(12.50 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

Samozřejmě důležitá byla otázka - myslím si, že zazněla asi zprostředkovaně od paní předsedkyně Schillerové zejména s náklady a já jsem jí to i posílal - jaké to má náklady na stranách případných konzumentů, tedy implementační náklady systému, když to bude chtít někdo další využívat. Tam hrají roli asi tři zásadní aspekty. Je to velikost úřadu, je to komplexnost agend, které řeší, a jsou to i stávající technologie, kterými ty úřady jsou vybaveny.

Já jsem to rozdělil do dvou takových částí. Tu legendu jsem k tomu neposílal, takže možná to je i informace nová. Pokud jsou úřady bez jakékoliv předchozí automatizace správy plných mocí, to znamená, že tam přinesete plnou moc, která nejde do šanonu, ale někde se ta skutečnost zapíše, že ten člověk jedná nebo je tam někde zapsaná, tak vlastně od základu se bavíme o nižších desítkách milionů, pokud ten úřad je nedotčen, přičemž REZA poskytuje pro ten úřad data. Tam vývoj na straně toho registru není, ale je to jakési napojení toho úřadu, které je třeba, pokud se pak budeme bavit o nějakých úřadech, které jsou v nižší úrovni ne státní správy, ale veřejné správy. Pokud to tak bude, tak API, rozhraní na to napojení, je samozřejmě pro všechny stejné. Dá se tam řešit i třeba nějaký kolektivní vývoj na dané úrovni.

Pokud to budou úřady, které již mají nějakou správu plných mocí zaintegrovanou a potřebují pouze propojení na centrální registr, tam je to těžké odhadnout, ale náklad připojení se pro úřad, který už je digitální, je pak v nižších částkách, já bych si troufl odhadnout 5 až 10 milionů korun, pokud by tam šlo o plnou integraci právě těch plných mocí. To jsem hovořil o nákladech.

Skončím svůj úvod vlastně i jakýmsi potenciálem úspor, protože si myslím, že se nesmíme dívat na digitalizaci jenom jako na výdaj, můžeme se na ně dívat jako na investici anebo tedy jako nástroj, kterým spoříme. Úspora správy plných mocí s využitím REZA versus správa plných mocí čistě vlastní a lokální je pak odhadem zhruba 15 až 50 milionů korun na jeden úřad. Neříkám, že se to stane v prvním roce implementace, ale je to vlastně v rámci agendy, která s tím souvisí, od správy archivace a dalších. Úspory plynou hlavně z toho, že nebude muset každý úřad sám řešit implicitní oprávnění k zastupování, čerpat rodiče, děti, jednatele, statutáry firem a řešit i třeba řetězení. To dostanou vlastně už hotové v centrálním řešení. Další úspory budou z toho, že si nebudou muset sestavovat a vést nějaké úložiště vzorů nebo šablon a dalších věcí, která by pak centrálně měla poskytovat Digitální a informační agentura.

Tolik asi úvodem. Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane místopředsedo. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pak poslanec Viktor Vojtko.

 

Poslanec Viktor Vojtko: Dobrý den, dámy a pánové. Krátce navážu na pana ministra, který představoval tento konkrétní zákon, který tady dnes projednáváme.

V současné době neexistuje jednotný centralizovaný digitální rejstřík oprávnění k zastupování. Jak je z toho zřejmé, znamená to, že buď si to musí vyvíjet jednotlivé úřady samy, pokud chtějí tuto agendu digitalizovat, nebo to musely udělat v minulosti a zároveň to nemůžou úplně dobře využívat další soukromoprávní subjekty a jednotlivci. Cílem tohoto zákona tak, jak ho zde máme, je vlastně vytvořit mandát pro vybudování centrálního Registru zastupování, který by poskytoval sdílenou službu pro orgány veřejné moci, a umožní samozřejmě realizaci a integraci do lokálních řešení.

Vzhledem k tomu, že se tyto údaje stávají součástí základního registru, nic vlastně nebrání využití těchto údajů i při osobním jednání a jednání úřadu, takže nemusí to být využito například jenom při podávání dotací nebo něčem podobném, ale při samotném styku s úřadem. Jak už tady bylo zmíněno, podstatnou součástí je i řízení celého životního cyklu těchto údajů, takže je možno tu plnou moc samozřejmě odvolat a řešit veškeré věci, které s tím souvisí.

Cílové řešení bude umožňovat evidenci z hlediska výkonu služeb veřejné správy podstatných údajů o oprávnění k zastupování, včetně popisu rozsahu tohoto oprávnění, a to jak implicitního zákonného či explicitního smluvního z rozhodnutí fyzické osoby. Při zastupování jedná tato fyzická osoba jménem jiného subjektu a v jeho prospěch, což vždy musí být nepopiratelně identifikováno. V rámci této evidence bude implementováno, jak už jsem zmiňoval, řízení životního cyklu tak, aby bylo možné jej zneplatnit a případně stanovit nový rozsah oprávnění.

Zmocnění plynoucí ze zákona nebo soukromoprávního titulu patří mezi společné rozhodné skutečnosti, proto je vhodné, aby příslušný orgán veřejné moci zahrnul do evidence rozhodných skutečností také skutečnosti o zapsaném anebo z něčeho plynoucím oprávnění k zastupování a cílové řešení musí podporovat i výkon oprávnění k zastupování v případě substituční plné moci.

Už jsme tady byli seznámeni i s dalšími dopady. Jenom připomenu, že to tady máme podle § 90 odst. 2, takže budeme jednat a hlasovat o tom, jestli to schválíme už přímo v prvním čtení. Vzhledem k tomu, že to je primárně technická, možná bych řekl technicistní změna, která má samozřejmě podstatné dopady, ale celý ten zákon je napsán především k tomuto, tak se k tomu také přikláním. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které se s přednostním právem hlásí pan ministr Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, velmi stručně popíši jeden konkrétní praktický dopad zavedení tohoto registru. My jsme před čtrnácti dny spustili v rámci Portálu dopravy nové funkcionality, nové služby, kdy je možné fakticky významně zjednodušit život těm, kteří si registrují nebo převádějí vozidlo, ale ta služba zatím může fungovat jenom mezi fyzickými osobami.

K tomu, aby bylo možné ji rozšířit například i na běžnou situaci, kdy si lidé pořizují vozidlo v autosalonu nebo v autobazaru, tak tam je nezbytně nutné právě zajistit ono zplnomocnění prodávajícího, toho konkrétního člověka, který obchod ve výsledku zajišťuje. V praxi to pak bude znamenat, že v okamžiku, kdy si přijdete pořídit takové vozidlo do autobazaru, přímo na místě prostřednictvím Portálu dopravy díky přispění REZA bude možné zadat všechny úkony, které by jinak bylo nutné řešit až na příslušném úřadě obce s rozšířenou působností. V okamžiku, kdy se kontrakt uzavře, kdy zaplatíte, obdržíte unikátní kód či QR kód a na základě toho pak můžete dokončit celou registraci a reálně tak můžete ušetřit minimálně jednu návštěvu na příslušném úřadě.

Co je podstatné z hlediska budoucnosti, že to zároveň rozšíří možnost zvládnout během krátké chvíle všechny další související úkony, ať už se jedná o pojištění, případně o všechno, co s nákupem vozidla souvisí v administrativní rovině. Tohle je jedna z konkrétních praktických věcí, která může lidem výrazně ulevit. Může jim ušetřit práci, může jim ušetřit samozřejmě i čas, stání ve frontách nebo rezervaci v příslušném systému na úřadě.

Velmi se přimlouvám za to, aby tenhle konkrétní krok, který se samozřejmě uplatní v mnoha jiných agendách, ale v případě té dopravy je to služba, kterou zažívá velká část veřejnosti. V dopravních agendách těch konkrétních kontaktů lidí s kamenným úřadem je zdaleka nejvíc. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP