(19.00 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Váš dotaz byl, jestli jsme se samosprávami řešili i to, zda by nechtěly aplikovat podobná pravidla, jako jsou v zákoně o státní službě, jednoznačně odmítají všechny asociace to, aby tajemníci a ředitelé úřadů rovněž měli pětileté období. Je to jejich jednoznačný názor a to se s nimi samozřejmě diskutovalo. A tady nevím u paní kolegyně Ožanové, jestli jsme si úplně dobře rozuměli, možná jsem jenom špatně zaregistroval tu poznámku, ale do 9 měsíců není zkouška odborné způsobilosti, tam je stále 18 měsíců, takže nevím, jestli tady jsme si správně rozuměli, nebo jsme četli to, co jsme měli číst oba dva, ale ta lhůta tady u 18 měsíců zůstává.

A právě doba neurčitá - ještě se vracím k připomínce paní kolegyně Vildumetzové - je právě principem oddělení státní správy a samosprávy na obcích a krajích a na zachování tohoto rozdílu je naopak z té obecní úrovně velký zájem. A pokud je tady kritizováno, že se v tomto zákoně jenom zabýváme vzděláváním úředníků, ano, proto tu novelizaci teď předkládáme. Principem té novelizace je zjednodušit vzdělávání úředníků. Chápu i výhradu, že máme řadu důležitějších zákonů, proto jsem i čekal, že tato zjednodušující, krátká novela, týkající se opravdu jenom vzdělávání úředníků, projde velmi rychle, abychom se právě těm důležitějším věcem mohli věnovat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Ožanová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Takže já se omlouvám, netýkalo se to odborné způsobilosti, ale vstupního vzdělávání. A co se týče výběrového řízení, to je § 7, odst. 1 písm. v), "výběrové řízení je podmínkou pro vznik pracovního poměru na dobu neurčitou úředníka zařazeného" a tak dál, kdežto v zákoně o státní službě je, že ten úředník od 5. do 9. platové třídy nemusí podstoupit toto výběrové řízení - může a nemusí. Toto byla moje námitka. Toto bylo přislíbeno, že bude zapracováno, a toto zapracováno není. Takže bavím se o § 7 odst. 1 písm. v), aby si to kolegové na Ministerstvu vnitra mohli poslechnout a podívat se do toho zákona.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Tak to byla poslední přihlášená... ještě paní poslankyně Vildumetzová Mračková.

Načtu omluvy, než vám dám slovo. Paní poslankyně Berkovcová Jana se od 18 hodin do 21 hodin omlouvá z pracovních důvodů, pan poslanec Kolovratník se od 19 hodin omlouvá ze zdravotních důvodů. Ze členů vlády se omlouvá pan ministr Stanjura od 16.30 do 18 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Válek od 19 hodin z osobních důvodů.

Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Děkuji určitě panu ministrovi vnitra za reakci, za odpovědi. Ano, já v žádném případě nějakým způsobem nekritizuji novelu zákona o úřednících územních samosprávných celků, kterou jste předložil, protože tak, jak jste řekl, reagujete na požadavky, které byly vzneseny od jednotlivých samospráv, tajemníků, ředitelů krajských úřadů a tak dále. Děkuji i za reakci, že říkáte tedy, že nechtějí nějakým způsobem řešit vedoucí odborů tajemníky, ředitele krajských úřadů. Nebudu říkat, a určitě ty případy jsou, že když tedy přijde do vedení města, obce, ale i kraje nový hejtman, tak můžu vám říct, že ředitel krajského úřadu je prakticky neodvolatelný, a řada těch lidí se opravdu, pokud by samozřejmě... je prakticky neodvolatelný. Určitě na Ministerstvu vnitra vám to řeknou.

A vy jste řekl, že to nechtějí samosprávy. Já určitě bych vás chtěla požádat o to, zda by bylo možné udržet tu 60denní lhůtu, abyste nezkracovali. Já si myslím, že určitě tady u toho nehoří žádný termín, nebudu tedy dávat návrh na prodloužení té lhůty, ale zda byste mohl tedy, protože vy můžete dát na zkrácení 30denní lhůty, aby tedy bylo možné a já jsem mohla ještě tedy komunikovat, anebo jestli k tomu máte popřípadě nějaké usnesení Asociace krajů, popřípadě Svazu měst a obcí a tak dále, jestli z jejich strany opravdu takovéto vyjádření, které jste tady prezentoval, jestli opravdu se zakládá na pravdě. Já vám samozřejmě věřím, ale ráda bych si to ověřila, protože si myslím, že jestli něco nastavuji na centrální úrovni, tak si myslím, že by měly dostat možnost i města, obce a kraje. Vy jste řekl, že v žádném případě.

Zuzka Ožanová ale tady hovořila o zjednodušení ještě dalších věcí, které si myslím, že určitě se bude snažit nějakým způsobem vykomunikovat, popřípadě to podat v rámci pozměňovacího návrhu. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. To byl zatím poslední z přihlášených. Ptám se, zda se ještě někdo do obecné rozpravy hlásí? Jestli tomu tak není, obecnou rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatele? Nejsou. Ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany zpravodajky? Nejsou.

Návrhy na vrácení ani zamítnutí nebyly předloženy.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru než garančnímu? Není tomu tak.

 

Přistoupíme tedy k hlasování.

Já se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 115, bylo přihlášeno 159 poslanců, pro hlasovalo 122, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Ptám se, zda má někdo návrh na přikázání tohoto návrhu dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak.

Myslím, že jsme hlasovali o všech návrzích, tím uzavírám prvé čtení tohoto sněmovního tisku a končím projednávání bodu číslo 16. Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce.

 

Budeme pokračovat bodem

 

20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách
a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 569/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Petr Hladík. Pane ministře, prosím, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážené kolegyně, vážení kolegové. Je nám předkládána novela vodního zákona, reaguje na dosavadní zkušenosti a praxi ve vztahu k řešení havárií, to znamená, ve zkratce ji také nazýváme krizovou novelou vodního zákona. Reaguje tak na programové prohlášení vlády. Provedeme důkladnou revizi právních předpisů v oblasti šetření a likvidace ekologických havárií a nakládání s toxickými a nebezpečnými látkami a v průběhu roku 2023 navrhneme příslušné změny a zpřísnění pokut na poškozování životního prostředí, aby nevycházely z potenciální škody.

Cílem návrhu je tedy prostřednictvím nové komplexní právní úpravy reagující na fenomén havárie na vodách a s využitím poznatků z praxe zacílit, aby bylo do budoucna možné případné havarijní situace, selžou-li preventivní prvky ochrany, efektivně řešit. K zajištění uvedeného cíle v návrhu zákona se mimo jiné nově stanovuje: zavádí se povinnost kontinuálního měření vypouštění odpadních vod podle jejich kvalitativního složení podle § 38a. Účelem tohoto opatření je prevence významných havárií na vodních zdrojích. Zavádí se také registr vyústí ze zdrojů znečištění. Jedná se o důležité preventivní opatření spočívající v zavedení elektronické evidence všech vyústí ze zdrojů znečištění do vod povrchových. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP