(13.00 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Dochází také k odstranění nejasností, nesystémovostí a nelogičností, které vznikly při tvorbě a schvalování zákona o GIBS v roce 2011.

Navrhovaná úprava se zaměřuje zejména na zakotvení postavení zaměstnanců GIBS, protože i občanští zaměstnanci GIBS vykonávají v omezené míře činnosti v působnosti GIBS, přičemž stávající znění jejich postavení nijak neřeší, dále na zpřesnění ustanovení týkající se parlamentní kontroly činnosti GIBS stálou komisí pro kontrolu GIBS. Jedná se o přesnější vymezení toho, co parlamentní kontrolní orgán může v rámci kontroly požadovat, na jaké dokumenty má nárok a co má GIBS poskytnout. Inspirací je kontrola u zpravodajských služeb a fungování jejich dohledových komisí.

Novým institutem je oprávnění příslušníků GIBS ke vstupu do obydlí či jiného prostoru a také oprávnění příslušníků GIBS k odnětí věci. Zde je reagováno na praktické zkušenosti příslušníků v oblastech, kde jim konkrétní právní úprava potřebných postupů zcela chybí. Obdobně je tomu také u oprávnění k provádění kontroly přítomnosti návykových látek u příslušníků a zaměstnanců bezpečnostních sborů v působnosti GIBS.

Nově návrh upravuje také právní rámec mezinárodní spolupráce, která byla dosud řešena pouze odkazem na zákon o policii, přičemž se ukázala praktická nutnost mít některé oblasti upraveny samostatně, zejména možnost využití příslušníka zahraničního bezpečnostního sboru k provedení zkoušky spolehlivosti.

Konkrétní ustanovení a konkrétní parametry předkládané novely technického rázu jsou uvedeny podrobněji v důvodové zprávě. Jsem připraven zodpovědět vaše otázky. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Martin Major. Pane zpravodaji, prosím.

 

Poslanec Martin Major: Vážená paní předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové. Generální inspekce bezpečnostních sborů byla zřízena zákonem č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů, s účinností k 1. lednu roku 2012. Generální inspekce vznikla jako nový a samostatný ozbrojený bezpečnostní sbor, který se vyčlenil z Inspekce Policie České republiky.

Cílem předloženého návrhu je zpřesnění právní úpravy obsažené v zákoně č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů, s ohledem na požadavky aplikační praxe, neboť zákon je účinný téměř třináct let a za celou dobu nebyl komplexněji novelizován. Některá jeho ustanovení se ukazují jako nedostatečná nebo v praxi problematicky využitelná, což v určitých případech může vést ke ztížení plnění zákonných úkolů inspekce. Návrhem by dále mělo dojít k odstranění nejasností, nesystémovostí a nelogičnosti uvedeného zákona. Navrhovaná úprava se dále zaměřuje zejména na harmonizaci úpravy zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů s úpravou zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky. Do úpravy zákona se proto návrhem doplňují některé instituty, které dosud existují toliko v zákoně o Policii České republiky a u inspekce nejsou upraveny. Dámy a pánové, já vám děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Maška. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji, paní předsedající. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, i já bych se chtěl připojit k tomu, co tady říkali mí předřečníci. Myslím si, že jak pan ministr, tak i pan zpravodaj řekli přesně ty důvody, proč dochází k novelizaci tohoto zákona, který vlastně je platný již třináct let. Ukazuje se, že je třeba tam některé věci změnit tak, aby se Generální inspekci pracovalo lépe.

Mám některé drobné připomínky, které jsem poslal řediteli Generální inspekce, a chtěl bych vyvolat určitou diskusi i se zodpovědnými pracovníky Ministerstva vnitra, protože si dovedu představit některé drobné úpravy, které by ještě více harmonizovaly zákon o generální inspekci se zmiňovaným zákonem o policii, a věřím, že na to bude ještě prostor právě před druhým čtením. Za klub ANO bych ale chtěl podpořit tu novelizaci, čili má to naši podporu, a já bych tu podporu chtěl vyslovit i v osobní rovině, protože šest let mám tu čest předsedat komisi pro kontrolu generální inspekce. Takže ano, má to naši podporu, a budu rád, když propustíme tento tisk do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Nyní se hlásí pan ministr, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Jenom velmi krátce, prostřednictvím paní místopředsedkyně k panu poslanci Maškovi. Samozřejmě děkuju a není absolutně žádný problém se dohodnout o tom, abyste si sedl s legislativci Ministerstva vnitra a pokusili jsme se pobavit o tom, zda nějaké změny jsou, nebo nejsou žádoucí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího s přihláškou už neeviduji. Zeptám se, zda se někdo hlásí ještě z místa? Nikoho nevidím, končím tedy obecnou rozpravu.

Návrh na vrácení ani zamítnutí nepadl, budeme se tedy nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, přistoupíme tedy k hlasování. Zagonguji ještě pro kolegy.

 

Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 49, přihlášeno 155 poslankyň a poslanců, pro 92, proti nikdo. Návrh byl přijat a já konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání bezpečnostnímu výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání či výborům? Nikoho nevidím s tímto návrhem.

Takže tím pádem jsme se vypořádali s prvním čtením návrhu tohoto zákona a já končím projednávání tohoto bodu.

 

A dostáváme se k bodu číslo

 

19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/2001 Sb.,
o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů (zákon o veřejných sbírkách),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 617/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra pan Vít Rakušan a já ho požádám, aby se ujal slova. Pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, paní místopředsedkyně. K návrhu novely zákona o veřejných sbírkách: předložený návrh novely reaguje na poznatky z praxe, které si žádají modernizaci právní úpravy veřejných sbírek. Hlavním cílem je zajistit, aby příspěvky vybrané od dárců byly skutečně využity k žádanému veřejně prospěšnému účelu, a zároveň snížit administrativní zátěž pořadatelů veřejných sbírek tam, kde to neodporuje požadavku na transparentnost sbírky.

K prvnímu z těchto cílů směřují především následující změny. Za účelem prevence zneužívání výhod spojených s konáním veřejných sbírek a obcházení regulace podnikání se u veřejných sbírek konaných prodejem předmětů nebo vstupenek navrhuje stanovit minimální podíl z ceny předmětu nebo vstupenky odváděný do sbírky, a to ve výši 40 %. Ze stejného důvodu se navrhuje umožnit obcím prostřednictvím vyhlášky konání sbírek založených na prodej předmětů nebo vstupenek na některých místech zakázat. Znemožnění konat veřejné sbírky osobám, které se v posledních pěti letech před oznámením sbírky opakovaně dopustily na tomto úseku přestupku, i to obsahuje novela tohoto zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP