(10.50 hodin)
(pokračuje Michal Kučera)

My samozřejmě tady chceme, aby dohoda Ministerstva životního prostředí s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem průmyslu a obchodu byla zejména z toho důvodu, aby došlo k zhodnocení té vyhlášky i z pohledu provozu a dané praxe, protože samozřejmě provozní část zajišťuje Ministerstvo zemědělství a samozřejmě také do toho vstupuje i Ministerstvo průmyslu a obchodu, takže podle našeho pohledu jsou všechna tři ministerstva oprávněna do této vyhlášky vstupovat a přinášet tam samozřejmě ty pohledy. Jednoznačně, samozřejmě, Ministerstvo životního prostředí - pohled ochrany přírody a krajiny a samozřejmě toho daného vodního toku, ale musí tam být právě i zohledněn provozní pohled, který má Ministerstvo zemědělství, respektive Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Já jsem tady zmiňoval pozměňovací návrh zemědělského výboru, já si myslím, že ho představí pak ještě asi více pan zpravodaj. Jenom se zmíním právě, že ten provozní pohled se snažil vznést i právě zemědělský výbor, to znamená pohled na to, jakým způsobem mají být zejména sledovány, respektive monitorovány jednotliví ukazatelé znečištění odpadních vod, ale toto téma představí více pan zpravodaj. A jenom jsem chtěl podtrhnout, že vlastně jako červená nit oběma pozměňovacími návrhy, nebo oběma - i usnesením a pozměňovacím návrhem - je právě ten pohled toho řeknu provozu a pohled praxe, která na vodních tocích je běžná. a samozřejmě byly tyto připomínky nebo návrhy i projednány jak s těmi, kteří jsou za to zodpovědní, to znamená jednotlivá povodí, tak samozřejmě i s dotčeným ministerstvem jako jejich nadřízeným orgánem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí paní poslankyně Eva Fialová, připraví se pan poslanec Tureček. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo. Já jsem původně myslela, že nebudu vystupovat, ale vzhledem k tomu, že jsem včera objevila v systému nahraný pozměňovací návrh pana Šimka a dalších, přímo 4026, který tady byl zmíněn, že se k němu vedla odborná a velice bouřlivá diskuse na výboru životního prostředí, tak mi to nedalo a stejně jsem se přihlásila, protože tento postup se mi moc nelíbí.

My jsme se bavili, týká se to samozřejmě § 38a o kontinuálním sledování znečištění odpadních vod, takový můj evergreen. My jsme měli hodně vzrušenou debatu s panem ministrem na výboru životního prostředí na odborné bázi s tím, že já nebudu zabíhat tady do nějakých invektiv, které tam probíhaly, to si odpustím, ale přesto mi nedá drobný komentář k tomuto pozměňujícímu návrhu, který se tu znovu objevil, přidat sama.

Pan Šimek hovořil tady o tom, že se jedná o lehkou úpravu. No, lehká úprava - to bych hodně, hodně polemizovala, protože se to dotkne několika zařízení, nejenom samotné energetiky, ale veškerého průmyslu, zemědělství a tak dále. Kdo zná zákon o integrované prevenci, se může podívat na veškerý seznam všech zařízení, která jsou na stránkách Ministerstva životního prostředí. Netýká se to jenom chemie, energetiky, rafinerií, meteorologie, zemědělství, odpadového hospodářství a tak dále. Je tam x kategorií, pod které jsou tato zvláštní integrovaná povolení vydávána. Tak to má dopad na všech...

A myslela jsem si, že po výboru životního prostředí tato diskuse - zvítězil zdravý rozum a ulehčení práce všech, odpadá administrativa a tak dále a některé věci jsme si tam vyjasnili, ale evidentně tomu tak není, a tímto komplexním pozměňovacím návrhem se znovu vracíme zpátky k nesystémové z mého pohledu, nesystémové výjimce pouze pro energetiku.

Takže pro ty, abych tady předešla nějakým spekulacím a dalším případným osobním narážkám, sama jsem v chemii pracovala - pracovala jsem jako odpadový hospodář, jsem na to hrdá - a prošla jsem si procesem integrovaného povolení, takže abych vám hned vybrala případně, kdyby tam byly další útoky. Takže samotná povolení integrovaného procesu - jsou velice ta zařízení hlídaná, je to složková nějaká činnost, kde se hledá, kde se kontroluje jak samotné nakládání s chemickými látkami, samotné odběry do procesu, kolik se jich spotřebovává, za jakých podmínek jsou skladovány, jak musí být těsné vany, jaké musí být skrápění, kdyby došlo k dalšímu úniku, a tak dále a tak dále, jak se nakládá případně se vzniklými odpady z tohoto provozu, jak se nakládá třeba s únikem emisí do ovzduší a tak dále. Je to složková činnost, takže pro ty, co nepochopili debatu na výboru životního prostředí, si dovolím citovat ze stránek Ministerstva životního prostředí, které samo uvádí, o čem je integrované povolení, takzvané IPPC, což znamená integrovaná prevence a omezování znečištění, je "pokročilým způsobem regulace vybraných průmyslových a zemědělských činností při dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí jako celku. Cílem IPPC je předcházet vzniku znečištění, případně omezování jeho vzniku pomocí volby vhodných výrobních postupů a technologií. Zároveň by mělo docházet k úspoře nákladů za spotřebované suroviny, energie a koncové technologie. IPPC překonává princip složkového přístupu, který často vedl pouze k přenosu znečištění z jedné složky životního prostředí do druhé. Vyššího stupně ochrany životního prostředí je dosahování použitím takzvaných nejlepších dostupných technik, takzvaných BATů, které představují výrobní postupy nejvíce šetrné k životnímu prostředí, které jsou aplikované za standardních technologických a ekonomických podmínek. Souhrn evropských nejlepších dostupných technik je uveden v referenčních dokumentacích o BAT, takzvané BREFy, které připravuje Evropská komise ve spolupráci s průmyslem, nevládními organizacemi a členskými státy. Integrovaný přístup k ochraně životního prostředí je zakotven v legislativě Evropské unie" - což by vás také mohlo přesvědčit - "směrnicí Evropského parlamentu a Rady EU o průmyslových emisích. Evropské předpisy jsou do českého právního řádu transponovány zákonem č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů, zákon o integrované prevenci, ve znění pozdějších předpisů. V příloze" - o které se tu bavíme a která je ta systémová výjimka pouze pro energetiku - "číslo 1 tohoto zákona jsou vymezeny příslušné kategorie jednotlivých průmyslových činností, pro jejichž provoz je nutné integrované povolení. Vzory žádosti" - a tak dále, tady, kde se uvádí - "proces IPPC se na národní úrovni sestává ze dvou vzájemně provázaných elementů. Jedná se o povolování zařízení, kde probíhá příslušná průmyslová činnost, navazuje pak kontrola těchto zařízení a změny povolení, a také zapojení národních orgánů, provozovatelů vysokých škol, výzkumných institucí, průmyslových a nevládních environmentálních organizací a spolků do tvorby a revize BREF na evropské úrovni. Povolovacím orgánem je pro převážnou většinou zařízení místně příslušný krajský úřad nebo Magistrát hlavního městy Prahy, v případě zařízení s významným negativním přeshraničním vlivem je povolujícím orgánem Ministerstvo životního prostředí, které je zároveň odvolacím metodickým i ústředním orgánem pro tu agendu, a tak dále, a tak dále". To jsou dostupné informace z Ministerstva životního prostředí, kde si je všichni můžou přečíst, a můžou se tak dovědět, že všechny společnosti, které mají integrované povolení nebo jednotlivá zařízení, jsou velice pečlivě sledovány a hájeny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP