(10.50 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)

Mimochodem, v tom výboru pro strategické investice by bylo úplně krásné, kdybychom mohli navázat na vaši konkrétní představu toho, kde investovat, jak to financovat, co dělat, ale nic takového není. Byly jenom chiméry, řeči, obláčky, mlhy: tam budeme investovat, tady, statisíce staveb po celé republice - žádná představa o financování, žádná představa o úpravě legislativy, nic konkrétního za vámi není. A to je fakt, který se jasně ukáže, až já budu skládat počet z toho, co udělala naše vláda, a budeme to srovnávat s tím, co udělala vaše vláda, tak se podle mého názoru budete jenom stydět. (Potlesk zprava.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane premiére. Nyní je s faktickou poznámkou přihlášen pan místopředseda Havlíček. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: No, tak hlavně, pane premiére, že se nebudete stydět vy za vaši práci.

Ale fakta. Ceny energií - já jsem neříkal 40 %, mám docela slušnou paměť, vycházel jsem ze zdrojů z energetiky a ty byly naprosto přesné, že po té regulaci, respektive po zvýšení regulovaných cen, u 40 % bude skutečně o jednotky procent klientů, u 45 % to bude mezi 10 až 25 procenty a u zbytky, to jsou ty fixovaní z roku 2021, to bude přes 70 %. Vy jste řekl, že to bude v průměru - buď vůbec neporostou, anebo v průměru o nízké jednotky procent. Ale řekl jste, že kdo tvrdí něco jiného, je lež. Prosím pěkně, jestli chcete, podívejte se na mé sociální sítě, je tam přesně vaše sdělení z listopadu roku 2021. Pan ministr Síkela byl blíže - říkal, že se to blíží k 10 procentům, meziměsíčně 12 %, meziročně 13 %, k tomu není co říci, čísla jsou zcela jasná.

Já vám nevyčítám, pane premiére, váš vládní výbor. Připadá mi to trošku jako takový lehký socialismus, ale dělejte si třeba deset výborů, podstatné jsou výstupy. A neodpověděl jste na to, co se dělalo doposud. Vy jste ten výbor zřídili až po dvou letech vašeho fungování, když vás k tomu donutili podnikatelé, kteří už se nemohli dívat na to, jakým způsobem je hospodářství řízeno. To je k tomuto.

Co se týká cen energií, myslím tím z uhlí. No, emisní povolenky v tom sehrávají naprosto klíčovou roli, protože jestliže se pohybuje cena za 70, 80, 90 eur za tunu, tak to si překlopte do megawatthodin, je to přibližně 1 : 1, a to je v tom naprosto rozhodující faktor. Co jste udělali v rámci předsednictví Evropské unie s emisními povolenkami? Kde jsou vaše sliby, kdy jste zvedli servilně ruku pro to, že se bude snižovat počet emisních povolenek, což znamená, že se bude zvyšovat jejich cena? To znamená, toto jde neříkám zcela za vámi, ale vy jste na tom participovali.

Co je dobrá zpráva, beru vás za slovo, pane premiére (Předsedající: Čas.), říkáte, že chcete debatu, že se jí nebojíte - doposud jste se jí bál a určitě hrozně (Předsedající: Čas.). Rád si s vámi sednu na to, že probereme ty investice, kdo se za co má stydět. Protože třeba na dopravě (Předsedající: Upozorňuji...) já se nestydím zcela za nic.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Upozorňuji, že jste nedodržel čas, pro příště prosím tak učiňte. Nyní vystoupí v rozpravě pan ministr Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Několik zcela faktických reakcí. Výbor pro strategické investice vznikal výrazně dříve než dva roky po nástupu naší vlády a vznikal právě proto, aby bylo možné dát dohromady investiční výhled, bez kterého se neobejdeme. Já opravdu chci zůstat věrným faktům. Víme, kolik kilometrů dálnic a silnic bylo rozestavěno v prosinci 2021, a není to nízké číslo, bylo to 224 kilometrů, a pojďme v dobrém soutěžit v tom, jaká je současná situace a kdo i v těžkých dobách byl schopen pohnout s důležitými investicemi. Teď se staví 245 kilometrů silnic a dálnic a 191 kilometrů představují jenom dálniční úseky. Ale čemu jsme zároveň čelili? Z hlediska výhledu a přípravy financování těch staveb na stole opravdu nebylo nic - střednědobý výhled, který vůbec neodpovídal množství rozestavěných dálnic. A já také neříkám, že máme vyřešeno pro dalších deset let, ale řekli jsme, a to je klíčové, co v dalších deseti letech musí Česká republika udělat jak z hlediska konkrétních staveb, konkrétních úseků dálnic a také vysokorychlostních tratí, kolik to také bude stát a jak se s tím máme vypořádat, a okamžitě. To znamená, dva měsíce po nástupu do funkce jsme začali rozvíjet další PPP projekty, konkrétně dálnici D35, dva úseky mezi Opatovcem a Mohelnicí, a klíčové úseky na železnici, ať už v případě části nového spojení mezi centrem Letiště Václava Havla a Kladnem, tak na čtvrtém koridoru úsek mezi Nemanicemi a Ševětínem.

Okamžitá reakce s ohledem na to, že nebyl jasný výhled, kde na všechny ty rozestavěné úseky vezmeme peníze: to je klíčový úkol výboru pro strategické investice a hlavní vklad naší vlády, v tom, že je jasné, jak vypadá ten výhled a co musíme udělat s financováním. V tomto směru jsme i otevřeli karty, jak to chceme řešit a jak má ten konkrétní plán vypadat. V tuto chvíli se pracuje na deseti projektech PPP - D4, PPP projekt, který začal ještě za Dana Ťoka, pokračoval za vašich předchůdců a pak s vámi a za vás se začal stavět, se připravoval jenom k tomu rozhodnutí pět let. My jsme v únoru začali s těmi úseky PPP projektů tak, abychom dokázali první z nich rozjet po necelých čtyřech letech, a věřím, že na to dojde. Zároveň pro další vlády chystáme PPP projekty, které umožní, aby Česká republika mohla i s ohledem na tu dramaticky rostoucí křivku investičních potřeb finanční prostředky zajistit. Bez PPP projektů se opravdu neobejdeme. V tomto směru ta koncepční práce, role výboru pro strategické investice a práce odvedená na Ministerstvu dopravy, je zcela prokazatelná včetně toho, že v letošním roce vzniklo samostatné oddělení, protože se ukazuje, že pro zvládnutí dalších PPP projektů bude tohle prostě nezbytně třeba.

V čem má smysl se handrkovat a v čem má smysl soutěžit? Já mám obavu, že vy jste zvolili jako modus vivendi handrkování o tom, kdo víc, nebo o tom, kdo se o to zasloužil. Fakticky největší podíl na tom pochopitelně mají úředníci na Ministerstvu dopravy a lidé na Ředitelství silnic a dálnic, ale také starostové a hejtmani, kteří se za ty stavby brali. Co je důležité a co se odehrává v posledních dvou letech v mnohem větší míře u těch nejkomplikovanějších staveb s největší mírou odporu: mluvit s lidmi v regionech, setkávat se s nimi a řešit s nimi to, jak v těch místech ty stavby opravdu provést, jak je vytrasovat a jak zvládnout jejich technickou podobu. Opravdu v tuhle chvíli už stovky hodin konkrétních jednání, to je věc, která se opravdu zásadním způsobem změnila v posledním období. A pochopitelně, na všech těch stříháních pásky, na všech zahajováních stavby zaznívá poděkování všem těm, kteří se na těch projektech podíleli, spravedlivé ocenění jejich práce, a včetně - a teď se podržte - na všech těch místech děkuju i svým předchůdcům.

Je úplně jasné, že z hlediska základního pohledu na to, co stát potřebuje udělat pro lidi, kteří v něm žijí, je zvládnout i investiční potřebu dokončit základní infrastrukturu, a v tom nedlužíme lidem v České republice vůbec nic. I ve velmi těžkých časech investujeme a dálniční síť se rozvíjí, jak se doposud nikdy nerozvíjela. Konkrétní údaj: v roce 2021 na přípravě staveb plynulo 2,5 miliardy korun, v loňském roce dvojnásobně vysoká částka - 5 miliard, což jsou peníze na výkupy pozemků, peníze na projektové přípravy, na to, aby se dalo stavět v dalších letech. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP