(17.20 hodin)
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)
Toto jsou pozměňovací návrhy, které se mnou předkládají i kolegové Ondra Babka a kolega Lubomír Brož, jsou to naše společné návrhy.
A pak tady mám dva pozměňovací návrhy, které se přímo netýkají kapitoly kultury, ale z mého pohledu s kulturou, s tradicí a historií souvisí. Jak už tady přede mnou řekl můj kolega David Pražák, je to pozměňovací návrh, který se týká podpory Ústavu Tomáše Garrigua Masaryka. Já tady nebudu opakovat to, co tady on říkal, ale je to ústav, který se zabývá uchováním odkazu a péče o odkaz Tomáše Garrigua Masaryka, a myslím si, že částka, kterou navrhujeme ve výši 2,4 milionu korun, určitě pomůže k tomu, aby dokončili projekty, které mají i díky státní podpoře rozpracované. Takže to je pozměňovací návrh s číslem 3629.
A poslední pozměňovací návrh, který předkládám spolu s kolegou Wenzlem, je návrh na zvýšení nebo poskytnutí dotace Československé obci legionářské ve výši 6,5 milionu korun. Já se domnívám, že asi není potřeba tady zdůvodňovat, jak důležitá je kapitola týkající se vůbec legionáře v našem historickém dědictví. Myslím si, že si zaslouží podporu, a proto navrhujeme přesun částky 6,5 milionu korun z rezervy na fungování této organizace. Tento pozměňovací návrh je v systému pod číslem 3657.
Já tady nebudu rozebírat další diskuse. Měla jsem tady připravený nějaký prostor nebo chtěla jsem se pobavit s panem ministrem Baxou o restitučním zákoně, ale já si to nechám na třetí čtení, a děkuji všem za pozornost. A panu ministru Stanjurovi děkuji za podporu, protože předpokládám, že podpoří moje pozměňovací návrhy. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Taktéž děkuji. Jako další vystoupí pan poslanec Patrik Nacher, připraví se pan poslanec Robert Králíček.
A já ještě načtu omluvu pana poslance Huberta Langa, který se od 18 hodin omlouvá ze zdravotních důvodů.
Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážená vládo, nebo pane ministře respektive, jste tady osamocen, ale nejdůležitější, ministr financí. Trochu mě mrzí, že tady není zbytek vlády, ale tak to je druhé čtení.
Já si také dovolím představit a obhájit a argumentačně podtrhnout čtyři pozměňovací návrhy, ke kterým vysvětlím, co mě k tomu vede. Není to nějaký naschvál opozice, ale jsou to jasně definované argumenty, proč přicházím s těmito pozměňovacími návrhy. Tři z nich jsou čistě moje, ten poslední jsme podali společně s kolegyní Zuzanou Ožanovou.
Já to vezmu postupně, dokonce podle výše těch částek, ale možná i podle důležitosti. První pozměňovací návrh se týká kapitoly ČTÚ - Český telekomunikační úřad, který najdete pod číslem 3588 v systému, kde v kapitole 328 Český telekomunikační úřad navrhuji zvýšit tu kapitolu o 7,5 milionu na úkor Všeobecné pokladní správy. Co mě k tomu vede. Od roku 2024 bude ČTÚ - a vy víte, že se zabývám ochranou spotřebitele a mimosoudními orgány, kam spadá ČTÚ, ERÚ, finanční arbitr, takže dva z těch mých pozměňovacích návrhů se týkají ČTÚ a ERÚ - od roku 2024 bude ČTÚ vykonávat novou kompetenci v pozici národního koordinátora digitálních služeb. To je legislativa, kterou tady řešíme, ale dopady budou pro ten úřad znamenat, že už od února budou muset mít nějakou povinnost, a ta prosím pěkně není zohledněna v tom rozpočtu. Takže po zjištění stavu i na tomto úřadu navrhuji 7,5 milionu, což je požadavek na 12 míst tak, aby to bylo personálně zajištěno, aby se nestávalo to, že tyto úřady mají nové kompetence, ale není zatím personální zajištění a finanční zajištění.
Druhý pozměňovací návrh, který najdete pod číslem 3590, se týká položky Ministerstva průmyslu a obchodu, to je kapitola 322, kde navrhuji zvýšit výdaje spojené s další činností rezortu, opět na vrub Všeobecné státní pokladny, o 15 milionů korun, a to na financování nevládních neziskových organizací v oblasti spotřebitele, což je položka, která spadá pod MPO. Za mě dochází k podfinancování této položky, zvlášť když tato vláda i ve svém programovém prohlášení říká, že bude dělat prospotřebitelská opatření, ale ono v momentě, kdy to má potom někdo zajišťovat, ať už jde o mimosoudní orgány, nebo o neziskový sektor, tak v momentě, kdy tam seškrtáte peníze, pak posíláme ty spotřebitele, aby se obraceli na úřady, kde se jim nebude nikdo věnovat.
Ty spotřebitelské organizace vybudovaly za dvacet let, kdy byly podporovány - to není novinka, byly podporovány za všech vlád, ať už tam byl kdokoliv - vybudovaly síť poradenských míst po celé České republice, a já jsem si tady vytáhl, že například dTest, který je financován také, vyřídil za jeden rok, 2022, 53 700 stížností, nebo respektive podání od občanů. To znamená, je to výrazná pomoc. Nejsou to jednotky dotazů, ani tisíce, ale desítky tisíc. Jenom pro vaši představu, dotace pro spotřebitelské organizace pro jednotlivé roky byly minimálně 19 milionů, v návrhu rozpočtu je počítáno s 8 miliony - 8 plus 15 je 23, dostáváme se někam, aby to pokrývalo i zvýšené náklady, pokud jde o inflaci, o větší tlak ze strany spotřebitelů, a především i také o novou věc, která je před námi, dámy a pánové, a to jsou hromadné žaloby a hromadné řízení. My tady budeme schvalovat tuhletu věc a ve vládním návrhu je napsané, kdo to smí organizovat, kdo může být takzvaně správcem hromadné žaloby, a to jsou právě neziskové organizace, které se zabývají ochranou spotřebitele. Takže vládní návrh tohleto připravuje pro hromadné žaloby, ale zároveň, když tam nebudou finance, a zároveň v tom zákoně o hromadném řízení to financování je takové pofiderní, tak my budeme mít v zákoně něco, co se nebude moct tady dát uplatňovat. To si myslím, že by byla škoda.
Třetí pozměňovací návrh, který najdete pod číslem 3589, se týká navýšení prostředků pro Energetický regulační úřad, to je kapitola 349, o 45 milionů. Proč? Protože já nevím, jestli to víte, ale od roku 2022 nabylo účinnosti sedm novel energetického zákona. V každé té novele dáváme něco nového, co má řešit Energetický regulační úřad. Já jsem si udělal takový výcuc tady. Od 1. 1. 2022 to byl ten boj s energetickými šmejdy, energošmejdy, tam jsem byl zpravodaj dokonce a jsem rád, že jsme to přijali. Ale je to nějaká nová povinnost od 1. 7. 2022 registrace zprostředkovatelů. To jsou ti, kteří vlastně se tímhletím můžou živit a kteří to můžou nabízet lidem. Dále tady máme různé novely energetického zákona, kde se upravovalo zastropování cen a kompenzace pro obchodníky, zase ERÚ tam v tom hrála nějakou roli. Stejně tak jako od začátku roku 2023 se podílí na posuzování výše kompenzací pro obchodníky. Nově aktuálně to je komunitní energetika, další nová věc, kterou zase bude řešit Energetický regulační úřad. A samozřejmě paralelně s těmito změnami energetického zákona, které zvyšují agendu na ERÚ, je to vlastně celá energetická krize a extrémní nárůsty cen elektřiny a plynu. Úměrně tomu se zvyšuje množství podnětů ze strany občanů. Proč? Protože často oni nesouhlasí s tím vyúčtováním, často oni jsou pod tlakem různých hochštaplerů, kteří jim nabízejí zázračné ceny, protože jsou ty ceny vysoké, tak je to dobré lákadlo, a tyhlety praktiky nekalé počet podnětů a stížností lidí násobně zvyšují. Tohleto všechno dohromady, to znamená novely zákonů a větší tlak ze strany spotřebitelů, logický vzhledem k cenám energií, zvyšuje nároky na Energetický regulační úřad. A proto já tady navrhuju zvýšení financí o 45 milionů korun, což je 30 systematizovaných míst. Myslím si, že to je odůvodněno zcela jasně, 45 milionů, předtím 15 a předtím 7,5 milionů opravdu nepoloží státní rozpočet. ***