(17.20 hodin)

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, dámy a pánové. Já bych se znovu rád vyjádřil k tomuto tisku. My totiž odmítáme další plošnou podporu Ukrajincům, kterou prosazuje právě Fialova vládní koalice až do roku 2025. Režim dočasné ochrany například umožňuje bezvízový vstup do České republiky, nárok na sociální dávky z českého státního rozpočtu či využívání služeb hrazených z českého veřejného zdravotního pojištění. Preferujeme, aby byl dlouhodobý pobyt každého cizince na našem území posuzován individuálně na základě našich zákonů a předpisů. Pomáhat se má přiměřeně po časově ohraničenou dobu, a nikoliv tedy plošně. Na příkladu masové rekreační turistiky Ukrajinců z České republiky například toto léto do své vlasti a zpět je rovněž patrné, že se do velké míry nejedná o stav uprchlictví před válkou. Proto jsme toho názoru, že by se tito lidé měli vracet zpět na Ukrajinu na území, kde se skutečně nebojuje. Právě ta pomoc, ať už tedy sociální, nebo humanitární, by měla být vždy poskytována adresně, nikoliv ta plošnost, která tam je, protože tato plošně poskytovaná pomoc poškozuje naše potřebné tím, že se k nim ani nedostane v potřebném rozsahu, a je zejména zločinem na těch, kteří ji financují, tedy v daném případě občanech České republiky, kteří jsou mnohdy sami v ještě obtížnější situaci než ti, kteří jsou příjemci plošné pomoci. Jedná se například o české matky samoživitelky a osaměle žijící důchodce, ať už jsou invalidní, nebo starobní.

Skutečnost, že u občanů Ukrajiny, kteří byli na území států Evropské unie za válečné uprchlíky pouze na základě svého občanství nebo faktu, že uprchli z území Ukrajiny, bez jakéhokoliv zkoumání, zda byli válečnými událostmi ohroženi, byla obrovskou chybou a selháním. Tato chyba otevřela dveře ekonomické migraci a turistice za sociální pomocí, měla dopad na sociální smír a bezpečnost v evropských zemích a občany stála, a myslím si, že ještě bude stát, obrovské peníze.

Z toho důvodu si myslím, že v tomto selhání nelze dále pokračovat. Podpořit lze tedy jen takové návrhy na podporu občanů Ukrajiny, které zohlední potřebnost poskytnutí pomoci tomu kterému žadateli, a zejména zda je skutečně ohrožen válečnými událostmi a zda jeho majetková situace a možnosti jeho zapojení v rámci trhu práce vůbec připouští, aby se mohl stát příjemcem sociální pomoci. Proto tedy navrhuji zamítnutí předlohy zákona ve třetím čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Zatím poslední přihlášený je pan poslanec Petr Letocha.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, rád bych vás seznámil se svým pozměňovacím návrhem v kooperaci s Ministerstvem vnitra, který má celkem čtyři části.

Jak již avizoval pan ministr, pozměňovací návrh obsahuje zkrácení maximální doby bezplatného nouzového ubytování ze 150 na 90 dnů, a to bez ohledu na jejich zranitelnost. V roce 2022, jak všichni víme, začala válka na Ukrajině, byl zde obrovský příliv uprchlíků, kterým jsme chtěli a pomohli a původní systém ukázal se v té době být velmi efektivní, nicméně byl však určený pro nouzové přechodné řešení a neměl by být využíván dlouhodobě.

V roce 2023 došlo k omezení pro osoby, které nejsou ve zranitelném postavení, a úprava systému ubytování byla původně plánována na lex Ukrajina VII. S ohledem na skutečnost, že příprava tohoto předpisu byla započata tak, aby bylo možné řádně vyhodnotit dopady jeho poslední novely, účinek v červenci tohoto roku, na zájem transformovat po téměř dvou a půl letech bezplatné nouzové ubytování na opravdu prvotní pomoc bezprostředně po příjezdu do České republiky a v souvislosti s tím garantovat pro dotčené osoby dostatečný časový prostor reagovat na časové zastropování nouzového ubytování je k úpravě využita cesta pozměňovacího návrhu k sněmovnímu tisku 543, tedy tohoto, který je ve sněmovním dokumentu číslo 3567, a přihlásím se k němu také v podrobné rozpravě. Všechny dotčené, zejména zranitelné osoby tak budou mít dostatek času připravit se na nalezení a přechod do standardního, respektive nedotovaného segmentu bydlení, případně ubytování, které bude odpovídat jejich příjmovým možnostem.

V části třetí mého pozměňovacího návrhu ke změně zákona č. 111/2006 Sb. se navrhuje, aby se u mimořádné okamžité pomoci, poskytované na jinou událost podle § 2 odst. 4 písm. b) zákona č. 111/2006 Sb. nepřihlíželo k bydlišti, obdobně jako je tomu u mimořádné okamžité pomoci k úhradě nezbytného jednorázového výdaje, poskytované podle § 2 odst. 5 písm. a) zákona č. 111/2006 Sb.

V části čtvrté ke změně zákona č. 66/2022 Sb. se navrhuje, aby se pro účely nároku a výše humanitární dávky nepřihlíželo k příjmům, které jsou v rozhodném období poskytnuty z mimořádné okamžité pomoci, ze systému pomoci v hmotné nouzi, z prostředků fundací a spolků a z azylového migračního a integračního fondu. Dále se navrhuje, aby se náklady na bydlení zjišťovaly za minulý kalendářní měsíc k měsíci, kdy byla uplatněna žádost. Toto opatření odstraní problém, kdy v současné době cizinec s dočasnou ochranou nemá tušení, zda bude muset či nebude muset uhradit náklady za svoje bydlení v nouzovém ubytování v aktuálním měsíci, neboť tato úhrada je v některých případech závislá na tom, zda cizinec s dočasnou ochranou bude mít či nebude mít nárok na humanitární dávku.

Poslední v bodu 3 se navrhuje, aby nárok na dávku nevznikl v případech, pokud je výše finančních prostředků na účtech žadatele vyšší než dvojnásobek výše dávky stanovené podle § 6b odst. 1 nebo pokud je výše finančních prostředků na účtech cizinců s dočasnou ochranou, kteří spolu bydlí a společně vykazují náklady na své potřeby, vyšší, než je dvojnásobek výše součtu jejich příslušných výšek dávek podle § 6b odst. 1. Ponechává se určitý našetřený obnos na bankovních účtech cizince s dočasnou ochranou. Výše se stanovila obdobně,jako je stanovena v zákoně č. 99/63 Sb., občanský soudní řád, u věcí, které jsou vyloučeny z výkonu rozhodnutí, což jsou peníze v hotovosti do částky odpovídající dvojnásobku životního minima.

Tolik k mému pozměňovacímu návrhu, ke kterému se přihlásím ještě v podrobné rozpravě. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Máme zde jednu faktickou poznámku, paní poslankyně Mračková Vildumetzová.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, já bych chtěla reagovat na vystoupení pana Letochy, prostřednictvím pana předsedajícího. Chtěla bych si ověřit, jestli - předpokládám, že tomu tak je - ten pozměňovací návrh, který předkládá, je to, co slíbil pan ministr vnitra na bezpečnostním výboru, že tedy se budou dávat do souladu věci a ty požadavky, které znějí z jednotlivých krajů v rámci ubytování. Jenom si to chci ověřit tou faktickou poznámkou, aby pan ministr tady na mikrofon řekl: Ano, je to to, co jsem slíbil na bezpečnostním výboru, reaguje to na všechny připomínky a požadavky krajů a předal jsem to svému kolegovi, aby ten pozměňovací návrh předložil. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně. Pan ministr má zájem ještě před závěrečným slovem.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Tak já ještě férově, pane místopředsedo, před závěrečným slovem, aby případně byla možnost nějaké reakce, tady jenom potvrzuji vaším prostřednictvím pro paní poslankyni Mračkovou Vildumetzovou: ano, je to tak, skutečně to jsou ty záležitosti projednávané s Asociací krajů. Především se jedná o zkrácení ze 150 a ještě jsme se bavili variantně na výboru pro bezpečnost o 120 nebo 90 dnech. Já sám jsem po konzultaci s odborem azylové a migrační politiky přistoupil k té přísnější variantě, to znamená zkrácení na 90 dnů.

Jak jsem už říkal na začátku svého vystoupení, nevím, jestli jste to slyšela, ta účinnost se odkládá opět po dohodě s OAMPem na 1. září, aby se terén na tuto změnu, která je poměrně významná, stačil připravit a aby lidé, kteří jsou v 

nouzovém ubytování, už věděli o tom, že k tomuto datu se pravidla pro jejich život v nouzovém ubytování reálně mění. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP