(18.30 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)

Děkuji panu senátorovi, děkuji panu zástupci navrhovatelů, zavírám tento bod a předávám řízení schůze.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobrý podvečer, vážené kolegyně, vážení kolegové, přeji vám hezký den. Budeme pokračovat bodem

 

104.
Návrh poslance Martina Kupky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 602/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji tím tedy, že bylo navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 602/1 a já poprosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Martin Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jde o právní úpravu, která by hned v několika směrech významně snížila administrativní zátěž, a týká se jak nadrozměrných nákladů, tak se také týká právě postihů v případě dálkového sledování překročení povolené hmotnosti nákladních vozidel. Děláme kroky, které míří k tomu, aby Česká republika nebyla ostrovem, kde bude možné snadno porušovat zákon a poškozovat české dálnice právě nadrozměrnými vozidly. Jde nám o to, aby se i v případě dalších kroků podařilo napravit například technické nedokonalosti legislativy aktuálně platné. V případě stavebního zákona by totiž mělo platit to, že pro povolování přípojných komunikací k dálnicím je podle aktuálně platné legislativy příslušným orgánem Ministerstvo dopravy, ale mělo by být Ministerstvo vnitra, které je na to nachystané a které to dělalo. To je jedna z těch úprav.

Ta další, o které jsem se zmiňoval, je snížení administrativní náročnosti v případě užívání pozemních komunikací nadrozměrnými vozidly, kdy se navyšuje maximální délka a šířka vozidel do doposud platné podoby, protože došlo k úpravám v poslední úpravě zákona na podzim loňského roku, a jde nám o to, abychom opravdu udrželi možnost schvalovat nikoliv jednotlivé jízdy, ale ve zjednodušené podobě opakovaně na jeden rok dovolit užívání vybraných pozemních komunikací

A ta poslední zmiňovaná úprava, která je výrazným krokem k tomu, aby bylo možné snáz postihovat vozidla, která překročí povolené hmotnosti, a to právě ve specifickém režimu při dálkovém dohledu, to znamená při zjištění vysokorychlostním kontrolním vážením, kde se ocitáme v situaci, kdy měří Česká republika jiným metrem domácím a zahraničním dopravcům, respektive vozidlům, která jsou registrována u nás a v zahraničí. Navrhovaná úprava v tomto směru umožní opravdu efektivnější postih a postup, který v tomto směru zajistí rovné podmínky jak pro domácí, tak pro zahraniční vozidla.

Děkuji mnohokrát za pozornost a s ohledem na technický charakter úprav a administrativní zjednodušení zároveň si dovolím požádat o projednání v rámci devadesátky.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu ministrovi a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, a to je pan poslanec Ondřej Lochman. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji, pane předsedající. Jsme tedy u novely zákona č. 13/1997 o pozemních komunikacích, poslanců Kupky, Lochmana, Tesaříka, Slavíka, Michálka, Kolovratníka a Fialy. Jak již bylo řečeno předkladatelem, jedná se tedy o úpravu, která má vést ke snížení administrativy. Jedná se především o novou právní úpravu v podobě povolování zvláštního užívání silnic a místních komunikací pro nadrozměrná vozidla. U vysokorychlostního vážení již nebude řidič zahrnut do řízení přestupku, protože je velmi složité pro jednotlivá oerpéčka a jednotlivé instituce, které zajišťují právě tuto administrativu, to dohledání, a bude vlastně sankcionován majitel samotného vozidla.

To jsou asi hlavní věci, ty další již byly jmenovány, když byly pojmenovány předkladatelem, takže to nebudu dál rozvádět, a děkuji za poslech.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane poslanče, za zprávu zpravodaje.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se nikdo nehlásí. Ano? Pan poslanec z místa, tak prosím, máte slovo, jste jediný zatím, pan poslanec Kolovratník. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý den, děkuji za slovo. Budu velmi, velmi stručný. Chci jenom za nás, za opozici, za hnutí ANO, potvrdit, že tento zákon podporujeme a podpoříme. Já sám jsem v roli poslance jedním ze spolupředkladatelů a jsem rád, nebo chci tady ocenit, že ministr dopravy Martin Kupka nás v uvozovkách obešel nebo přišel s námi jednat o tom, abychom se k návrhu toho zákona připojili. To znamená, podpoříme i zrychlené projednání teď podle § 90.

Snad jen na záznam nebo tady veřejně pro pana ministra přidám jednu zmínku, jeden postřeh k tomu vysokorychlostnímu vážení drah. Tady bych rád řekl, že jsem přesvědčen o tom, že bychom jako stát, Ministerstvo dopravy, ŘSD, v této věci mohli být trochu rychlejší, pracovat trochu intenzivněji. Připomenu, že ty vysokorychlostní váhy už byly testovány v minulém volebním období, celkem dobře se obhájily, a že existují zpracované projekty, na kterých místech České republiky by mohly být, fungovat a lépe chránit naši infrastrukturu. Takže je to taková drobná připomínka.

Neberte to, pane ministře, teď jako nějakou kritiku za každou cenu nebo za každou věc, ale jako téma, které jako opozice, tohle bychom určitě vždycky podpořili, ať tady, nebo na hospodářském výboru, a myslím si, že jak z pohledu rozpočtu SFDI, protože ty vybrané pokuty jsou příjmem dopravy, přímo rezortu dopravy, tak právě z pohledu ochrany naší infrastruktury, tady bychom se měli shodnout, že ty ambice by měly být vyšší a že bychom je měli využít maximálně.

A jinak k tomu zákonu i k té úpravě - formality nebudu řešit a to, co mě zaujalo, myslím si, že k prospěchu věci, abychom možná teď tu drobnou připomínku vyvážili, řeknu optimistickým slovem nebo podanou rukou: vnímám dobře snahu o tu nižší byrokracii nebo debyrokratizaci v problematice opakovaného povolování nadrozměrných přeprav a tam si myslím, že Ministerstvo dopravy jde dobrou cestou a že takováto řekněme drobná zlepšení vždycky českému hospodářství, průmyslu a firmám pomůžou.

To je vše, víc k tomu nemám co dodat, a podpoříme tedy projednání nebo přijetí tohoto zákona ve zkráceném čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a hlásí se pan ministr.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Jenom velmi stručně odpovím na tu poznámku - my chceme do konce letošního roku mít v provozu 13 vysokorychlostních vah. Při nedávném setkání se zástupci obcí s rozšířenou působností a s vedoucími odborů dopravy krajských úřadů jsme zmapovali největší problémy, které jsou na cestě k rychlejšímu, efektivnějšímu vymáhání respektu vůči zákonu. To jsme zhmotnili i v tomto návrhu a míříme k tomu, že nestačí jenom to technicky zajistit, aby tam váhy fyzicky byly a byly funkční. Podařilo se dojednat s Českým meteorologickým institutem podmínky, aby to opravdu nemohlo být předmětem technického zpochybňování, výsledky toho vysokorychlostního vážení, a posledním krokem jsou opravdu změny, které tady předkládáme a které budou znamenat, že opravdu nejenom proces technický, ale i ten proces administrativní vůbec bude možné zvládat, a zvládat ho tak, aby to zbytečně nezatěžovalo obce a kraje a zároveň opravdu abychom dokázali dosáhnout stejným způsobem na česká vozidla i na vozidla registrovaná v zahraničí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP