(19.40 hodin)
(pokračuje Lucie Šafránková)

V pozměňovacím návrhu s číslem 3555 pak navrhujeme z rozpočtové kapitoly 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu ze specifického výdajového ukazatele Dotace na obnovitelné zdroje energie přesunout 2 miliardy korun do rozpočtové kapitoly 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí, konkrétně do specifického výdajového ukazatele Dávky státní sociální podpory a pěstounské péče. Objem dotací na obnovitelné zdroje energie z veřejných prostředků je, jak jsem již uvedla, nepřiměřeně vysoký a tyto 2 miliardy korun navrhujeme přesunout do rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí a navýšit zde objem výdajů v rozpočtové položce dávky státní sociální podpory a pěstounské péče, kterou vláda oproti loňsku vůbec neplánuje zvýšit, přestože inflace neustále roste a jde o prostředky primárně určené na podporu rodin pečujících o děti včetně opuštěných a ohrožených dětí. Na dávky státní sociální podpory navrhuji navýšení rozpočtových prostředků o 1,5 miliardy korun, na dávky pěstounské péče pak o 500 milionů korun. Děkujeme vám za podporu našich návrhů.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Jako další vystoupí pan poslanec Radovan Vích, připraví se paní poslankyně Vladimíra Lesenská. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radovan Vích: Dobrý večer. Děkuji za slovo, pane předsedající. Já se pokusím ve zkratce nebo maximálně zkrátit svůj pozměňovací návrh, který je evidován jako sněmovní dokument 3547. Je to poměrně jednoduchý pozměňovací návrh, který se týká rozpočtové kapitoly Ministerstva obrany, a jsou to přesuny navrhované v rámci této rozpočtové kapitoly, akorát z jednoho výdajového okruhu na vytvoření nového výdajového okruhu. V principu se jedná o částku 15 593 130 937 korun, z kterých navrhuji vyčlenit 500 milionů korun tak, že 244 milionů na projekt obrany proti dronům a 256 milionů na modernizaci letounů Jas 39-Gripen, které navrhuji přesunout z plánované částky na modernizaci z roku 2025 na rok 2024. A o ten zbytek, to znamená 15 093 130 937 korun, chci navýšit výdajový okruh zajištění politicko-strategického řízení obrany státu, a to za účelem doplňování potřebné výzbroje, techniky a materiálu nutných pro jednotlivé krizové stavy, pro obranu teritoria, pro zabezpečení systému velení a řízení, přičemž vycházím zejména ze zprávy o zajišťování obrany státu v roce 2022 a zprávy o činnosti Vojenského zpravodajství za rok 2022, které jsou v utajovaném režimu, a proto bych v současné době v této podobě považoval to odůvodnění za dostatečné.

Ještě jednou zdůrazňuji, že se jedná o sněmovní tisk nebo evidenci tohoto pozměňovacího návrhu pod číslem 3547, a žádám vás o jeho podporu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Vladimíra Lesenská a připraví se pan poslanec Oldřich Černý. Prosím.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se přihlásila ke sněmovnímu dokumentu pod číslem 3548, kterým v kapitole 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zvyšuji výdaje ve specifickém ukazateli Věda a vysoké školy v oblasti Vysoké školy o částku 1 miliardy a snižuji výdaje specifického ukazatele kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa ve specifickém ukazateli Odvody do rozpočtu Evropské unie o 1 miliardu.

Podfinancování vysokých škol a vědy a výzkumu jako takového vede nejen k erozi akademického prostředí, ale i k odchodu talentů do zahraničí, ohrožuje schopnost škol vychovávat inovátory a vědce, kteří jsou nezbytní pro ekonomický růst a sociální rozvoj země. Bez adekvátního zvýšení rozpočtu v rámci kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy riskujeme další oslabení vzdělávacího systému a jeho schopnosti přispívat k prosperitě země a zajistit pro firmy pracovníky, kteří by zvládli požadavky průmyslu 4.0, a to v oblasti inovací, robotizace a automatizace. Podfinancování způsobuje, že sektoru vědy a vysokého školství chybí zásadní finanční prostředky pro udržení kvality a konkurenceschopnosti, což kromě jiného vedlo k veřejným protestům zaměstnanců univerzit po celé zemi. Bez dostatečného rozpočtu nelze očekávat, že vysoké školy budou schopny poskytovat vzdělání, které odpovídá současným i budoucím potřebám společnosti a trhu práce. Děkuji za podporu tohoto pozměňovacího návrhu.

A jako druhé se hlásím ke sněmovnímu dokumentu 3512. Je to pozměňovací návrh, který podávám společně s paní kolegyní Helenou Válkovou a kolegou Petrem Sadovským. Konstatuje, že v kapitole 336 Ministerstvo spravedlnosti se zvyšují výdaje ve specifickém ukazateli Výdaje na zabezpečení plnění úkolů Ministerstva spravedlnosti v oblasti vězeňství o částku 510 milionů korun a v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa se snižují výdaje ve specifickém ukazateli Bezpečnost a veřejný pořádek o částku 510 milionů korun. Výdaje na činnost Ministerstva spravedlnosti České republiky ve vězeňské části jsou v návrhu rozpočtu ponížené oproti letošnímu roku v některých položkách až téměř o 80 %, ale ponížení rozpočtu v této části probíhalo již v předcházejících letech, a dochází tedy k průběžnému podfinancování rozpočtu Ministerstva spravedlnosti.

Vězeňská služba je bezpečnostní sbor, který zajišťuje výkon vazby a výkon trestu odnětí svobody, jakož i ochranu pořádku a bezpečnosti při výkonu soudnictví a správě soudů, při činnosti státních zastupitelství a Ministerstva spravedlnosti. Vězeňská služba České republiky musí v rámci ostatních věcných výdajů prioritně zajistit výdaje na nákup potravin pro stravování vězněných osob a chovanců, výdaje na plynulý a nepřetržitý provoz věznic a vazebních věznic, a to jak výdaje provozně technické - nákup vody, paliv, energií - tak výdaje představující zajištění nepřetržité péče o vězněné osoby: oděvy, obuv, prádlo, léky, zdravotnický materiál, potřeby pro hygienickou péči, praní prádla, deratizaci, odvoz odpadků, revize a další. Musí zajistit výdaje na pořízení a obměnu výstroje a výzbroje příslušníků, dále výdaje podmiňující bezporuchovou funkčnost bezpečnostních zařízení zajišťujících střežení a přepravu vězněných osob i ostrahu vězněných objektů a pracovišť. Musí zajistit výdaje na úhrady smluvně poskytovaných licencí kancelářského softwaru, zařízení a úpravy veškerých systémů IT, provoz datových schránek a další v této oblasti.

Dále Vězeňská služba musí zajistit výdaje spojené s poplatky za poštovní služby, telekomunikace, správní řízení a další. Další oblastí, kterou Vězeňská služba zajišťuje, jsou nákupy materiálu pro vlastní výrobu, provoz a údržbu informačních a telekomunikačních zařízení, sociální poukázky dle zákona č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody, v platném znění, příspěvky při propouštění a dále také výdaje na náborový příspěvek v souladu s novelou zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, v platném znění.

Také je třeba dodat, že navrhované škrty v rozpočtu jsou ve srovnání s rokem 2023 ve výše uvedených částech pouze na papíře a v konečném důsledku se řešení nedostatečného financování Vězeňské služby vláda stejně nevyhne. Virtuální škrty jsou tedy nekoncepčním krokem. Zachování optimální funkčnosti našeho vězeňství by mělo být jednou z priorit státu, aby na straně jedné nedocházelo k ohrožení obyvatelstva a na straně druhé ke krácení ústavně zaručených práv odsouzených na důstojný průběh výkonu trestu odnětí svobody.

Takže děkuji i za podporu tohoto pozměňovacího návrhu a znovu opakuji, že se k oběma pozměňovacím návrhům hlásím. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP