(11.00 hodin)
(pokračuje Eva Fialová)
Nechtěla jsem to tu rozebírat, ale myslela jsem si, že po odborné diskusi na výboru životního prostředí toto nebudeme muset podstupovat ve druhém čtení, a byla jsem ráda, že výbor životního prostředí přijal můj protinávrh k té výjimce, která byla daná pouze na energetiku a všechna zařízení, která mají toto integrované povolení, byla z kontinuálního sledování teď nově vyjmuta. Ale protože se nám sem dostal komplexní pozměňovací návrh a někdo se nemohl smířit s tím, že - jak říká má ctěná kolegyně Berenika Peštová - muž s koženou brašnou nesmí projet, tak se tam objevil pozměňovací návrh. A všichni známe legislativní proces, jak probíhá ve Sněmovně. Takže se nejprve bude hlasovat o komplexním pozměňovacím návrhu, a tím pádem návrh, který byl přijatý ve výboru životního prostředí, by byl nehlasovatelný. Proto budu opět dávat protinávrh tady k tomu velice jednoduchý. Odůvodním ho tady, protože je to systémová výjimka, ne aby to byla opravdu systémová výjimka a vztahovala se na všechna zařízení, která jsou, mají, spadají pod přílohu číslo 1 o integrované prevenci. A já doufám, pane ministře, že pochopíte, proč to takto je, případně mi to vysvětlíte, proč jste se takhle rozhodl, protože já chápu, že hrajete nějaký politický boj, ale do něj budete jenom malým vítězem v té politice. Já umím počítat a vím, jak to dopadne. Přesto mi to nedá, abych se tady nezastala všech zařízení, která mají a prochází si procesem integrovaného povolení.
Ale co se týká výhry vůči odborné veřejnosti, tam už jste zklamal, protože každý z odborných - z lidí, kteří pracují v oboru - tak pro ně nebudete dobrý ministr, protože je zavalujete další a další prací a házíte odpovědnosti tam, kde ti lidé pracují dobře, a odborná veřejnost dobře ví, že systém integrované prevence byl to nejlepší, co mohl udělat pro ochranu životního prostředí, a rádi splňují tyto podmínky, kdo v tom pracuje. Děkuju za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní je do obecné rozpravy přihlášen pan poslanec Tureček a poté pan poslanec Fridrich. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Tureček: Děkuji za slovo, paní předsedající. Kolegyně a kolegové, já bych chtěl jenom signalizovat, že jsem podal pozměňovací návrh vedený pod číslem 4020, a je to pouze pozměňovací návrh, který je v režimu legislativně technické, nicméně pro upřesnění a dodání komplexnosti pozměňovacímu návrhu zemědělského výboru jde o to, že v § 125 c) navrhuji slovo "měření" nahradit slovem "kontinuální sledování", a to je to, co jsme říkali, a v tu chvíli je § 38 a) komplexní s § 125 c). Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Stanislav Fridrich, poté paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo, hezké dopoledne všem. Já bych jenom krátce okomentoval pozměňovací návrh, který prošel, byl schválen výborem pro životní prostředí a týká se povinností vložit havarijní plán do integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností. Celé je to motivováno pouze tím, že v dnešní situaci, pokud se stane někde havárie, složky integrovaného záchranného systému vlastně nevědí, co mají v té dané výpusti hledat a jaké analýzy mají provádět. Je to koncipováno na základě konzultací s velkými výrobními podniky i s povodími, takže pro tuhletu formulaci byla celkem všeobecná široká shoda.
Ten dokument v digitální podobě by měl být k dispozici vodoprávnímu úřadu, správci povodí, České inspekci životního prostředí, Hasičskému záchrannému sboru, Policii České republiky a Vojenské policii. Na základě těchto údajů by bylo možné velmi rychle činit opatření ke zmírnění následků havárií. Tato nová povinnost dopadne pouze na případy, kdy havárie může ovlivnit vodní tok podle § 39 odst. 2 písm. a), a nepředpokládá se, že informace obsažené v havarijním plánu budou součástí veřejných registrů. Systém bude dostupný pouze pro ty vybrané subjekty, které jsem vyjmenoval.
Během té diskuse padlo několik poznámek o tom, že to bude pro podniky zatěžující a finančně náročné. No, já si to z vlastní zkušenosti nemyslím, protože v podstatě každá firma má svůj havarijní plán, takže nijak nezatěžuje to do toho registru pouze vložit. A zvláště firmy, které jsou certifikovány třeba ISO normou 14000 pro životní prostředí, ty to mají zpracované naprosto perfektně.
Takže jsem vás chtěl jenom požádat o podporu tohohle pozměňovacího návrhu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. A nyní paní poslankyně Berenika Peštová vystoupí v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Protože mám čas, tak se nemusím teď honit těmi dvěma minutami, takže to můžu krásně shrnout od začátku.
Na výboru životního prostředí proběhla velká diskuse ohledně pozměňovacího návrhu, který tam podal pan poslanec Hofmann prostřednictvím paní předsedající, který měl vlastně totožné znění, který je zde podáván jako komplexní pozměňovací návrh. Diskuse byla výživná. Vysvětlovali jsme si tam samozřejmě, jakým způsobem probíhá povolovací proces IPPC, co je to vůbec IPPC. Já jsem tam samozřejmě vznesla i to, že sama pozměňovací návrhy nedávám z jednoho prostého důvodu, protože funguji na vládnoucí koalici jako červený hadr, takže cokoliv bych tam dala a mělo by to věcné ratio, stejně neprojde, protože jsem zařazena mezi toho muže s koženou brašnou. Takže jsem řekla, že se pouze budu přiklánět k pozměňovacím návrhům a budu je tam okomentovávat, pokud to ratio budou mít.
Pan poslanec Hofmann předložil pozměňovací návrh, kdy nesystémově vytáhl jeden ze sektorů energetiky, to znamená z přílohy číslo 1 IPPC zákona č. 76, a odůvodňoval to tam zřejmě asi, že by se energetika nebo že by se teplárníci dostali do nějakých problémů. Já tomu rozumím, protože to IPPC, ta diskuse říkám tam proběhla. Získat toto povolení není jednoduché, protože v IPPC máte všechny složkové zákony. Jedou na nejlepší dostupné techniky na BREFy, jak tady bylo řečeno, což jsou evropské, na evropské úrovni normy. Takže proto tam byl vznesen pozměňovací návrh paní poslankyní Fialovou, která řekla, že je to nesystémové a měli by tuto výjimku získat všichni, kteří jsou uvedeni v této příloze. Jak říkám, v této příloze jsou uvedeni - je uvedena energetika, výroba a zpracování kovů, zpracování nerostů, chemický průmysl, nakládání s odpady a další a další. ***