Středa 7. února 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Klára Dostálová)

19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/2001 Sb.,
o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů (zákon o veřejných sbírkách),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 617/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra pan Vít Rakušan a já ho požádám, aby se ujal slova. Pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, paní místopředsedkyně. K návrhu novely zákona o veřejných sbírkách: předložený návrh novely reaguje na poznatky z praxe, které si žádají modernizaci právní úpravy veřejných sbírek. Hlavním cílem je zajistit, aby příspěvky vybrané od dárců byly skutečně využity k žádanému veřejně prospěšnému účelu, a zároveň snížit administrativní zátěž pořadatelů veřejných sbírek tam, kde to neodporuje požadavku na transparentnost sbírky.

K prvnímu z těchto cílů směřují především následující změny. Za účelem prevence zneužívání výhod spojených s konáním veřejných sbírek a obcházení regulace podnikání se u veřejných sbírek konaných prodejem předmětů nebo vstupenek navrhuje stanovit minimální podíl z ceny předmětu nebo vstupenky odváděný do sbírky, a to ve výši 40 %. Ze stejného důvodu se navrhuje umožnit obcím prostřednictvím vyhlášky konání sbírek založených na prodej předmětů nebo vstupenek na některých místech zakázat. Znemožnění konat veřejné sbírky osobám, které se v posledních pěti letech před oznámením sbírky opakovaně dopustily na tomto úseku přestupku, i to obsahuje novela tohoto zákona.

Ke snížení administrativní zátěže pořadatelů sbírek má pak sloužit úprava, podle níž sbírky konané bezhotovostním způsobem na bankovní účet budou v režimu zákona o veřejných sbírkách podléhat na základě dobrovolného rozhodnutí jejich pořadatelů, zjednoduší se dokládání bezdlužnosti na daních a dalších odvodech, nově bude možno z výtěžku sbírky hradit i režijní náklady vynaložené k dosažení účelu sbírky, pokud budou transparentně uvedeny v účelu sbírky.

Navrhuje se nabytí účinnosti dnem 1. ledna 2025.

Předložený návrh novely zákona o veřejných sbírkách vychází ze závěrů dvou pracovních skupin k této problematice. Jedna se konala pod záštitou Úřadu vlády České republiky, Rady vlády pro nestátní neziskové organizace, druhá pod gescí Ministerstva vnitra.

Zároveň se vyšlo vstříc požadavku hlavního města Prahy. Cílem bylo zneužívat režimu veřejné sbírky k obcházení tržního řádu, doplnilo se zmocnění, jak už bylo řečeno, pro vydání obecně závazné vyhlášky obce, kterou bude možné provádění veřejné sbírky prodejem předmětů nebo vstupenek v obci na určených místech zakázat.

Vláda návrh zákona schválila dne 10. ledna letošního roku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Lenka Knechtová. Paní zpravodajko, prosím.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, já bych přednesla svoji zpravodajskou zprávu ke sněmovnímu tisku číslo 617. Novela vychází ze závěrů uvedených ve Strategii spolupráce veřejné správy s nestátními neziskovými organizacemi na léta 2021 až 2030, schválené usnesení vlády číslo 623 ze dne 12. července 2021, které jsou dále rozvedeny ve výstupech dvou expertních pracovních skupin, jak zde o tom hovořil pan ministr.

Na základě těchto podkladů, šetřících v letech 2020 až 2022 aktuální stav v oblasti veřejných sbírek, byly identifikovány konkrétní problémy, které byly právě do tohoto tisku zapracovány.

Já bych jenom stručně shrnula informaci o novele, která odstraňuje administrativní zátěž, a to jak zátěž pro pořadatele sbírek, tak i pro uvedené správní úřady. Změny slouží k prevenci zneužívání výhod spojených s konáním veřejných sbírek a obcházení regulace podnikání, obsažené v tržních řádech a obcím se též navrhuje umožnit prostřednictvím obecně závazné vyhlášky konání sbírek založených na prodeji předmětů nebo vstupenek na některých místech zakázat. Dopady tohoto návrhu jsou v tomto směru pozitivní. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, paní zpravodajko. Otevírám obecnou rozpravu. (Hlásí se poslanec Michálek.)

Omlouvám se, pane předsedo. Mám tady faktickou poznámku, ale ještě neproběhlo nic v obecné rozpravě, takže to asi bude omyl. Pan Bělor? Ano, je to omyl. Omlouvám se, pane předsedo. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem chtěl využít toto vystoupení k tomu, abych upozornil na problematiku takzvaných deštníkářů, kteří zneužívají institut veřejných sbírek na místech, která jsou - věřím - pro Českou republiku nejvýznamnější, jako je například Staroměstské náměstí, úplné centrum Prahy. Tito lidé v podstatě nemají právo vykonávat svoje podnikatelské aktivity a vymysleli fígle, v tomto případě tvrdí, že používají veřejnou sbírku, a ve skutečnosti ten výtěžek, který jde na nějaký veřejně prospěšný účel, je v řádu několika málo procent, všechno ostatní jde na velmi pochybné podnikatelské entity. Často jsou to různé společnosti s africkými kořeny, zcela neprůhledné, nedohledatelné, a tímto způsobem se napakovávají na turistech a vytvářejí nekalou konkurenci vůči poctivým podnikatelům, kteří tady dodržují všechna pravidla včetně tržního řádu, který platí na takových prostorech.

Takže já jsem chtěl poděkovat panu ministrovi, že se zasadil o to, že ta problematika z hlediska veřejných sbírek bude řešena adekvátně, že budou mít samosprávy možnost zakázat tyto nekalé aktivity, kde dochází ke zneužívání institutu veřejných sbírek, a je to i záležitost, která byla zahrnuta do koaliční smlouvy, na základě které se konstituovalo zastupitelstvo hlavního města Prahy a politická většina v tomto zastupitelstvu. Tam se i naši zástupci zavázali v bodě 10, že ukončí nerovné podmínky pro turistické podnikání v centru, a zasadí se o to, aby nebylo možné obcházet všeobecná pravidla pro placení a nabízení služeb, bez ohledu na to, zda jsou tyto služby nabízeny jako veřejná sbírka.

Také tam je uvedeno, že zvážíme pravomoc krajského úřadu zakázat veřejnou sbírku, pokud je výtěžek na veřejně prospěšný účel ve skutečnosti tunelován z velké části do soukromé kapsy. To se bohužel v některých případech právě takovéhoto nekalého podnikání děje. Věřím, že se nám podaří tuto nekalou aktivitu zarazit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího do obecné rozpravy již neeviduji. Zeptám se, zda se někdo hlásí z místa? Nikoho nevidím. Končím obecnou rozpravu.

Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Vzhledem k tomu, že nepadl návrh na vrácení ani na zamítnutí, budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Nikoho nevidím, přistoupíme tedy k hlasování.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 50, přihlášeno 155 poslankyň a poslanců, pro 95, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme tento tisk přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům? Nikoho nevidím.

Tudíž končím projednávání tohoto tisku. Děkuji jak panu ministrovi, tak paní zpravodajce.

 

Otevírám další bod

Aktualizováno 9. 4. 2024 v 15:37.




Přihlásit/registrovat se do ISP