(23.10 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Další věc, na kterou bych rád reagoval, jsou slova pana kolegy Kotena. K čemu je mi informace, že před osmi lety byl někomu v Berlíně vydán pas? K čemu mi ta informace je, když platnost pasu je deset let? A my, když někomu byl před osmi lety v Berlíně vydán pas, tak nám to rozhodně neříká nic o tom, jestli ten člověk se stále nachází v Berlíně, nebo se nachází někde jinde. Jediný statistický údaj, který máme, je, že mu byl před osmi lety někde v cizině vydán pas. Ale to vůbec není žádný důkaz a průkaznost pro to, kde se ten člověk momentálně nachází.

Potom myslím, pan kolega Vondráček zmínil, proč se to neposílá na Prahu 1? Tam se posílá k archivaci veškerá volební dokumentace. A ta se tam samozřejmě pošle tak, jak to je a bývá. A tady nevidím žádný rozdíl a žádnou změnu. A my se tady stále bavíme o nějakém čísle, jestli se to číslo navýší. A teď se prosím nebavím o tom poslaneckém návrhu, o tom druhém, který rozšiřuje nějaké... Teď se bavím čistě o tom, co je v zákoně o korespondenční volbě. Nic se nerozšiřuje. Žádné počty voličů se nezvyšují. Už v téhle době má každý, kdo je občanem České republiky a chce vykonat své volební právo, tak má možnost právo se zapsat do volebního seznamu na zastupitelském úřadu. Ta možnost se nemění. A tenhle zákon nerozšiřuje žádný okruh lidí, kteří se do něj mohou na zastupitelském úřadu zapsat.

Takže pokud se tady bavíme o tom, kolik je to lidí, ano, já jsem kontaktoval teď večer pana ministra zahraničních věcí, ptal jsem se ho, tak přibližně se jedná údajně o nějakého půl milionu lidí, kteří mají možnost vykonávat své volební právo v zahraničí, protože mají české občanství. Ale to číslo je přece irelevantní, protože volební právo už v téhle chvíli má možnost, právo dle zákona, vykonat každý občan České republiky, který má platné občanství. A to má i za stávající právní úpravy. Co teď tady řešíme a měníme? Jediné je to, že do této doby to využívalo 15 000 lidí, a my říkáme, že to zcela neodpovídá počtu lidí, kteří v cizině žijí. A my jim chceme zvýšit ten komfort. Takže to číslo jako takové je nějaký údaj, který teď můžeme odhadovat, kolik lidí bude volit v té korespondenční volbě. No, já si troufám říct, že určitě více než 15 000, protože ten komfort se zvýší.

A objevovala se tady i potřeba nějaké analýzy dostupnosti. Ale začít zvažovat to, v jakém státě povolit korespondenční volbu a v jakém ne? No a kde stanovíme tu hranici, co už jsou ty kilometry, které tomu odpovídají, neodpovídají, jaká časová náročnost to je? Proč to komplikujeme? Pokud budeme zavádět korespondenční volbu, tak je přece mnohem jednodušší a jednoznačnější říci, že v cizině český občan má možnost volit korespondenčně, pokud se tak rozhodne. A je to situace, která nevytváří žádné diskriminační rozdíly v tom opačném slova smyslu, v nějaké zemi korespondenční volbu umožníme a v jiné sousední zemi korespondenční volbu neumožníme, protože říkáme, že ta vzdálenost už je dostatečná. Obecně říkáme: zvyšujeme komfort, rušíme diskriminaci v přístupu k rovnému volebnímu právu pro Čechy žijící v cizině.

Tak já se budu dívat dál, co ještě tady bylo řečeno. Legislativní práce jsem zmínil. A pro pana kolegu Maška, prostřednictvím předsedající, ještě jedna informace. Samozřejmě že každá ambasáda logicky uzná jenom hlas oprávněného voliče, to znamená jenom státního občana České republiky. A státní občanství České republiky je jasně definováno a žádným způsobem se nemění.

Reakce na, nevím, jestli řeč nebo křik pana kolegy Foldyny. Volební právo má český občan. České občanství vzniká podle zákona o českém občanství, ne tím, že si řeknu, že chci volit a cítím se býti Čechem. Tak opravdu naše zákonodárství postaveno, zaplať pánbůh, není.

Já si myslím, že nejdůležitější věci jsem tady zmínil. Samozřejmě jsem připraven po dalším penzu faktických připomínek, kterých se nashromáždilo nemálo, případně opět reagovat. Děkuju prozatím za pozornost. Nechci zdržovat chudáky řádně přihlášené kolegy do rozpravy.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Je tady vskutku devět přihlášených k faktickým poznámkám. Nejprve pan poslanec Lang, potom pan poslanec Vondráček, Zlínský, paní poslankyně Peštová, Pokorná Jermanová, pan poslanec Kubíček, Kolovratník, Mašek a Nacher, aby byla představa o pořadí. A nyní vaše dvě minuty, pane poslanče.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuju. Chtěl bych reagovat přímo na pana ministra, takže vlastně reaguji fakticky, byť jsem přihlášen za chviličku do rozpravy.

Pane ministře, vy jste mistr překrucování a toho, jak to prostě chcete, aby to vyznělo pro vás. Já jsem velice rád, že jste se nám vrátil z té Karviné nebo z tý Karviný, že jste to přežil včera a že můžete reagovat na naše připomínky. Bylo to vynikající, jak dokážete zaříznout vašeho premiéra v přímém přenosu. Ale dobře, to jsem tady zmínil jenom na bok, to jsem si neodpustil.

My jsme přece nikdy nezpochybnili, že nemůže něco přijít poslaneckým návrhem. To jsme přece nikdy tady neřekli. To nám nevkládejte do úst. My jenom říkáme, že u takhle zásadních věcí, jako je tadyhle zákon o správě voleb, jako je zákon o státním občanství, by si tyto zákony zasloužily, aby prošly RIA, aby prošly těmi připomínkami. Protože jinak bychom se tady nemuseli o tom bavit. My tady prostě vznášíme jenom relevantní dotazy, na které nedostáváme odpovědi, nebo dostáváme takové poloviční odpovědi.

Pan kolega Haas, prostřednictvím paní předsedající, ten se vždycky snaží, tam jako opravdu je nějaká ta erudice na vysoké úrovni, že se něco dozvíme, i když to jsou taková čísla. Mě, pane kolego Haasi, prostřednictvím paní předsedající, nezajímají čísla z roku 2021. Jestliže by to ovlivňovalo výrazně volby, tak bych chtěl nějaký ucelený soubor relevantních čísel třeba o cestovních dokladech. A myslím, že stát by tohleto měl být schopen vygenerovat.

To, že volilo 13 850 lidí, to jsou pravděpodobně ti kovaní, kterým opravdu na tom tak záleží, že prostě přišli volit. Já nevěřím tomu, že to bude nějaké velké číslo. A už to tady taky zaznělo. Čím to číslo bude více stoupat, tím je větší šance, že tam vlastně budou i nějaké hlasy pro opoziční strany, protože nikdy to není úplně sto ku jedné nebo sto ku nule. Takže to, co vy s tím spojujete, že se vlastně zachráníte, některé ty mini pidi strany, což už dneska čím dál tím víc z té debaty je vidět, tak prostě to tak nebude.

Ještě se potom přihlásím dál. A nikdo tady neřekl prosím vás, že neplatný pas zbavuje někoho občanství. To řeknu ve svém projevu. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní pan poslanec Vondráček, poté pan poslanec Zlínský. Prosím - k průběhu rozpravy.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, s veškerým respektem, když jste tady říkal, že tady to noční projednání není volbou koalice, tak já s vámi prostě nesouhlasím. To je vaší volbou, když pominu formálně, že vy jste si to odhlasovali a my jsme hlasovali proti a nechtěli jsme noční jednání. Pak bych připomněl i vyjádření některých vašich koaličních partnerů, třeba paní předsedkyně TOP 09, která už předem hlásila, že věc prosadí silou, že je připravena tady trávit celé noci.

Ale co je nejpodstatnější, ano, my jsme se dohodli na tom triptychu, nebo na těch třech volebních zákonech, jeden dokonce znamenal změnu ústavy, ale potom už nenásledovalo nic. Nebo mě opravte. Existuje nějaký návrh, že se sejdeme, že bude nějaká schůzka? My jsme byli principiálně proti. Ale kdybyste nás pozvali na jednání, že chcete, chceme aspoň eliminovat nějaké škody nebo najít nějaký kompromis? Vždyť to se tady v téhle Poslanecké sněmovně v minulosti úplně běžně dělo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP