(16.40 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Navíc, jak jsem o tom hovořil před chvílí, Karlovarský kraj je regionem, kde mají dlouhodobě nejvyšší podporu hnutí ANO a SPD. Tak by to nebylo, že jo. Tradičně zde získávají 4 z celkových 5 mandátů, tedy naprostou většinu, a plně to koresponduje s vůlí tamějších občanů a voličů. A máme v to důvěru, že to tak je. Po zavedení korespondenční volby ze zahraničí a zařazení zahraničních hlasů do tohoto kraje by to dopadlo zhruba tak, že ANO a SPD by zde získaly 6 z celkových 16 mandátů, protože by je volilo více než 50 % občanů Karlovarského kraje, kteří přišli k volbám. Kolegyně a kolegové, považujete to za normální, přijatelné a ústavně, morálně, eticky, politicky, společensky obhajitelné? To samé by platilo v obdobné, větší či menší míře i pro ostatní kraje. I toto je korespondenční volba na pětikoaliční způsob, takzvaný kapr na modro. Jedná se o další naprosto nepřijatelnou záležitost spojenou s tímto konkrétním návrhem na zavedení korespondenčního hlasování.

Už jsem zmínil, že velice důležitou roli ve volebním procesu hrají takzvané okrskové volební komise. Tyto okrskové volební komise dbají o pořádek ve volební místnosti, zajišťují hlasování a dozírají na jeho průběh, sčítají hlasy a vyhotovují zápis o průběhu a výsledku hlasování a posléze pak odevzdávají volební dokumentaci do úschovy obecního úřadu. Členem této okrskové volební komise může být státní občan České republiky, který v den složení slibu dosáhl věku nejméně 18 let, u něhož nenastala překážka ve výkonu volebního práva podle § 2 zákona o volbách do Parlamentu České republiky, který není kandidátem pro volby do Parlamentu České republiky. Velmi podstatné pro roli a nezávislost volební komise je to, že každá politická strana, politické hnutí a koalice, jejichž kandidátní listina pro volbu do Poslanecké sněmovny byla zaregistrována v daném volebním kraji, jehož součástí je příslušný volební okrsek, může delegovat jednoho člena a jednoho náhradníka do této okrskové volební komise.

Naproti tomu už dnes při fyzickém hlasování českých občanů v zahraničí na zastupitelských úřadech - a samozřejmě to bude platit i v případě korespondenčního hlasování - existují takzvané zvláštní okrskové volební komise. Jak fungují? Vedoucí zastupitelského úřadu jmenuje 30 dnů před dnem voleb do Poslanecké sněmovny předsedu a nejméně 2 členy zvláštní okrskové volební komise, kteří jsou státními občany České republiky a v den složení slibu dosáhli věku nejméně 18 let a ovládají český jazyk. Většinou jsou to lidé, kteří pracují na tom úřadu. Tedy nejde o zástupce konkurujících si volebních subjektů, ale v podstatě o státní zaměstnance z rezortu Ministerstva zahraničních věcí nebo o nějaké oblíbence velvyslance, a to tedy rozhodně nemůžeme hovořit o plné nezávislosti, protože v těch normálních místnostech v České republice se kontrolujeme navzájem, abychom si to netrhali, neškrtali, nezahazovali pod stůl, ale tady to prostě nikdo takhle kontrolovat nebude, protože je jim to jedno. V určitých případech dokonce může mít tato komise pouze 2 členy - velvyslance a jednoho zaměstnance ambasády jakožto zapisovatele. No tak to je nezávislost jako vyšitá. Tato zvláštní okrsková volební komise pak má zajišťovat průběh voleb a sčítání volebních výsledků.

Klíčové je ovšem to, jak celé korespondenční hlasování probíhá a zda jsou v jeho rámci garantovány základní ústavní principy volebního práva, tedy i to, zda mají všichni občané ve volbách stejné a rovné podmínky, že volba probíhá u všech pouze jedním stejným způsobem a že je garantováno, že hlasují jasně identifikovatelní jedinci, kteří mají beze všech pochybností volební právo pro volby ústavních orgánů v České republice. To lze zajistit pouze tak, že se občan dostaví fyzicky a prezenčně do volební místnosti, je zde na základě občanského průkazu a seznamu voličů identifikován a za plentou provede tajné hlasování, přičemž nezávislá a pluralitně složená volební komise kontroluje, zda vše probíhá dle zákonů a regulí. Já bych dal za to rovnítko a za to bych napsal: svobodné volby. Poté zákonným způsobem při vzájemné křížové kontrole tato komise sčítá volební lístky a vyhotoví zápis o výsledku volby v daném volebním okrsku.

Korespondenční hlasování toto všechno mění a neguje. Nezajišťuje tajnost ani rovnost volby, což dosvědčuje i stanovisko vlády a její Legislativní rady k senátnímu návrhu na zavedení korespondenčního hlasování, který zde ve Sněmovně rovněž leží a který je v těch základních věcech prakticky identický s tím, který projednáváme nyní. No jasně, protože Legislativní rada vlády by řekla, že je to protiústavní blbost a že to nemá cenu projednávat. Proto to předložili poslanci, protože to neprocházelo, neprošlo Legislativní radou vlády ani připomínkovým řízením, protože jím (?) státní instituce, které dozírají na tyto věci a dávají k tomu svá stanoviska, se pod to nemusí podepisovat. Takže se pod to podepíše jenom pár poslanců a celá tato vláda, až se to schválí.

Tento návrh a samotný model korespondenční volby a její podstata negarantuje, že každý občan bude hlasovat jen jednou, ani to, že v ní hlasují občané, kteří mají aktivní volební právo, a dokonce ani to, že fakticky hlasují pouze občané České republiky. Žádost o vydání příslušných písemností ke korespondenčnímu hlasování může dle projednávaného návrhu volič v zahraničí podat u zastupitelského úřadu, u kterého je zapsán ve zvláštním seznamu, přičemž tento volič může podat žádost buď osobně, ale i prostřednictvím osoby, která se prokáže plnou mocí s úředně ověřeným podpisem voliče, což je zase něco bezprecedentního, co nemá v České republice obdoby, zvýhodňuje tu jednu skupinu voličů a zavdává to další prostor k dalším možným podvodům.

A to není všechno. Podle mých informací se chystá ještě poslanecký pozměňovací návrh, který bude předložen v druhém čtení, který jako má zjednodušovat tu volbu úplně, aby zahraniční voliči měli úplně jednodušší, jednodušší volby, takže už to nebude muset být ani notářsky ověřeno a budou prostě volit a žádat o ty věci na základě podepsaného čestného prohlášení.

Jak má vypadat ta žádost? Žádost musí obsahovat jméno a příjmení voliče, datum narození, adresu, kde má volič bydliště mimo území České republiky, a adresu, na kterou mají být písemnosti ke korespondenčnímu hlasování zaslány. Tedy zase několik adres bez jistoty, kdo si tyto písemnosti převezme a kdo s nimi bude dál nakládat. Na základě této žádosti pak zašle zastupitelský úřad nejpozději 25 dnů před dnem voleb voliči identifikační lístek, úřední obálku, doručovací obálku a informaci o způsobu hlasování. Pokud o to volič požádá anebo neuvedl adresu pro doručení, vydá zastupitelský úřad tyto písemnosti osobně voliči, nebo - opět - třetí osobě, která se prokáže písemnou plnou mocí s úředně ověřeným podpisem voliče. Mě bude zajímat po těch volbách, pokud tady ten nesmysl projde, kolik lidí se prokázalo písemnou plnou mocí za někoho a přijdou si vyzvednout ty volební lístky. Já si myslím, že to může být celkem mnoho.

Další pochybné ustanovení, další prostor pro manipulace - a to slovo manipulace je velmi, velmi diplomatické slovo. Hlasovací lístek pro - a já to řeknu, spíš prostor pro podvody. Hlasovací lístek pro korespondenční hlasování si potom volič vytiskne z elektronické verze hlasovacího lístku přístupné na internetových stránkách Ministerstva vnitra. Potom volič vloží hlasovací lístek do úřední obálky, do doručovací obálky volič vloží jím podepsaný identifikační lístek a úřední obálku. Volič, kterému byl vydán voličský průkaz, vloží voličský průkaz do doručovací obálky. Zalepenou doručovací obálku volič zašle zastupitelskému úřadu, u kterého je zapsán ve zvláštním seznamu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP