(16.10 hodin)
(pokračuje Marek Novák)

A zeptejte se lidí a firem, prosím vás, jak se jim žije. Ano, tady hlad nemáme, my určitě ne. Ale ekonomická situace se za poslední rok zásadně změnila a to vidíte i na vašich číslech.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí paní poslankyně Ožanová, která je další přihlášenou v obecné rozpravě, a následovat bude pan poslanec Rais. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedkyně. Vážení kolegové, kolegyně, já jsem si připravila jenom několik bodů k rozpočtu. Mám takový návrh, který se úplně nebude líbit. Nicméně včera jsem si četla, že pan ministr Bek okouzlil studenty, kteří řekli, že jim pan ministr naslouchal. Bylo to v kontextu se stávkou, která byla v pondělí. No, a aby pan ministr mohl přeměnit naslouchání v činy, navrhuji vrátit do druhého čtení návrh rozpočtu. Jestli skutečně chce něco činit, ve studentech vyvolal pocit, že jim naslouchá, chce pomoci školství, tak můj návrh je vrátit návrh rozpočtu do druhého čtení, aby se vláda mohla zamyslet nad stávkou, která byla v pondělí. Tolik k prvnímu bodu. Myslím si, že to není více třeba komentovat. (Potlesk z řad ANO.)

Druhý bod - nepokrytí mandatorních výdajů. Já jsem dala jenom symbolické pozměňovací návrhy, jeden s kolegou Novákem, jeden s kolegou Patrikem Nacherem, který se týká jenom svým způsobem upozornění na to, že v kapitole sice pouze jednoho ministerstva, a to Ministerstva spravedlnosti, nejsou pokryty mandatorní výdaje. Týká se to samozřejmě více ministerstev. Pozměňovací návrhy, které jsem dala, tak jeden - předpokládám, že o něm bude výrazně mluvit kolega Patrik Nacher - je to nepokrytí výdajů na zastavování marných exekucí. Druhý pozměňovací návrh je na dokrytí výdajů na zastupování advokáty ex offo, znalce, tlumočníky. Částky, které jsem navrhla, jsou částky, které jsem vzala z rozpočtu, jak to bylo předloženo na ústavně-právním výboru. To znamená, nedělala jsem tipovací soutěž, z toho, co nám ministerstvo předložilo, které částky jim chybí, ty jsem tam navrhla.

A poslední bod: při přípravě na projednávání státního rozpočtu mě zaujaly dva koaliční pozměňovací návrhy. Vzhledem k tomu, že pan ministr pochází ze stejného kraje jako já, domnívám se, že i jej by to mohlo zaujmout. Týká se to MPO. Tyto návrhy dali poslanci STANu, ani jeden z nich není členem hospodářského výboru a chtějí velmi v rámci kapitoly MPO jenom přesun na fakt dobré věci, což je 70 milionů na podporu proexportní politiky a 50 milionů na malé prodejny na venkově. Jsou to návrhy 3668 a 3704. Problém by nebyl v těchto krásných věcech, které chtějí podpořit. Problém je v tom, odkud to berou vládní poslanci: berou to z kapitoly Zahlazování následků hornické činnosti, mandatorní výdaje a zajištění dalších služeb státu. Já jsem se podívala i na odůvodnění těchto pozměňovacích návrhů, tam není upřesnění. A jelikož jsem z Moravskoslezského kraje, kde to zahlazování důlních činností je pro mě docela citlivou záležitostí, a předpokládám, že kolegové například z Ústeckého kraje tady s tím budou mít taky problém, tak mi to docela vadí. Oba dva kolegové, pan Jan Kuchař je z Karlovarského kraje, tam ty doly moc nejsou, a pan Dubský z Pardubického kraje, tam taky ne, takže já chápu, že jim to nevadí. Promiňte, já jsem z Ostravy, mně to vadí. Já chci, ať se zahlazují následky hornické činnosti. Že si ministerstvo nedokázalo dobře postavit svůj rozpočet a prostřednictvím poslanců dává tyto pozměňovací návrhy, nevidím zcela jako vhodné.

To je vše, co jsem si připravila. Nicméně si dovolím vyjádřit ještě k jedné věci. Stále se tu dneska omílá - mělo to být, nemělo to být na rozpočtovém výboru. Já jsem si přečetla zákon o jednacím řádu: opravdu to není nutné, ale je to možné a ve své podstatě zvykově to tu bylo obvyklé. (Zprava: Ne, nikdy.) Nikdy? Tak to se omlouvám, nejsem členkou rozpočtového výboru, tak to se omlouvám za toto, ale četla jsem v jednacím řádu, že to tedy není nutné, ale je to možné. Určitě, pane ministře, já se omlouvám, že vedeme takto diskusi s panem ministrem.

Takže já děkuji za upozornění a za mě vše. Nicméně, pane ministře, mandatorní výdaje by měly být pokryty. Já si myslím, že to je to hlavní, co jsem chtěla říct.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já jsem chtěla poprosit, abyste na sebe nepokřikovali takto, ale paní poslankyně... (Poslankyně Ožanová mimo mikrofon.) Ano, platí to pro všechny, kteří tak učinili.

Nyní se hlásí s faktickou poznámkou nejdřív pan ministr Stanjura, pak paní poslankyně Peštová a paní místopředsedkyně se hlásí následně, ale faktické poznámky mají přednost. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Mandatorní výdaje mají být, musí být a budou pokryty. Všechny položky, které se týkají mandatorních výdajů, jsou odhadem, právě proto je vládní rozpočtová rezerva. Pokud ten odhad se ukáže nepřesný ve smyslu, že budou vyšší, tak se doplňují z vládní rozpočtové rezervy. S tím principem naprosto souhlasím, nemusíme se přít.

Co se týče například programu pro zahlazování škod po důlní činnosti, bezesporu myslím, že mám dobrou zprávu pro občany Hlučína a širokého okolí i pro Ostravu - budeme pokračovat v revitalizaci druhou etapou hlučínského - já nevím, jak bych to přesně nazval, ať to neříkám po našem - hlučínského jezera a bude to celková investice vyšší než 1 miliarda. První etapa dopadla výborně. Já jsem tam byl s panem starostou na jaře letošního roku, kdy finišovaly práce na první etapě, plánujeme druhou etapu, takže nemusíte mít obavu. Na druhé straně posuzujeme efektivitu všech těchto podaných žádostí a některé jako příliš efektivní nevidím. Stejně tak důkladně posuzujeme, i když my o tom nerozhodujeme, efektivitu toho programu na likvidaci starých ekologických zátěží. Zrovna dneska jsem podepisoval zadání veřejné zakázky pro kanalizaci Kunčice, Kunčičky, kde bude spoluinvestorem i statutární město Ostrava, takže nemusíte mít obavu, určitě i v těch regionech, kde ty problémy jsou, ať už následky hornické činnosti, nebo staré ekologické zátěže, se postupuje standardním způsobem. Určitě vám pak můžu dát podrobnější informace, které akce probíhají letos, které se chystají pro příští rok a podobně, a není důvod to neříkat i samosprávám, aby věděly, co se bude dít na jejich území v těchto dvou důležitých oblastech.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za dodržení času. Nyní je s faktickou poznámkou přihlášená paní poslankyně Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já jsem chtěla volně navázat na paní Ožanovou, prostřednictvím vás, ohledně té důlní činnosti. Když jsme na hospodářském výboru probírali rozpočet Ministerstva průmyslu, tak mě docela zarazilo, že se snižuje rozpočet Diama, a skoro o 2 miliardy. A tím, že jste vystoupil a že jste to nějakým způsobem uvedl respektive narovnal tu informaci, tak ty 2 miliardy už pro mě byly tedy docela zarážející a tyto dva pozměňovací návrhy, o kterých zde mluvila paní poslankyně Ožanová, jsou vlastně ještě k tomu nad rámec těch 2 miliard. Takže proto jsem se docela lekla, když o tom začala tady mluvit. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dále se s faktickou poznámkou přihlásila paní místopředsedkyně Kovářová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Já bych se jenom krátce vrátila k tomu, jak se projednává státní rozpočet a co moje paměť sahá, tedy v posledních letech i po novele jednacího řádu. To probíhalo takto a probíhá: nejprve vždy před prvním čtením jde do rozpočtového výboru návrh státního rozpočtu a poté se před druhým čtením hlasují návrhy poslanců, pozměňovací návrhy, které předložili. Tam se hlasuje, protože tam byl spor, zda se hlasovalo někdy po druhém čtení v rozpočtovém výboru. Pokud vím, tak jsem tedy zažila pouze to, že se hlasovalo o pozměňovacích návrzích, které předložili poslanci, s tím, že ti ostatní mohou podávat ve druhém čtení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP