Xixoio, a už v září společnost Xixoio se pochlubila spoluprací se společností InQool. Policie přitom Xixoio vyšetřuje pro podezření z investičních podvodů a zakladatel firmy a předseda dozorčí rady pan Richard Watzke dokonce skončil ve vazbě, takže s touto společností MMR v rámci JŘBU za 37 milionů včetně DPH podepsalo digitalizaci stavebního řízení. Já musím říci, že pana ministra, když předložil materiál do vlády s těmi čtyřmi scénáři a právě tam jmenoval, že jeden z těch scénářů by mohlo být JŘBU, tak před tímto zásadně varoval Úřad vlády, ale pan ministr Bartoš si zřejmě z Úřadu vlády ani z pana premiéra toho moc nedělá a uzavřel to se společností, o které už jsem tady hovořila.

Možná pro zmínění, abyste pochopili - jednací řízení bez uveřejnění je skutečně mimořádná věc. Jednací řízení bez uveřejnění může využít jen v případě, že existuje krajně naléhavá okolnost, kterou nemohl předkladatel předvídat, nezpůsobil ji a nelze dodržet lhůty pro otevřené řízení, užší řízení nebo jednací řízení s uveřejněním. Přesně to konstatoval právě i Úřad vlády, kde konstatuje, že JŘBU je prostředkem pro zcela mimořádné situace a nejedná se o standardní řešení. Úřad vlády dále konstatuje: "Je zde riziko napadení u ÚOHS z důvodu nesplnění podmínek pro využití tohoto institutu, což by opět zablokovalo možnost dodání digitalizace stavebního řízení." Dále Úřad vlády varoval, že jde o obcházení veřejné soutěže a v žádném případě nemůže zaručit ani kvalitní výsledek, ani nejlepší cenu. V tom samém duchu varovalo Ministerstvo pro místní rozvoj i Ministerstvo vnitra, Svaz průmyslu a tak dále. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP