(10.10 hodin)
(pokračuje David Šimek)

Tento pozměňovací návrh řeší právě transpozici tohoto článku 16c do vodního zákona a zákona o ochraně přírody a krajiny. Navrhuje se tedy uplatnění vyvratitelné domněnky na celém území republiky kromě lokalit soustavy Natura 2000, zvláště chráněných území a ploch, kde se vyskytují vybrané, zvláště chráněné druhy s národním významem a migračních koridorů, které jsou součástí biotopu vybraných, zvláště chráněných druhů velkých savců. Toto omezení se opírá především o státní energetickou koncepci.

V případě vodního zákona není územní omezení aplikace vyvratitelné domněnky navrhováno. Nicméně v souladu s návrhem vnitrostátního plánu v oblasti klimatu a energetiky má být uplatnění vyvratitelné domněnky v případě obou zákonů vztaženo na všechna zařízení využívající obnovitelné zdroje, vyjma těch využívajících energii vodního toku, tedy zejména malých vodních elektráren. U nich plán nepředvídá významný rozvoj a zároveň se často dotýká lokalit, u kterých se předpokládá jejich budoucí využití pro obnovu přírody. Kvůli dodržení transpoziční lhůty se navrhuje, aby úprava obsažená v tomto pozměňovacím návrhu nabyla účinnosti k 1. červenci 2024.

Druhý pozměňovací návrh pod číslem 4024 upřesňuje sazbu poplatku za odběr pitné vody, kde má postavit najisto, že snížení sazby poplatku za odběr podzemní vody určené pro zásobování pitnou vodou se uplatní pouze v případech, kdy je touto pitnou vodou zásobeno obyvatelstvo, nikoliv v případech jiného zásobování pitnou vodou, jako je například v lázeňství, zemědělství nebo potravinářství.

Třetí pozměňovací návrh pod číslem 4026 navazuje a je to návrh, který byl už jednou probírán ve výboru pro životní prostředí a dochází zde k jeho lehké úpravě. Týká se kontinuálního sledování znečištění odpadních vod. Pozměňovací návrh nově formuluje § 38a, který má být vládním návrhem doplněn do vodního zákona a který se týká kontinuálního sledování znečištění odpadních vod. Po diskusi na výboru pro životní prostředí navrhujeme se spolupředkladateli původní pojem měření, který byl v souvislosti s monitoringem znečištění odpadních vod použit ve vládní předloze, nahradit vhodnějším termínem, a to sledování. Také odstraňujeme určité nejasnosti ohledně stanovení místa, kde je toto kontinuální sledování prováděno.

Dále je také zaváděna systémová výjimka pro teplárny a elektrárny, které používají chemické látky pouze k chemické výrobě vody, omezování emisí znečišťujících látek do ovzduší a podobných činnostech spojených s energetickým provozem, ve kterých nedochází k žádné další průmyslové činnosti, například chemické výrobě. U těchto provozů přítomnost některých sledovaných látek v odpadní vodě - typicky se jedná o kadmium a rtuť, souvisí s využívaným palivem ve vypouštěných odpadních vodách - se však tyto látky vyskytují v minimálních koncentracích. Navíc z logiky věci není možné jejich masivní uvolnění, protože nejsou v provozech skladovány.

Nyní dva pozměňovací návrhy, které se týkají mládežnických organizací a letních táborů. Ti z vás, kdo jste někdy byli na táborech typického stanového typu, to znamená tábory čistě na zelené louce, žádné rekreační zařízení ROH, ale přijede se na zelenou louku, postaví se stanová základna a po čtrnácti dnech se zbourá, odjede se a zůstává opět zelená louka. Těch se týkají tyto dva pozměňovací návrhy.

První pod číslem 4027. Zde navrhujeme rozšířit počet výjimek z povinnosti získání povolení k nakládání s vodami na případ, kdy jde o vypouštění odpadních vod při provozu dětského tábora přírodního typu, tedy takového, kde jsou účastníci ubytováni ve stanech. Současná právní úprava vyžaduje, aby pořadatel tábora vždy získal povolení vodoprávního úřadu k nakládání s odpadními vodami, a to bez ohledu na charakter tábora. Provozovatelé táborů jsou tak zatížení podmínkami, které v praxi představují organizačně a ekonomicky neúnosnou překážku. Tento pozměňovací návrh toto odbourává a zároveň stanoví podmínky, které tuto výjimku odůvodňují v ucelené části škály případů, a to se zachováním dostatečných záruk z hlediska ochrany vod a zároveň adekvátního prostoru pro pořádání nejméně environmentálně zatěžujících táborů. Je stanoveno, že počet účastníků tábora ve věku do 15 let nesmí překročit 60 osob. Ubytování účastníků musí být zajištěno výhradně ve stanech a musí být provedena opatření k zamezení ohrožení jakosti povrchových vod. Skutečně už dnes víme v České republice, že spousta táborů, které když se zřizují, tak vodoprávní úřady po nich vyžadují, aby vytvářely speciální jímky, kde budou ukládány odpadní vody a budou odváženy. Právě ti z vás, kteří kdy byli na táborech tohoto typu, víte, že se to vždy řešilo nějakým trativodem, případně nějakým biologickým opatřením, a tento pozměňovací návrh se snaží, aby právě toto fungovalo i nadále.

Poslední pozměňovací návrh, který předkládám pod číslem 4045, se týká úpravy výjimky pro některé tábory v záplavových územích. Víte, že současný vodní zákon povoluje, aby historické tábory mohly v aktivních zónách nadále fungovat a být provozovány. Nicméně tak, jak se vyvíjí klima v krajině, přichází různé environmentální změny, kůrovcové kalamity, vysychání krajiny a podobně, krajina se mění. Navíc přichází spousta nových oddílů mládežnických organizací, zvyšují se počty dětí a i tyto organizace hledají nová místa, kde by chtěly své táborové základny budovat. Právě kde jinde budovat táborovou základnu než poblíž vody a vesměs vždy v aktivní zóně? Tento pozměňovací návrh navrhuje právě, aby i v nových lokalitách, nejenom v těch historických, mohly tyto tábory vznikat. Moc děkuji za jejich podporu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Vaše vystoupení vyvolalo tři faktické poznámky. Jako první vystoupí paní poslankyně Berenika Peštová, potom paní poslankyně Lenka Knechtová a Michal Kučera, prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já to do těch dvou minut nestihnu, takže se přihlásím znovu. David, prostřednictvím pana předsedajícího, už to tuší a čeká.

Takže v každém případě, ano, bylo to diskutováno na výboru životního prostředí. Teď se bavím o té krásné výjimce, kterou jste si tam dali pro část energetiky, která nemusí dělat kontinuální měření. Ta diskuse tam byla velice zajímavá. Myslela jsem si, že jsme si z toho odnesli všichni všechno, ale vidím, že asi ne. Takže v každém případě, ta příloha číslo 1 nezahrnuje pouze energetiku. Ta příloha číslo 1 zahrnuje výrobu a zpracování kovů, zpracování nerostů, chemický průmysl, zemědělský, nakládání s odpady a tak dále a tak dále. Vy jste si vybrali pouze jeden jediný malinkatý sektor v energetice. Samozřejmě, energetika je oblast číslo 1, takže vy jste si vybrali 1.1, což znamená teplárníky. To se mně samozřejmě nelíbí, protože to je nesystémové. Takže jestliže někomu chceme dávat výjimku, tak ji dáme celé příloze číslo 1, a potom to dává smysl, protože zákon o IPPC je ten nejpřísnější zákon, který je, protože v sobě obsahuje všechny složkové zákony.

Takže jestliže chceme být spravedliví, ať už jsme tady zákonodárci, nemůžeme k tomu přistupovat tak, že si z toho vyzobneme jenom určitý segment, a to ještě k tomu z oblasti, která je taky široká, ale dáme tu výjimku každému, kdo splňuje tyto podmínky, a respektive, má to povolení IPPC, protože získat v dnešní době povolení IPPC není nic jednoduchého. Nejedeme podle složkových zákonů, jedeme podle všech složkových zákonů a v povolení IPPC už jsou právě ty látky, o kterých tady hovořil pan ministr, to znamená, ty jeho zvlášť závadné látky, a oni jsou povinni v tom měření, které dělají dvakrát do měsíce, to znamená krát 12, takže 24 za rok, jsou povinni tyto látky sledovat. Mají tam přísné normy, které musí splnit. (Předsedající!: Váš čas.) Říkala jsem, že to nestihnu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Prosím, přihlaste se znovu. Děkuji. Jako další vystoupí paní poslankyně Lenka Knechtová, připraví se pan poslanec Michal Kučera, prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP