Úterý 28. listopadu 2023, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

21.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb.,
o investičních společnostech a investičních fondech,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 570/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Hezký podvečer. Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych v krátkosti uvedl sněmovní tisk číslo 570. Je to návrh zákona, kterým se mění zákon o investičních společnostech a investičních fondech.

Tento návrh reaguje na poznatky z výkladové praxe, aplikační praxe v oblasti fondového financování a navazuje na koncepci rozvoje kapitálového trhu, kterou schválila minulá vláda v roce 2019. Hlavními navrhovanými opatřeními jsou úprava takzvaných nelicencovaných správců, rozšíření možností vytvářet podfondy a úprava dalších dílčích oblastí, u kterých byla trhem či Českou národní bankou identifikována potřeba vyjasnění. Nelicencovaní správci, někdy též označovaní jako podlimitní fondy nebo minifondy, nebo také v tisku často jsou označováni jako patnáctkáři podle čísla paragrafu, kde jsou upraveni, jsou právnické osoby, které mohou provádět správu majetku srovnatelnou s obhospodařováním, aniž by podléhali rozsáhlé regulaci zákona či dohledu České národní banky.

Z praxe plynou zjištění, že je účelné omezit investice prostřednictvím těchto subjektů, jelikož se drobní investoři mylně domnívají, že se jedná o relativně bezpečné investice. V této oblasti tedy návrh zákona obsahuje tyto změny: Zvyšuje se informační povinnost vůči investorům, explicitně se stanoví minimální výše investice každého investora odpovídající částce 125 000 euro. Výjimku může mít maximálně 20 investorů, ovšem splnění této výjimky musí být ověřeno auditorem u každého subjektu, který má více než 20 investorů, a musí to potvrdit ve zprávě auditora, na což bude moci dohlížet Česká národní banka. A pak se zavádí sankční seznam nelicencovaných správců ze seznamu vedeného Českou národní bankou. V návaznosti na rozvoj kapitálového trhu se umožňuje komanditní společnosti na investiční listy a uzavřené akciové společnosti, která je investičním fondem, vytvářet podfondy, což by mělo přispět ke zvýšení atraktivity těchto právních forem.

A současně z dalších navrhovaných změn lze zmínit upřesnění, že u investičních fondů vytvářejících podfondy stačí vyhotovit status pouze ve vztahu k těmto podfondům, zúžení rozsahu aktiv, která musí mít depozitář fondu kvalifikovaných investorů v úschově, sloučení seznamu zahraničních investorů fondu vedených Českou národní bankou, vyjasnění procesních aspektů likvidace podílového fondu nebo sjednocení lhůt pro některá licenční řízení.

Děkuji za slovo, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Libor Turek.

 

Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych přednesl svou krátkou zpravodajskou zprávu k tomuto návrhu zákona. Jak už bylo řečeno, vláda České republiky schválila v roce 2019 koncepci rozvoje kapitálového trhu v České republice 2019 až 2023 a tato koncepce byla publikována na webových stránkách Ministerstva financí.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, se snaží reagovat na některé nedostatky zejména v oblasti fondového financování. Takzvaní nelicencovaní správci hospodaří s majetkem investovaným veřejností. Investoři se domnívají, že investují do regulovaných subjektů, a dochází tak k jejich zmatení, kdy si neuvědomují, že se jedná o vysoce rizikové investice. Nelicencovaní správci v zásadě nepodléhají regulaci zákona o investičních společnostech a investičních fondech ani dohledu České národní banky. Ačkoliv je nabízení veřejnosti investovat do těchto subjektů zakázáno, máme indikace z trhu i dohledu, že opak je pravdou.

Pan ministr zmínil v podstatě výčet všech těch nejdůležitějších změn, kterých se tato novela zákona týká, tak mi dovolte, abych si ten výčet odpustil, protože už tady zmíněn byl.

Jenom ještě připomenu, že účinnost se navrhuje od 1. 7. 2024.

Dovolte mi několik závěrečných poznámek. V podkladovém materiálu se objevují poměrně zajímavé pojmy, které - troufám si tvrdit - nejsou moc frekventované, jako komanditní společnost na investiční listy, podfond neboli subfond akciové společnosti s proměnným základním kapitálem a podobně.

Dále mi dovolte zmínit, že byznys s investicemi do finančních produktů nepodléhajících žádné regulaci zaznamenává vzestup vždy v období levných peněz. Přispívají k nim také vysoké motivační odměny pro poradce, kteří je prodávají. Vyčetl jsem si ze stránek České národní banky, respektive z výroční zprávy, že počet subjektů takzvaných alternativních fondů je několik stovek, cca 400.

Na úplný závěr mi dovolte říci, že novela přispívá k rozvoji kapitálového trhu v České republice, její vyšší transparentnosti, k vyšší konkurenceschopnosti v této oblasti a podle mého názoru nejde vůbec o sešněrování pravidly EU, ale naopak o vyšší liberalizaci při stanovení logických pravidel. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Volný.

 

Poslanec Jan Volný: Zdravím všechny kolegy a přeji jim hezký podvečer. Já bych asi tak nějak moc neplýtval slovy liberalizace a podobně, nicméně si myslím, že to není špatný krok vlády. Je pravda, že investiční společnosti a investiční fondy, které nejsou licencované, jsou rizikové, riskantní a je to opravdu z velké části ochrana investorů, a zejména povinnost zvýšit informovanost podnikatelů nebo vkladatelů je velice účelná a myslím si, že není špatné dostat i tento segment trochu pod kontrolu, to znamená, budeme o tom určitě ještě diskutovat. Těším se na diskusi ve druhém čtení a v kostce si myslím, že to budeme podporovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Já vám přeju hezký večer. Vystřídali jsme se v řízení schůze a budeme pokračovat v obecné rozpravě, do které se zatím nikdo nehlásí. Zeptám se, zda se někdo hlásí ze sálu? Není tomu tak. Obecnou rozpravu tedy končím.

Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Ze strany navrhovatele nikoliv, ze strany zpravodaje také nikoliv.

Návrh na vrácení nebo na zamítnutí nebyl předložen, a my se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru než garančnímu? Není tomu tak.

 

Přistoupíme tedy k hlasování.

Já se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 113, bylo přihlášeno 153 poslanců, pro hlasovalo 105, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Ptám se, zda má někdo návrh na přikázání projednávaného tisku dalším výborům k projednání? Není tomu tak.

V rozpravě nezazněly žádné návrhy na zkrácení lhůt, čili považuji projednávání v prvém čtení za ukončené. Končím projednávání sněmovního tisku číslo 570. Děkuji zpravodaji i navrhovateli.

 

Budeme pokračovat. Dalším naším bodem je

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP