(18.40 hodin)
(pokračuje Jan Hrnčíř)
Zmařené investice poslední doby, masivní vyvádění peněz do zahraničí od firem a bank zahraničním vlastníkem a krachy velkých podniků bohužel potvrzují má slova. Česká republika je v ekonomické recesi a vláda místo řešení přichází s experimenty, které navíc přináší destabilizaci právní i daňovou. Místo řešení vážné alarmující situace, pomoci firmám a občanům, si hrajete na aktivistické diblíky, hloupě plácáte o odchodu z OSN, případně zjišťujete realitu v zahraničních supermarketech a zesměšňujete a degradujete jméno a obraz České republiky v očích celého světa. Jste směšní, neschopní a měli byste si to konečně přiznat a udělat to nejlepší, co byste pro tuto zemi udělat mohli, tedy odstoupit. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášena do rozpravy paní poslankyně Pošarová, připraví se pan poslanec Igor Hendrych. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo, dámy a pánové. Já bych se ráda přihlásila ke svým pozměňovacím návrhům 3572, 3573 a 3574. Nyní vám představím své pozměňovací návrhy.
V návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3572 navrhuji převod částky 100 milionů korun z rozpočtové kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu do rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj. Konkrétně jde o přesun této částky z výdajového ukazatele Dotace na obnovitelné zdroje energie do výdajového ukazatele Podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu, do rozpočtové položky Horská služba, která je dlouhodobě podfinancovaná. Dlouhodobé astronomické dotace ze státního rozpočtu na podporu soukromého byznysu v oblasti obnovitelných zdrojů energie nejsou ve veřejném zájmu a škodí systému veřejných financí. Navíc další desítky miliard korun podnikatelům v tomto oboru platí přímo v rámci účtů za elektřinu její spotřebitelé formou zvláštního povinného poplatku. Naopak rozpočet Ministerstva pro místní rozvoj se meziročně dramaticky snižuje, a to ve všech jeho ukazatelích, které na rozdíl od podpory takzvaných solárních baronů slouží k podpoře státu a společnosti prospěšných aktivit. Proto navrhuji přesunout částku 100 milionů korun z podpory obnovitelných zdrojů energie do rozpočtové položky Horská služba, jejíž objem se meziročně propadl o 14 %, celkem o 61,5 milionu korun, což je nepřijatelné a bezdůvodné. Vedlo by to k závažným problémům ve fungování této organizace, která provádí záchranné akce v našich horách, zachraňuje životy a zdraví jejich návštěvníků a vytváří podmínky pro jejich bezpečnost.
V návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3573 navrhuji převod částky 3 miliardy korun z rozpočtové kapitoly Ministerstva průmyslu a obchodu do rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj. Konkrétně jde o přesun této částky z výdajového ukazatele Dotace na obnovitelné zdroje energie do výdajového ukazatele Podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu do rozpočtové položky Ostatní výdaje na regionální rozvoj a cestovní ruch. O předimenzovanosti a bezdůvodnosti vysokých rozpočtových dotací solárním baronům jsem již hovořila. Naopak rozpočet Ministerstva pro místní rozvoj se meziročně dramaticky snižuje, a to ve všech svých ukazatelích, v rozmezí od jedné do dvou třetin loňského stavu. Proto navrhuji přesunout částku 3 miliardy korun z podpory obnovitelných zdrojů energie do rozpočtové položky Výdaje na regionální rozvoj a cestovní ruch, jejíž objem se meziročně snížil o 30 %, celkem o více než 6 miliard korun. To je neakceptovatelné a vážně by to tento segment, který byl po dlouhou dobu zasažen dopady epidemie koronaviru a s ním spojených omezení a utlumení vnitrostátní turistiky, poškodilo včetně dopadu na české podnikatele a zaměstnanost v tomto sektoru anebo dopadu na rozpočty našich obcí a měst.
V návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3574 navrhuji převod částky 2 miliard korun z rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy do rozpočtové kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj. Konkrétně jde o přesun této částky z výdajového ukazatele Výdaje na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů mimo výzkum, vývoj a inovace do výdajového ukazatele Podpora bydlení, konkrétně do položky Dotace státnímu fondu podporou investic na podporu bydlení. Dotčené výdaje v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy se týkají nejrůznějších školicích a přednáškových programů typu vzdělávání pro konkurenceschopnost, které se týkají obecných a jednostranně ideologických záležitostí jako rovné příležitosti, rámec celoživotního učení, inkluze, partnerství a sítě či vlastní řízení, kontrola, monitorování a hodnocení těchto programů, včetně nákladů na jejich propagaci a podobně. Na těchto programech do velké míry participují různé politické a vlivové neziskové organizace, přičemž na rozdíl od většiny ostatních rozpočtových ukazatelů a položek se výdaje v této položce navyšují meziročně o více než 2 miliardy korun, což je nehorázné, protože nejde o podporu českých občanů ohrožených chudobou ani o peníze na podporu restartu české ekonomiky, kde by meziroční navýšení bylo naopak vítané. Proto navrhuji objem těchto prostředků ponechat na loňské úrovni a ušetřené 2 miliardy korun přesunout na podporu bydlení pro české pracující rodiny v rámci kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj, kde naopak dochází k nevysvětlitelnému meziročnímu snížení objemu výdajů o více než 60 %. Jedná se o částku zhruba 1,4 miliardy korun. To je v době, kdy jsme dle relevantních mezinárodních srovnávacích statistik na předposledním místě v Evropě, co se týče dostupnosti bydlení, poměru mezi průměrnou cenou bytu a průměrným příjmem. Jde o posílení rozpočtu Státního fondu podpory investic, jehož úkolem a posláním je právě podporovat dostupné bydlení pro české občany nejrůznějšími programy půjček na pořízení či rekonstrukci nemovitosti a pomoc obcím v této oblasti. Navíc aktuální novelou zákona dostává tento fond další povinnosti, takže nedává smysl současně mu výrazně snižovat rozpočet, jestliže jde o činnosti, které jsou jednoznačně ve veřejném zájmu. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí pan poslanec Hendrych, připraví se pan poslanec Ryba. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane ministře, já bych si dovolil představit pozměňovací návrh, který jsem podal společně se svými kolegy, paní poslankyni Helenou Válkovou a panem poslancem Radkem Vondráčkem, k vládnímu návrhu zákona státního rozpočtu České republiky na rok 2024, který je evidován pod sněmovním tiskem 3593.
Formální odůvodnění si nechám nakonec. Na začátek bych si dovolil říci nějaké stručné odůvodnění našeho pozměňovacího návrhu. V principu jde o to, že cílí na to, aby Probační a mediační služba České republiky mohla přijmout o 100 úředníků více, než má. Dlouhodobě totiž pracuje v této velmi důležité službě pouze 500 úředníků a asistentů. Já osobně nebo se svými kolegy vnímáme jako problém to, že mají průměrně 100 případů ročně, které musí řešit. Ze znalosti věci, znalosti této problematiky, které se věnuji dlouhodobě, vím, že je to počet příliš vysoký na to, aby mohla jejich práce být dostatečně kvalitní a efektivní. Domnívám se, že by jich mohlo být ještě více než 100, ale je to tedy takový jakýsi uměřený návrh v tomto významu, aby se začalo něco dít a aby se začala tato agenda rozšiřovat, respektive aby získala další síly.
Má to ještě jakýsi širší kontext, protože vládní koalice se zavázala snižovat počet odsouzených ve výkonu trestu. Dokonce tady existuje i nějaká pracovní skupina, která se tím zabývá a v podstatě cílí pouze na jeden takový řekněme i důležitý pilíř, který není tedy jediný. To je to, že se změní trestněprávní předpisy v tom smyslu, že do nepodmíněného výkonu trestu odnětí svobody bude chodit méně lidí, než chodí, respektive bude odsuzováno méně lidí. Už se ale zjevně nemyslí na to, co tedy s těmi lidmi bude, protože oni nějakým způsobem potrestáni budou, pravděpodobně alternativním trestem. Výkon dohledu nad alternativními tresty má právě Probační a mediační služba České republiky, a vůbec se tedy nepočítá s tím, že jednak jejich agenda je už opravdu přesycena v této době, a nepočítá se s tím, že daleko vyšší počet klientů budou mít velice brzy poté, co se spustí reforma trestněprávních předpisů. Budou tedy muset mít daleko více klientů a jejich agenda bude podstatně širší za stávajícího počtu 500 úředníků a asistentů. Tak to je stručné odůvodnění. ***