(17.50 hodin)
(pokračuje Zdeněk Kettner)

A poslední návrh kolegy Kobzy pod číslem 3546 navrhuje odebrat 1 miliardu korun z kapitoly Ministerstva zahraničních věcí z položky Příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím do zahraničí. Tyto prostředky navrhuje přesunout do kapitoly Všeobecná pokladní správa tak, aby pomáhaly českým občanům a českým institucím veřejné správy, konkrétně pak do položky Rezerva na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků, 500 milionů, a rezerva na mimořádné výdaje podle zákona o Integrovaném záchranném systému, 500 milionů. Tyto rozpočtové položky jsou dlouhodobě finančně velmi podhodnocené, jak bylo vidět například vloni při likvidaci rozsáhlého požáru v Hřensku i při jiných podobných událostech. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a jako další mám s přednostním právem přihlášenou paní místopředsedkyni Kláru Dostálovou. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Moc děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, kolegyně, kolegové, já mám tři pozměňovací návrhy.

První pozměňovací návrh se týká kofinancování, protože si myslím, že se Ministerstvo pro místní rozvoj zcela legitimně musí dostat do velkých problémů v příštím roce. Já se to pokusím tady panu ministrovi ukázat i na grafech a na číslech, protože Ministerstvo pro místní rozvoj tím, jak čerpá - máme dvě programová období, 2014 až 2020 a 2021 až 2027. V programovém období 2014 až 2020 - a už jsme tady o tom mluvili mnohokrát - má největší problémy s čerpáním právě Ministerstvo pro místní rozvoj v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Panu ministrovi by měli příjemci dodat faktury, to znamená, tam to ještě není proplaceno ze státního rozpočtu, zhruba za 23 miliard korun, a tyto peníze - nebo příjemci mohou ty faktury dávat až do 31. 12. 2023 - ale ty peníze v rozpočtu na rok 2024 nejsou, protože v rozpočtu na rok 2024 je plánováno pro Ministerstvo pro místní rozvoj na všechny evropské programy, to znamená včetně IROPu, včetně technické pomoci, prostě všechny tyto programy, včetně přeshraniční spolupráce, kde Ministerstvo pro místní rozvoj je řídícím orgánem pro česko-polskou spolupráci a tak dále, tak na všechny tyto programy má 10,7 miliardy. Z toho, když jsem se dívala do kapitolních sešitů, na IROP je to 1,3 miliardy na období 2014 až 2020, ale panu ministrovi chybí faktury za 23 miliard - tady tedy doufám, že všichni vnímáme, že to je trošku nepoměr - a na období 2021 až 2027 pan ministr má 6 miliard korun, ale zároveň on má pod smlouvami, to znamená finanční prostředky pod právními akty, za 20 miliard korun, takže lze předpokládat, že z těchto finančních prostředků určitě příjemci něco budou nárokovat v roce 2024 k proplacení. Takže pan ministr, pokud tedy on říká, že dočerpá do koruny, v příštím roce bude potřebovat jenom na období 2014 až 2020 minimálně 20 miliard korun plus něco z toho nového programovacího (programového?) období, i kdyby šla na půlku z té částky, co je pro (pod?) právními akty, tak je to 10 miliard. Takže on bude legitimně potřebovat 30 miliard a má tam v součtu na IROP, jak na staré období, tak na nové období, 1,3 plus 6. Takže mě by hrozně zajímala tedy i odpověď od pana ministra, jak to tedy uděláme, když pan ministr nebude mít na kofinancování evropských prostředků, a já si myslím, že tady asi není sporu mezi nikým z nás, že čerpání evropských programů by mělo být prioritou, protože tady na stokorunu českou dostáváme 85 korun z evropských zdrojů, takže by bylo skutečně asi velmi smutné, kdyby tím, že státní rozpočet nedá peníze, tak že by se ty peníze nedočerpaly. Samozřejmě jsem si vědoma toho, že i vládní rozpočtová rezerva má nějaké svoje limity, že tam je i spousta jiných námětů, proto na kofinancování jsem dala úplně minimální částku ve výši 4 miliard, aby alespoň v součtu, když sečtu tedy všechna ta období na kofinancování plus ty 4 miliardy, měli těch zhruba 10 miliard, což je tedy třetina z toho, což by reálně potřebovali, ale alespoň nějak, aby se to zasanovalo. Pozměňovací návrh je pod číslem 3654 a opravdu bych byla ráda, aby mi bylo odpovězeno na to, jak to tedy má udělat Ministerstvo pro místní rozvoj, když na to legitimně peníze v rozpočtu nemá.

Druhý pozměňovací návrh se týká bydlení, protože my tady slyšíme, a vláda v podstatě i na svých tiskových konferencích neustále říká, jak je pro ně bydlení důležité, jaká to je priorita, kolik peněz by se na bydlení mělo dávat a nemělo dávat. No, tak já bych chtěla jenom upozornit pana ministra Stanjuru, že Ministerstvo pro místní rozvoj má v kapitole na podporu bydlení 17 milionů korun. Tak to tedy úplně nevím, jak velkou prioritou to je. To jsou peníze, abych byla úplně spravedlivá, to jsou peníze přímo rezortů, které mají dotační programy, například domy s pečovatelskou službou nebo technická infrastruktura, to je program na zainvestování pozemku pro následnou bytovou výstavbu, kdy ty pozemky, takto do nich investují obce. Pak je tam samozřejmě program výtahy - tady bych opravdu ráda pozornost pana ministra zaměřila na to, že my máme nedostatek bytů. Víme to, nejsou nájemní byty, prostě máme nedostatek bytů v České republice, a program výtahy je o tom, aby se senioři nám nevystěhovávali z bytových domů, pokud bydlí třeba ve třetím a více nadzemním podlaží, protože kvůli svému zdravotnímu stavu oni samozřejmě hledají bydlení v nějakých přízemnějších domečcích a tak dále. A právě program výtahy je úplně ideální, protože to je o výtazích do bytových domů, kde výtah není. Tím pádem senior samozřejmě může zůstat ve svém bytě, protože i jeho zdravotní stav mu dovolí byt nadále využívat. A vzhledem k tomu, že ukazatel pro Ministerstvo pro místní rozvoj - a znova opakuji - je to opravdu 17 milionů korun, tak jenom - to je výsměch. Na podporu bydlení ministerstvo dá 17 milionů korun, proto navrhuji zvýšit tu částku o 500 milionů, aby právě bylo na tyto programy, protože program výtahy, o to je obrovský zájem, a skutečně by pan ministr tím zabil více much jednou ranou, jak se říká, protože spousta seniorů by nehledala bydlení někde jinde. A tento pozměňovací návrh je pod číslem 3653.

A poslední pozměňovací návrh pod číslem 3651. Tady tedy si myslím, že to skutečně může mít i nějaký negativní dopad, to, co se odehrálo na Ministerstvu pro místní rozvoj, protože pan ministr Bartoš má program na podporu rozvoje regionů. V rámci tohoto programu jsou podprogramy na místní komunikace pro obce do 3 000 a pro obce 3 000 až 10 000 a na rekonstrukce veřejných budov. Pan ministr vyhlásil výzvy, vyhlásil výzvy, posbíral projekty, ty dva dotační programy, které se týkají místních komunikací do 3 000, tam dodržel alokaci té výzvy, stejně tak u rekonstrukce veřejných budov také dodržel alokaci výzvy, ale u výzvy na místní komunikace 3 000 až 10 000 obyvatel v obcích, tam pan ministr vyhlásil 600 milionů, ale protože zazávazkoval i střednědobý výhled, který měl schválený s rozpočtem roku 2023, tak nyní oznamuje obcím, že jim z těch 600 milionů dá jenom 260. A já se obávám, že toto skutečně může mít dohru, protože v té výzvě není napsáno, že si to může kdokoliv jakkoliv upravovat, a tady skutečně vystavujete obce nehospodárnému nakládání s veřejnými prostředky, protože kdyby obce od začátku věděly, že tam bude pouhých 200 milionů korun, tak by mnoho obcí ty projekty vůbec nepředložilo, ale ve výzvě bylo 600 milionů a pan ministr nebo obce samozřejmě legitimně očekávají, že těch 600 milionů tedy bude ta čára, kde skončí podpora projektů. Samozřejmě, žádostí je více než za 600 milionů, ale myslím si, že tady bychom měli narovnat prostředí, protože jinak, jak říkám, budou to obce velmi těžko vysvětlovat na svých zastupitelstvech, jak je možné, že byly takto uvedeny v omyl, a proto tady navrhuji do částky 600 milionů dorovnat tento dotační program, a jedná se o 393 103 063 korun, aby se naplnila ta výzva. Znovu říkám, můžu panu ministrovi - je to i součást toho pozměňovacího návrhu, kde jsem mu udělala celou tabulku. Je samozřejmě na pováženou, že pan ministr závazkoval i střednědobý výhled, to si asi musíte vyřešit na vládní úrovni, ale stalo se a považuji za skutečně velmi nefér, aby to, co už bylo vyhlášeno ve výzvě, 600 milionů na místní komunikace pro obce 3 000 a 10 000 obyvatel, aby toto nebylo naplněno. Takže bych moc požádala pana ministra, aby se i pozměňovacímu návrhu pod číslem 3651 věnoval, a alespoň tedy, pokud samozřejmě se rozhodne nic nepodpořit, tak alespoň tady aby skutečně pomohl obcím a spíše dostál závazkům, koneckonců celé vlády, nejenom Ministerstva pro místní rozvoj, protože jak říkám, tady se obávám toho, že obcím se to nebude líbit, protože samozřejmě nebudou chápat, jak je toto možné, když to byla částka ve výzvě, a jak je možné, že to Ministerstvo pro místní rozvoj nenaplňuje. Chápu, že se škrtnou kvůli úsporám dotační tituly, že se třeba vůbec nevyhlásí, to všechno dokážu pochopit. Ale pokud už někdo něco vyhlásil, dal tam konkrétní alokaci, tak ta alokace by měla být naplněna. A myslím si, že státní rozpočet částku 300... ještě jednou ji přečtu, omlouvám se, 367 063 000 si myslím, že bez problémů by mohl naplnit, 393 103 063. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP