(16.50 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Návrh novely dále umožňuje vládě v případě potřeby spustit provádění asistovaných dobrovolných návratů osob zpět na Ukrajinu. O jaké skupiny by šlo a jaká část nákladů by byla hrazena, rozhodne vláda následně. Poptávka po této pomoci již existuje, může dále postupně narůstat. Zkušenost už tady je. Při vypuknutí hospodářské krize v roce 2009, kdy tady byli zahraniční pracovníci, tehdy vláda k podobnému instrumentu už přistoupila.

Měněny jsou i doprovodné zákony. S účinností od 1. září 2024 je navrhováno zrušení části výjimek v oblasti školství v takzvaném lex MŠMT. Návrh dále obsahuje dílčí změny v oblasti veřejného zdravotního pojištění v gesci Ministerstva pro místní rozvoj.

Předložený návrh je tak novelou technického rázu, nevěnuje se změnám systému ubytovávání osob s dočasnou ochranou. Diskuse nad těmito otázkami je vedena především v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí.

Nicméně já se dostanu - pokud mi, kolegyně, kolegové, dovolíte, budu předjímat pozměňovací návrhy, o kterých vím, že budou uvedeny, abych je také stručně, už v úvodním slovu, okomentoval a tím učinil naši další diskusi rychlejší a efektivnější. Co se týká krajů, ty požadují po Ministerstvu vnitra úpravu i lex Ukrajina na Ministerstvu vnitra, tedy zákona č. 65/2002 Sb. v oblasti regulace využívání nouzového ubytování. Spolu s odpovědnými ministry jsme tento požadavek krajů akceptovali, ovšem za současného přijetí kompenzačních opatření v sociální oblasti, aby nedošlo k nepřiměřeným dopadům.

Pozměňovací návrhy, které, jak jsem řekl, očekávám, tak jeden by zajistil po prvotní dobu přístup k bezplatnému nouzovému ubytování, ale zároveň všem ubytovaným osobám jasně indikoval nutnost si po 90 dnech další bydlení zajistit na vlastní náklady. Je to zpřísnění, je to zkrácení ze 150 dnů na 90. Na toto by mělo reagovat i posílení dedikovaného sociálního systému u zranitelných osob, časovým zastropováním nouzového ubytování se sníží finanční náročnost spojená s těmito kompenzačními opatřeními. S ohledem na potřebu zajištění efektivní komunikace této změny by účinnost byla k 1. září, aby měly dotčené osoby čas se na novou situaci připravit.

Zároveň dovolte vyjádřit podporu pozměňovacímu návrhu, který přijal výbor pro bezpečnost a který se má týkat možnosti obnovit realizace trestu vyhoštění na Ukrajinu. Mechanismus prodloužení dočasné ochrany představujeme ve chvíli, kdy je již o jejím dalším prodloužení rozhodnuto. Naším cílem je zahájit proces prodlužování dočasné ochrany od počátku měsíce ledna. Proto spěcháme, protože on-line registrace by podle našich předpokladů měla být dokončena v příštím roce už do poloviny měsíce března, přičemž registrace fyzická, kdy každý jednotlivý Ukrajinec, Ukrajinka musí navštívit pracoviště Ministerstva vnitra k vyznačení vízového štítku, tam by to bylo stejně jako v letošním roce časově určeno koncem měsíce září.

Jsem rád, že druhé čtení je zařazeno na pořad už nyní, za což bych chtěl poděkovat. Zároveň bych byl rád, kdybychom byli schopni efektivně dnes projednat, načíst pozměňovací návrhy a posunout tento návrh zákona co nejdříve do třetího čtení. Už dopředu říkám podporu pozměňovacím návrhům, které vzešly z opozičního pera. Byl jim poskytnut, našim kolegům, i aparát Ministerstva vnitra, odboru azylové a migrační politiky, aby toto bylo v souladu i se zájmy ministerstva a technicky legislativně bylo připraveno bez jakýchkoliv problémů, a ukazuje se, že nad věcně rozumnými návrhy jsme schopni se shodnout. Děkuji i za velmi racionální projednání tohoto tisku v bezpečnostním výboru.

Toliko na úvod a jsem samozřejmě připraven k diskusi.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů.

Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 543/1. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro bezpečnost, poslanec Martin Exner, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Exner: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro bezpečnost číslo 121 ze 36. schůze ze dne 2. listopadu 2023, které zní: "Výbor pro bezpečnost po úvodním vystoupení ministra vnitra Víta Rakušana, ředitelky odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra České republiky Pavly Novotné, po zpravodajské zprávě místopředsedy výboru Martina Exnera a po obecné a podrobné rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk číslo 543, vyslovila souhlas ve znění tohoto pozměňovacího návrhu: v části první čl. 1 se doplňuje novelizační bod 11 (X1?), který zní: 11 (X1?); v § 6 se odst. 6 zrušuje, dosavadní odst. 7 až 13 se označují jako odst. 6 až 12, následující novelizační body se přečíslují;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl příslušné legislativně technické úpravy."

Ještě doplním, že tento tisk byl projednán i na podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení, který se usnesl, že:

"I. bere na vědomí přednesené informace zástupcem předkladatele ředitelem Vítězslavem Němčákem ke sněmovnímu tisku 543;

II. souhlasí s postupným návratem do běžného režimu a důrazem na řešení problematiky čistě ukrajinských tříd;

III. doporučuje, aby ve sněmovním tisku číslo 543 byly přijaty navržené novelizační body v oblasti školství, část 3, v předloženém znění."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Hubert Lang, připraví se pan poslanec Mašek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Hubert Lang: Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové, vážená paní předsedající, vážený pane ministře. Chtěl bych se také vyjádřit k dnes projednávané věci, což je vlastně slangově lex Ukrajina VI ve druhém čtení. Mnoho věcí už tady zaznělo, ale pro zopakování.

Hlavním cílem předložené novely zákona je prodloužit stávajícím držitelům dočasné ochrany z Ukrajiny, kteří se nacházejí na území České republiky, pobytové oprávnění, a to za určitých podmínek až do konce března 2025. Dneska vlastně vidíme, že už jsme u lex Ukrajina VI. Jak se začal vyvíjet ten válečný konflikt, který započal po 24. únoru 2022, kdy začal první příliv uprchlíků, tak jsme museli na to nějakým způsobem reagovat a dneska jsme se dostali vlastně už na lex Ukrajina VI. Po ní bude pravděpodobně v příštím roce možná následovat ještě nějaká lex Ukrajina VII, já se potom ještě o tom tady zmíním. Budeme se muset pomaličku připravovat na to, co uděláme, až skončí tříleté moratorium Evropské unie, tohoto předpisu, a budeme muset zbývající ukrajinské běžence, kteří tady pobývají už mnoho let, a pravděpodobně budou chtít na našem území někteří zůstat, a v dnešní době vlastně je to ještě pořád více jak 350 000 lidí, kteří tady mají víza dočasné ochrany, kteří ještě nevědí, jestli tady zůstanou. Někteří ještě mohou před tou letošní zimou přijít, protože tento předpis neupravuje vůbec žádnou horní hranici příjmů.

To je jedna z věcí, kdy trošku máme rozpor v tom, že my jako hnutí ANO říkáme: Ano, pomáhejme, pomáhejme lidem, ale prostě Ukrajina je veliký národ a blíží se zima. Ten konflikt vlastně nemá prakticky žádné řešení, je to zamrzlý konflikt a může přijít třeba, já nevím, 100 000 lidí klidně před zimou opět, kteří se zde přihlásí podle lex Ukrajina a budou vlastně příjemcem všech základních dávek jako lidé, kteří už tady přišli a už tady třeba dva nebo tři roky pobývají. Takže to je taková otázka tady pro nás pro všechny, abychom případně byli i na toto připraveni. A nejsem si jist, jestli máme na to připraven třeba státní rozpočet 2024, případně nějaké rezervní fondy Ministerstva vnitra. To je taková otázka, kterou tady také vznáším. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP