(14.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
V kontextu tohoto pravděpodobně se samozřejmě dotčený trh vlastně s informačními technologiemi a s digitalizací znovu obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a pravděpodobně může jít o nezákonný postup. Já tady na to upozorňuju, a proto to chci zařadit jako první bod, protože to, co se tady děje, už je mimo chápání všech běžných lidí, kteří běžně dodržují zákony České republiky. Znovu opakuji, ÚOHS zakázal podepsat smlouvu se společností InQool, která vyhrála výběrové řízení pana ministra Bartoše, které ÚOHS zrušil pro nezákonnost a zakázal podepsat smlouvu, tak podepsal s touto společností 3. 11. JŘBU. To skutečně je velmi alarmující situace.
A do toho všeho možná i vám chodí do schránek dopisy Asociace krajů, Svazu měst a obcí, Sdružení tajemníků měst a obcí, kteří skutečně velmi apelují na ministerstvo, že nemají žádné informace, ale prostě žádné informace, že s nimi Ministerstvo pro místní rozvoj vůbec nekomunikuje. Oni vůbec nevědí, jak mají zabezpečit vybavení těch stavebních úřadů, jak se budou proškolovat úředníci, protože to ani vědět ministerstvo nemůže, protože my nemáme prostě nic. A když se podíváme detailně do těch dopisů - já tady samozřejmě nechci zdržovat, nechci tady prostě zdržovat, ale možná jenom krátká citace z dopisu Asociace krajů, která upozorňuje na neochotu poskytovat informace k novému stavebnímu zákonu a digitalizaci, a pan hejtman Kuba píše doslovně: "Jsem přesvědčen, že není možné, aby méně než rok před nabytím účinnosti relevantní části stavební legislativy nebylo známo odpovídající technické prostředí pro digitalizaci stavebního řízení a územního plánování," uvádí předseda Asociace krajů pan Martin Kuba. Stejně tak se obrátil na pana ministra pan Lukl, předseda Svazu měst a obcí a samozřejmě i Sdružení tajemníků měst a obcí.
Já bych vás chtěla jenom upozornit na to, že smlouva, kterou pan ministr podepsal v jednacím řízení bez uveřejnění, obsahuje i přílohy. Jedna z nich je příloha číslo 3 neboli harmonogram (Ukazuje harmonogram.) a tam, když se podíváte, tak buď si z nás pan ministr Bartoš dělá legraci, anebo vůbec neví, co podepisuje, protože z toho harmonogramu vyplývá, že podpis smlouvy 3. 11., prováděcí projekt až v lednu 2024, pak jsou tři bloky dodání informačního systému pro stavební řízení nebo digitalizaci s tím, že první blok má být hotový na konci března, pak až v červnu a ten poslední až 31. 12. 2024. Tak já bych se chtěla zeptat pana ministra právě v bodě 1, co říká na to, že stavební zákon obsahuje taky paragrafy k digitalizaci stavebního řízení, například § 172 odst. 4: "Nejpozději s podáním žádosti vloží stavebník projektovou dokumentaci nebo dokumentaci pro povolení stavebního záměru do evidence elektronických dokumentací." Tak, přátelé, k 1. 1. 2024 nám vzniká Dopravní a energetický stavební úřad, tak to by mě zajímalo, kam taková Správa železnic nebo Ředitelství silnic a dálnic tu dokumentaci předloží? No, nikam, protože nic nemáme. To znamená, že se taky může stát, že všichni budou postupovat v rozporu se stavebním zákonem, který je platný pro dopravní energetické stavby od 1. 1. 2024, pro zbytek staveb od 1. 7. 2024. Dále tady máme § 271, evidence elektronických dokumentací: "Žadatel vloží projektovou dokumentaci nebo dokumentaci pro povolení záměru do evidence elektronických dokumentací." A když nevloží, stavební úřad může napsat, že stavebník postupoval v rozporu se stavebním zákonem, a stavební řízení vůbec nepoběží. Já jenom upozorňuju, že další úplně zajímavá situace v tom harmonogramu - znovu vám ho takto ukážu, abyste viděli ty křížečky, že si fakt nevymýšlím, je to harmonogram z té smlouvy - je, že školení úředníků má proběhnout jenom jedno, tady je dokonce k tomu ceník (Ukazuje harmonogram.), jenom jedno, tady vidíte, jenom jedno za 51 000, zhruba v červnu. Takže k 1. 7. to má fungovat pro všechny stavební úřady, my se měsíc předtím sejdeme na jednom školení, celá Česká republika, kde bude 700 stavebních úřadů, tisíce úředníků, aby to začalo fungovat od 1. 7.? Jako děláme si legraci?
Prosím, pane premiére, vy jste se sám stylizoval do pozice, aniž by to kdokoliv chtěl, tak jste se, pane premiére, stylizoval do pozice trenéra nějakého mužstva. Já schválně neříkám ten název, protože excelentní mužstvo to rozhodně není. A co se týká - jako trenér, když vám jeden z obránců běží na vlastní bránu, neměl by ten trenér už zasáhnout? Děkuju. (Tleskají poslanci ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí pan poslanec Nacher se svým návrhem a následuje pan poslanec Farhan. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní předsedkyně. Vážení členové vlády, jeden já bych měl - tentokrát vás tady nebudu oblažovat svým návrhem o zařazení bodu, kdy bychom dali usnesení kolem kontroly Pražského inovačního institutu, to si nechám napříště. Ale tentokrát - a jsem zvědav, jestli to projde - jako garant a jako předseda podvýboru pro ochranu spotřebitele bych vás chtěl požádat, abyste zařadili za již pevně zařazené body dnes první čtení tisku 428, což je návrh koaličních poslanců - představte si to - Michala Rataje, Jana Bauera, Miloše Nového a tak dále, kterým se mění zákon o ochraně spotřebitele. Byl jsem o to i mimo jiné, kromě toho, že jsem to viděl v systému a je to tam, je to taková drobná změna, požádán i ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu.
O co jde? Jde o to, že cílem je odstranit právní nejistotu, která vznikla při novele zákona o ochraně spotřebitele, a jde o to, aby jednoznačně bylo stanoveno, kdo bude řešit přestupky před jednotlivými správními orgány, týká se to zejména ČTÚ, ERÚ a tak dále.
Takže je to taková v zásadě drobná věc, zpřesnění, tisk 428, tuším, že to je v pořadí číslo 90, a poprosil bych zařadit za ty body, které šly z grémia, je to první čtení a mně přijde škoda, že to tam zahnívá. My tyhlety věci musíme fakt upřesnit, aby bylo úplně jasné, na jaký úřad se mohou obracet občané. Je to opravdu zpřesnění, když se pak podíváte do toho tisku, tak je to zpřesnění § 23, takže v zásadě formální věc, proto to tady paradoxně načítám já jako opoziční poslanec, byť jsou pod tím podepsáni koaliční poslanci, takže poprosím o vaši podporu.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy pan poslanec Farhan a následuje pan poslanec Kolovratník, pak ještě pan poslanec Juchelka a zatím jsou to všichni, co se přihlásili. Prosím, máte slovo.
Poslanec Kamal Farhan: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já si dovolím načíst nový bod. Týká se to vlastně financování zdravotnictví v České republice. I v situaci, ve které se v současné chvíli nacházíme, kdy hrozí výpovědi lékařů, budou se prodlužovat čekací doby na plánovaná ošetření a některé nemocnice zažijí i problémy s akutní péči, aby postavily služby, ale myslím si, že akutní péče pro korektnost by neměla být ohrožena, a tento bod chci načíst i s ohledem na fakt, že podle informací, které mám, to vypadá, že se výrazně prodlužují čekací doby na operace a neakutní zdravotnické zákroky. V kombinaci s hrozícími výpověďmi lékařů dojde k jejich dalšímu prodloužení.
Zatímco v roce 2021 to bylo ještě pochopitelné s ohledem na probíhající celosvětovou pandemii covidu, dnes je důvod poněkud odlišný. Je třeba si uvědomit, že tato vláda už v loňském roce sebrala českému zdravotnictví 14 miliard korun. Další peníze mu sebrala při nastavování valorizačního mechanismu, kdy nezapočetla brutální inflaci a nastavila jeho základnu na nižší částce, než původně by mělo, kdyby k tomu nedošlo. ***