(18.50 hodin)
(pokračuje Igor Hendrych)

A nyní bych si dovolil tedy formálně ještě načíst to, jak to vlastně je zamýšleno. V kapitole 336 Ministerstvo spravedlnosti se zvyšují výdaje souhrnného ukazatele, Výdaje celkem, a specifického ukazatele, výdaje, výdajový blok, Výdaje justiční část, a průřezového ukazatele Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci o částku 62 531 288 korun, a naproti v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa se snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Výdaje vládní rozpočtová rezerva o tutéž částku, tudíž o 62 531 288 korun. Současně dochází k úpravě odpovídající části návrhu zákona včetně příloh.

Abych to ještě trošku možná upřesnil, tu částku těch 62,5 milionu a tak dál, kterou jsem tady načetl, je to v podstatě přesně napočítáno, aby to vyšlo na platy dalších 100 úředníků, případně asistentů Probační a mediační služby. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní v rozpravě vystoupí pan poslanec Ryba a připraví se pan poslanec Sadovský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Drahoslav Ryba: Vážená paní předsedající, zbylé kolegyně a kolegové. Dovolím si okomentovat návrh rozpočtu kapitoly 314 Ministerstva vnitra, zejména část výdajů Hasičského záchranného sboru ČR, který je dle mého názoru špatný a může znamenat zhoršení, v tom nejhorším případě i ohrožení vnitřní bezpečnosti České republiky.

Současně se pokusím odůvodnit své pozměňovací návrhy, které jsem podal. Chápu snahu o šetření, ale nemyslím si, že je dobré šetřit zrovna v této kapitole, to znamená kapitola 314, která byla pro rok 2024 snížena o 2,3 miliardy korun. Z toho navrhovaná úspora, která se týká Hasičského záchranného sboru ČR, činí zhruba 1,1 miliardy korun. Bezpečnostní situace v České republice se zhoršuje a musíme se připravit na možná další zhoršení. Může za to zejména mezinárodní situace spojená s invazí ruských vojsk na Ukrajině a s tím spojená migrace, situace v Izraeli a Gaze, radikalizace některých propalestinských skupin, vidíme to v Anglii, Francii, ale i Německu a podobně. Abychom mohli čelit těmto novým hrozbám, musíme se na ně připravit, a to nejen vojensky, a to v žádném případě nechci zpochybňovat návrh rozpočtu armády nebo zvýšení rozpočtu pro armádu, protože to je také nutné, ale musíme se soustředit i na vnitřní bezpečnost a ochranu obyvatel. To se ale neobejde bez dostatku finančních prostředků. Když to neuděláme, bude to velká chyba.

Proto jsem se svou kolegyní paní Janou Mračkovou Vildumetzovou a kolegy Josefem Kottem, Martinem Kuklou a Hubertem Langem připravil několik pozměňovacích návrhů, které alespoň částečně napravují nedostatky navrhovaného rozpočtu v části týkající se Hasičského záchranného sboru ČR, včetně tedy dobrovolných hasičů.

První pozměňovací návrh - jedná se v něm o navýšení prostředků na ostatní běžné výdaje, což jsou běžné věci jako nákup materiálu, vody, paliv, energií, nákup služeb a podobně, u Hasičského záchranného sboru ČR. Navýšení reaguje zejména na rostoucí ceny vstupů pohonných hmot, elektrické energie v souvislosti s inflací a zabezpečení údržby nemovitého majetku v situaci, kdy není dostatek finančních prostředků na komplexní rekonstrukci stávajících a výstavbu nových objektů. Pro srovnání uvádím, že v roce 2022 byl rozpočet výdajů Hasičského záchranného sboru na ostatní běžné výdaje, o kterých se bavíme, ve výši 1 954 931 000 korun a v navrhovaném rozpočtu na rok 2024 je částka 1 543 693 000 korun. Jedná se tedy o snížení oproti toku 2022 o 22 %, přitom rostou všechny vstupy. Například cena nafty, která je jednou z velkých nákladových položek hasičů, v lednu 2021 stála ještě 27,04 korun, v říjnu letošního roku je průměrná cena motorové nafty na našich benzinových pumpách 39,44 korun. Na tyto inflační nárůsty nebyl při sestavování rozpočtu vůbec brán zřetel. Tyto neuvážené škrty mohou ve svých důsledcích znamenat snížení úrovně vnitřní bezpečnosti České republiky. Proto v pozměňovacím návrhu chceme přesunout do kapitoly 314 Ministerstva vnitra 400 milionů korun z vládní rozpočtové rezervy.

Další dva pozměňovací návrhy se týkají platů příslušníků a občanských zaměstnanců. V návrhu rozpočtu je jejich snížení u příslušníků o 2 %, u občanských zaměstnanců dokonce o 3,7 %. Náš pozměňovací návrh je vrací na úroveň, která je známá k 30. září letošního roku. Snížení platů příslušníků, pokud k němu tedy skutečně dojde, by znamenalo významné zvýšení odchodovosti, a to zejména nejzkušenějších příslušníků. U občanských zaměstnanců je situace ještě horší. Průměrný plat těchto zaměstnanců v současné době je 37 500 korun a mají být pro příští rok sníženy o 1 400 korun. Hasičský záchranný sbor tím ještě více ztrácí konkurenceschopnost na trhu práce, protože průměrná očekávaná mzda v České republice pro letošní rok je 40 324 korun, to vše při 3,5% nezaměstnanosti a při obrovské inflaci, která značně snížila a snižuje reálnou mzdu. Velkým nebezpečím pro sbor může být odliv těchto zkušených zaměstnanců a jejich náhrada bude rovněž velmi složitá, a to jak co do počtu, tak i kvality případných nových zaměstnanců. To může mít negativní dopad i na celkové zabezpečení těchto nutných činností u Hasičského záchranného sboru, bez kterých se neobejde, a v konečném důsledku to může znamenat i další kapku ohrožení vnitřní bezpečnosti České republiky. Proto navrhujeme přesunout na příslušníky Hasičského záchranného sboru 188 milionů, na platy občanů 15 milionů, a to opět z vládní rozpočtové rezervy.

Náš čtvrtý pozměňovací návrh se týká navýšení finančních prostředků Hasičského záchranného sboru určených na podporu spolkové činnosti spolků působících na úseku požární ochrany. Jde zejména o dohody o pracovní činnosti na školách dobrovolných hasičů a některých lidí zabezpečujících činnost těchto spolků. V případě nepřidělení této dotace nebude s nimi možné uzavřít od nového roku tyto dohody. Tato sdružení mají více jak 350 000 členů a tvoří základnu pro jednotky sboru dobrovolných hasičů obcí, které jsou jednou ze základních složek integrovaného záchranného systému. Dobrovolní hasiči ale nezasahují pouze u mimořádných událostí, ale odvádějí i obrovský kus práce na úseku prevence, práce s mládeží, na úseku sportu, kultury a podobně. Krácení těchto prostředků na 50 % - a podotýkám, že z hlediska státního rozpočtu jde o pouhých 9,5 milionu korun - je výsměchem všem dobrovolným hasičům, kteří dobrovolně odvádějí obrovský kus práce pro naši společnost. Proto navrhujeme těchto 9,5 milionu rovněž přesunout z vládní rozpočtové rezervy do kapitoly 314 Ministerstva vnitra.

Tato část rozpočtu byla projednána i na podvýboru pro Hasičský záchranný sbor, který ve svém usnesení konstatuje, že snížení rozpočtu Hasičského záchranného sboru ČR navržené ve sněmovním tisku 549 považuje za znepokojivé, současně považuje za znepokojivé i snížení neinvestičních transferů spolkům působícím na úseku požární ochrany a doporučuje ministrovi vnitra nalézt řešení pro navýšení těchto prostředků. Následně bylo toto usnesení projednáno i na výboru pro bezpečnost a musím férově říci, že pan ministr vnitra slíbil problém ohledně dotací na podporu spolkové činnosti vyřešit. Současně konstatuji, že ministr vnitra veřejně slíbil, že nedojde ke snížení platů hasičů. Tak o tom se přesvědčíme v příštím roce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP