(19.30 hodin)
(pokračuje Jana Berkovcová)
Druhý pozměňovací návrh pod číslem 3602 má za cíl navýšit finanční prostředky v oblasti ostatních neinvestičních výdajů v regionálním školství o částku 1 323 000 000 korun. Už v roce 2022 došlo ke skokovému snížení ostatních neinvestičních výdajů veřejným školám oproti roku 2021. Rozpočet na rok 2023 tento propad nedorovnal. V roce 2024 má dojít opět ke krácení ONIV na dosud nejnižší hodnotu 2 306 000 000, což je pokles o 12 % oproti letošnímu roku a pokles téměř o 40 % oproti roku 2021. Dostatek prostředků v ONIV je ale pro školy zásadní. Z položky ONIV školy hradí téměř vše, co nejsou platy a provozní prostředky na energie a topení. Platí z nich například pomůcky, učebnice pro žáky, plavání a další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Co se týče vysokých škol, výdaje v ukazateli Vysoké školy jsou pro rok 2024 navrženy zhruba na stejné úrovni jako letos a to je naprosto nedostatečné. Již v roce 2022 byl vznesen vysokými školami požadavek na rozpočet roku 2023 na růst mezd ve vysokém školství. Tento požadavek však nebyl ze strany vlády i přes sliby tehdejšího ministra školství uspokojen. Důvodem požadavku bylo, že celková průměrná měsíční hrubá mzda vysokoškolských odborných asistentů, vědeckých pracovníků a asistentů je o 20 až 36 % nižší, než činí průměr mzdové sféry s vysokoškolským vzděláním v České republice. Mzdy učitelů na vysokých školách tak přestávají být konkurenceschopné i s platy učitelů v regionálním školství. Z hlediska konkurenceschopnosti na trhu práce v České republice, především pro mladé vysokoškolské učitele, je tento stav zcela kritický a dlouhodobě neudržitelný. Sem směřuje náš pozměňovací návrh pod číslem 3601, který navrhuje navýšení výdajů kapitoly Věda a vysoké školy o 1 750 000 000 korun, které by zajistilo zvýšení průměrné měsíční hrubé mzdy o 5 až 6 %, a to formou plošného navýšení tarifních složek mzdy zaměstnanců na vysokých školách o 10 %, a pomohlo by tak stabilizovat vážnou situaci na veřejných vysokých školách.
A poslední, čtvrtý pozměňovací návrh pod číslem 3604 vrací zpět do rozpočtu částku 20 500 000 korun, o kterou byly sníženy dotace na podporu činnosti v oblasti mládeže oproti letošnímu roku. Takto vysoký škrt by měl výrazný negativní dopad na činnost organizací, které pracují s dětmi. Z této rozpočtové položky jsou financovány volnočasové mimoškolní aktivity pro děti a mládež, které zajišťují organizace jako Junák - český skaut nebo Pionýr. Volnočasové aktivity poskytované těmito organizacemi jsou často jedinými možnými zájmovými kroužky, které si mohou rodiče pro své děti dovolit.
Tímto se k uvedeným pozměňovacím návrhům přihlašuji a děkuji za vaši případnou podporu.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkný večer. Děkuji vám, paní poslankyně. Budeme pokračovat v rozpravě a nyní dostává slovo pan poslanec Karel Sládeček, připraví se paní poslankyně Lucie Šafránková. Prosím.
Poslanec Karel Sládeček: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové, přihlašuji se ke svému pozměňovacímu návrhu, který je řádně odůvodněn a veden v systému pod číslem 3509. Pěkný večer.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Jako další vystoupí paní poslankyně Lucie Šafránková, připraví se pan poslanec Radovan Vích. Prosím.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi představit svých pět pozměňovacích návrhů ke státnímu rozpočtu a přihlásit se k nim.
V pozměňovacím návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3570 navrhuji přesunout 1 miliardu korun z rozpočtové kapitoly Ministerstvo průmyslu a obchodu do rozpočtové kapitoly Ministerstvo práce a sociálních věcí. Konkrétně se tady jedná o přesun těchto prostředků ze specifického výdajového ukazatele Dotace na obnovitelné zdroje energie do specifického výdajového ukazatele Dávky osobám se zdravotním postižením. Objem výdajů v rozpočtové položce Dotace na obnovitelné zdroje energie lze vzhledem k situaci v oblasti energetiky a veřejných financí považovat za příliš vysoký. Naopak podpora osob se zdravotním postižením, na které tvrdě dopadá dlouhotrvající vysoká inflace, je ve veřejném zájmu i proto, aby tyto osoby nemusely žádat o další nepojistné sociální dávky. Je třeba valorizovat velice nízký příspěvek na mobilitu pro tyto osoby a rovněž tak je nutné prodloužit účinnost jeho zvýšené varianty příspěvku na mobilitu pro osoby využívající přístroje domácí plicní ventilace, jejichž provoz je kvůli vysokým cenám energií čím dál dražší.
V pozměňovacím návrhu pod číslem dokumentu 3538 navrhuji převést v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstvo práce a sociálních věcí 500 000 korun z výdajového ukazatele Podpory v nezaměstnanosti do výdajového ukazatele Neinvestiční nedávkové transfery, konkrétně do položky Transfery územním rozpočtům na sociálně-právní ochranu dětí. Meziroční navýšení výdajů na podporu v nezaměstnanosti o téměř 1 miliardu korun považuji za nadbytečné zejména v situaci, kdy zde máme více než 200 000 volných pracovních míst. Prvořadou prioritou vlády v této oblasti musí být i za pomoci nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti co nejrychlejší obsazení těchto míst osobami, které se ocitly dočasně bez zaměstnání. Naopak výdaje na sociálně-právní ochranu dětí jsou dlouhodobě nízké, a navíc se mají meziročně snížit o dalších 100 milionů korun, což může ohrozit samotný systém péče o naše ohrožené děti.
V pozměňovacím návrhu s číslem 3539 navrhuji z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa ze specifického výdajového ukazatele Odvody do rozpočtu Evropské unie přesunout 1,3 miliardy korun do rozpočtové kapitoly Ministerstvo práce a sociálních věcí, konkrétně do specifického výdajového ukazatele Ostatní výdaje organizačních složek státu, a to konkrétně do položky na Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci v rámci Úřadu práce České republiky. V rámci rezortu práce a sociálních věcí navrhuje vláda snížit objem prostředků určených na platy zaměstnanců meziročně o zhruba 300 milionů korun, což by již potřetí za sebou prohloubilo pokles reálných mezd v tomto sektoru a přineslo by to další odchody kvalifikovaných a potřebných zaměstnanců, což je závažné zejména ve chvíli, kdy je velký objem agend a povinností Úřadu práce a kdy vlivem poklesu životní úrovně i příjmové situace občanů České republiky narůstá i počet žadatelů o sociální dávky administrované tímto úřadem.
Následující dva návrhy předkládám se svým kolegou Radkem Rozvoralem. V návrhu pod číslem 3554 navrhujeme z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa ze specifického výdajového ukazatele Odvody do rozpočtu Evropské unie přesunout 2,3 miliardy korun do rozpočtové kapitoly Ministerstvo práce a sociálních věcí, konkrétně do výdajového ukazatele Příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách. Podpora zdravotně postižených občanů závislých na péči jiných osob je ze strany státu a vlády absolutně nedostatečná. Příspěvek pro osoby v I. a II. stupni závislosti se nezvyšoval téměř osm let a i vlivem rostoucí inflace je katastrofálně nízký. Proto je potřeba tuto rozpočtovou položku posílit a tyto příspěvky zvýšit. Naopak odvody do rozpočtu Evropské unie jsou vysoké dostatečně, až přespříliš. ***