(21.40 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Faktická poznámka pana poslance Králíčka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, pane Stržínku, prostřednictvím paní předsedající, no měl kliku, že šel jenom sem, že nemusel dneska pro léky, protože by je nedostal. Anebo že nešel na úřad práce, protože i MPSV hlásilo, že mu shodili jejich program Jenda. Takže jenom že se nedostal, mohl mít daleko větší trable.

A pane Pražáku, vám také odpovím a doplním, prostřednictvím paní předsedající, pana Haase. Vždyť to bylo v té důvodové zprávě. Bude to stát přes miliardu a půl, protože se bude samozřejmě vybavovat státní správa. Takže my vybavíme státní správu za miliardu a půl, ale může se stát, že v příštích parlamentních volbách už budeme mít evropskou peněženku, která bude celoevropská, protože s eDoklady, jak jistě víte, se prokážete pouze na některých institucích, ne v Poslanecké sněmovně, ta bude v červenci, když dobře, ale s evropskou byste se prokázal všude. Takže když dneska poletíte do zahraničí, tak vám to nevezme ani letiště, a v Evropě už vůbec ne. Takže miliarda a půl. A určitě všichni budou mít telefony, které doporučí Piráti. (Potlesk poslanců ANO 2011.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou poznámkou chce reagovat na rozpravu pan poslanec Zlínský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážená paní předsedkyně, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, já bych se také rád vyjádřil k té eObčance. Já tu vidím jakýsi předstupeň k vytvoření digitální identity, která samozřejmě může mít jako dobré důsledky pro nás, ale bohužel i negativní, protože umožní za prvé to, aby bylo možné provádět internetové volby, což já už jsem o tom mluvil, že to bude další předstupeň těchto voleb, nebo následující stupeň těchto voleb korespondenčních. Takže musíme si odpovědět na otázku, jestli k tomuto chceme směřovat, jestli tomuto můžeme věřit, jestli ty digitální technologie jsou důvěryhodné, jestli se to nedá nějakým způsobem zfixlovat, a to tak, že tomu bude rozumět, tomu zfixlování, pouze několik vyvolených. Takže před tím já bych velice důrazně varoval, abychom nesedli na lep tady té digitalizaci, která, uznávám, může mít pozitivní důsledky, ale musíme vzít v úvahu i negativní důsledky. Tak nezapomeňme i na tuto problematiku. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se vracíme do obecné rozpravy a pan poslanec Novák je již připraven, jak vidím. Prosím tedy, aby se ujal slova. A zeptám se ho ještě - dvě vystoupení? Dvakrát, ano. Následuje pan poslanec Brož. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já po těch eObčankách se zase vrátím ke korespondenční volbě a spíše k tomu návrhu, který je tady předložen, protože ještě předtím, než se budu konkrétně věnovat tomu návrhu, tak jen pár věcí. Protože hnutí ANO není to, které tento způsob volby do exekutivních orgánů zásadně odmítá. My přece říkáme, že by se mělo postupovat ve vzájemné shodě, po široké diskusi a zejména s dostatečným předstihem, ale také hlavně s rozmyslem. Jenže bohužel tato vláda si zvykla na ten přístup po nás potopa. A proto, přátelé, nezlobte se, já to vidím tak, že vám je vlastně vše, co se netýká profitu této vlády, lhostejné. A proto také vlastně v dnešních dnech, zítra se dozvíme výsledek, Ústavní soud řeší takzvanou důchodovou reformu, proto váš daňový balíček přinesl do české ekonomiky více chaosu a nejasností a také proto čeští občané vinou této vlády přicházejí o úspory. To jsou prostě fakta.

Arogance vládní většiny se tady ve Sněmovně často projevuje omezením doby vystoupení poslanců a následného hlasování natvrdo. To první máme za sebou dneska, to druhé uvidíme, co nám vy vlastně tady dovolíte nakonec. A je to bez ohledu na to, jestli a jaký má norma, o které se bavíme, vliv na českou ústavu a na český justiční systém. A aby to bylo ještě rychlejší, tak neváháte předkládat takto důležitou změnu zákona poslaneckým návrhem, tak aby to bylo ještě rychlejší bez připomínkového řízení, bez možnosti tu normu důkladně posoudit ještě předtím, než by se dostala na půdu Sněmovny. Proč asi? Protože by vám to rozcupovali!

Bezpočet českých měst má ve svých vedeních různé koalice složené nejen ze všech stran v této Sněmovně, skutečně na mnoha místech jsme v různých koalicích a ty koalice musí mít shodu, musejí pracovat pro blaho svých obcí a měst. A to tam také ti naši i vaši zástupci dělají a dělají to někdy i společně a jde jim to. Není mi jasné, proč tady v Praze sedí naprosto od reality odtržená skupina zákonodárců, kteří jsou proti svým voličům a na základě toho, co předkládají, mají mnohdy jediný cíl: udržet se za každou cenu.

Dalším obecným předpokladem této zásadní změny volebního systému u nás je vysvětlení všech principů voličům. Vědí vůbec ti lidé venku, co se chystá, jaké to bude mít důsledky, jaká jsou tam rizika? Jestli jsou tam mechanismy, které zabrání podvodům? Nevědí to. Tomuto typu volby by jistě neuškodily jedny volby takzvaně na zkoušku, kdy by si všichni dotčení voliči ohmatali způsob a systém korespondenční volby, ale také my jako zástupci státu bychom viděli, jaká ta rizika skutečně jsou a zda je ten způsob, jaký je aktuálně navrhován, vůbec vhodný. Jenže vy spěcháte. A nevím, jestli se bojíte, že v příští Sněmovně nebudete mít takové zastoupení, abyste sestavili vládu. Nevím. Souručenství SPOLU s sebou táhne dva politické subjekty, které jsou v klinické smrti. A vidíme venku, co se děje. Vidíme, že to není úplně v pořádku, že je napjatá situace, a nejenom ve společnosti, ale i uvnitř některých stran. O to větší zastoupení v různých parlamentních nebo vládních orgánech ale máte. A o hnutí STAN vlastně nemá smysl vůbec mluvit, protože tento manažerský projekt, na který neustále poukazuji, který se odmaskoval kauzou Dozimetr, a kterou se neustále snaží ministr Rakušan skrýt, tento projekt má svoje jasné podnikatelské cíle útočící na struktury tohoto státu. A proto je asi potřeba hlava nehlava přijmout cokoliv, co vám dovalí hlasy, a my zůstaneme u lizu. To si říkají na sekretariátech vládních stran nejspíš.

Pro mě je skutečně zásadním nedostatkem to, že jde o poslanecký návrh zákona. A je úplně jedno, že to v nějaké přípravné fázi přikryla vláda. Zákony tohoto typu prostě má předkládat vláda poté, co ten návrh projde hodnocením Legislativní rady vlády, připomínkovým řízením a tak dále. A tento návrh tím standardním procesem prostě neprošel. To tady neokecáte! V mých očích je to paskvil, a přesto bude vámi doválcován až do konce a nakonec bude touto Sněmovnou přijat - na sílu, ústava neústava. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP