(18.20 hodin)
(pokračuje Jan Hrnčíř)

Navíc fond může nebo by měl nově nabývat podíly i v jiných právnických osobách než jen v těch, které zřídí nebo založí, což je také velmi diskutabilní. Příliš se to vzdaluje smyslu fondu. Maximálně by se možná mohlo uvažovat o nějakých právnických osobách zřízených dejme tomu samosprávami, ale i s tímto máme problém, a rozhodně bychom chtěli, aby se o tomhle zákoně jednalo i ve výborech, takže jsme proti projednávání v § 90. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Je ještě někdo, kdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Nikoliv.

V tom případě se tedy táži, jestli je zájem o závěrečná slova? Není. Pan zpravodaj... Ano, je, tak prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já jenom v krátkosti. Jsem rád, že to půjde do výborů. Já bych možná ani nešel vzhledem k tomu, že hovoříme o účinnosti na 1. 7. příštího roku, a je zde ještě třeba otázka, a to jsem se bavil i s paní místopředsedkyní Sněmovny Dostálovou, o elegantnějším navázání prostředků z Národního plánu obnovy, tak bych ponechal i klasické termíny pro projednání na výborech, jak ostatně zaznělo i od pana kolegy z SPD.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo? (Ano.)

 

Poslanec Jiří Carbol: Jenom shrnu obecnou diskusi. Vystoupili tři poslanci a bylo vzneseno veto na § 90.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji. V tom případě tedy se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jakožto výboru garančnímu. Já jsem mezitím zagongoval a ptám se, jestli ještě někdo má zájem na přikázání jinému výboru jakožto garančnímu? Nikoho nevidím. Chviličku ještě počkáme na kolegy a kolegyně. Takže přistoupíme k hlasování.

 

Já se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jakožto výboru garančnímu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 112, přihlášeno 146, pro bylo 109, proti nebyl nikdo. Výsledek je: přijato.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jakožto garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Nemá. V tom případě je to vše, jiný návrh zde nezazněl, jak řekl pan zpravodaj, a já děkuji všem za spolupráci.

A jsme u bodu číslo 21.

Ještě předtím přečtu omluvy. Paní poslankyně Taťána Malá od 18.30 z osobních důvodů, paní poslankyně Monika Oborná od 18 hodin ze zdravotních důvodů, pan poslanec Karel Havlíček od 19 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Martin Kupka od 16.30 do 18 z pracovních důvodů.

 

Jsme u bodu

 

21.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb.,
o investičních společnostech a investičních fondech,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 570/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Hezký podvečer. Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych v krátkosti uvedl sněmovní tisk číslo 570. Je to návrh zákona, kterým se mění zákon o investičních společnostech a investičních fondech.

Tento návrh reaguje na poznatky z výkladové praxe, aplikační praxe v oblasti fondového financování a navazuje na koncepci rozvoje kapitálového trhu, kterou schválila minulá vláda v roce 2019. Hlavními navrhovanými opatřeními jsou úprava takzvaných nelicencovaných správců, rozšíření možností vytvářet podfondy a úprava dalších dílčích oblastí, u kterých byla trhem či Českou národní bankou identifikována potřeba vyjasnění. Nelicencovaní správci, někdy též označovaní jako podlimitní fondy nebo minifondy, nebo také v tisku často jsou označováni jako patnáctkáři podle čísla paragrafu, kde jsou upraveni, jsou právnické osoby, které mohou provádět správu majetku srovnatelnou s obhospodařováním, aniž by podléhali rozsáhlé regulaci zákona či dohledu České národní banky.

Z praxe plynou zjištění, že je účelné omezit investice prostřednictvím těchto subjektů, jelikož se drobní investoři mylně domnívají, že se jedná o relativně bezpečné investice. V této oblasti tedy návrh zákona obsahuje tyto změny: Zvyšuje se informační povinnost vůči investorům, explicitně se stanoví minimální výše investice každého investora odpovídající částce 125 000 euro. Výjimku může mít maximálně 20 investorů, ovšem splnění této výjimky musí být ověřeno auditorem u každého subjektu, který má více než 20 investorů, a musí to potvrdit ve zprávě auditora, na což bude moci dohlížet Česká národní banka. A pak se zavádí sankční seznam nelicencovaných správců ze seznamu vedeného Českou národní bankou. V návaznosti na rozvoj kapitálového trhu se umožňuje komanditní společnosti na investiční listy a uzavřené akciové společnosti, která je investičním fondem, vytvářet podfondy, což by mělo přispět ke zvýšení atraktivity těchto právních forem.

A současně z dalších navrhovaných změn lze zmínit upřesnění, že u investičních fondů vytvářejících podfondy stačí vyhotovit status pouze ve vztahu k těmto podfondům, zúžení rozsahu aktiv, která musí mít depozitář fondu kvalifikovaných investorů v úschově, sloučení seznamu zahraničních investorů fondu vedených Českou národní bankou, vyjasnění procesních aspektů likvidace podílového fondu nebo sjednocení lhůt pro některá licenční řízení.

Děkuji za slovo, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Libor Turek.

 

Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych přednesl svou krátkou zpravodajskou zprávu k tomuto návrhu zákona. Jak už bylo řečeno, vláda České republiky schválila v roce 2019 koncepci rozvoje kapitálového trhu v České republice 2019 až 2023 a tato koncepce byla publikována na webových stránkách Ministerstva financí.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, se snaží reagovat na některé nedostatky zejména v oblasti fondového financování. Takzvaní nelicencovaní správci hospodaří s majetkem investovaným veřejností. Investoři se domnívají, že investují do regulovaných subjektů, a dochází tak k jejich zmatení, kdy si neuvědomují, že se jedná o vysoce rizikové investice. Nelicencovaní správci v zásadě nepodléhají regulaci zákona o investičních společnostech a investičních fondech ani dohledu České národní banky. Ačkoliv je nabízení veřejnosti investovat do těchto subjektů zakázáno, máme indikace z trhu i dohledu, že opak je pravdou.

Pan ministr zmínil v podstatě výčet všech těch nejdůležitějších změn, kterých se tato novela zákona týká, tak mi dovolte, abych si ten výčet odpustil, protože už tady zmíněn byl.

Jenom ještě připomenu, že účinnost se navrhuje od 1. 7. 2024. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP